@article{ author = {MohammadiKalesar, Alirez}, title = {Hypothesis in the Literary Researches}, abstract ={One of the steps of a research is hypothesizing that have been argued about its necessity and method in humanities. With investigating literary studies, it may be said that hypotheses haven’t any function in the research process. Critiquing the position and concept of hypotheses in literary researches, in this paper, we trace answers to these questions: why don’t hypotheses have any function in solving literary problems? Can we define a type of the hypotheses for these studies? There is a methodological difference between the concept of literary theory and theory in empirical methods. This different cause hypothesis in literary researches to lacks some properties such as Testability. In other words, due to dependence of literary researches and theories on reading, hypothesizing in literary studies is a useless and, sometimes, impossible task. Considering the implicit hypotheses instead of explicit and conventional one, maybe, we can produce a difference treatment of hypotheses for literary studies. Implicit hypotheses are not presented in the shape of a sentence, relate to step of text selecting and knot at the whole of research process.}, Keywords = {hypothesis,methodology of literary researches,text,interpretation,Theory}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {7-32}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {فرضیه در مطالعات ادبی}, abstract_fa ={فرضیه‌سازی یکی از مراحل مهم تحقیق خوانده شده است؛ ولی به‌نظر می‌رسد در مطالعات ادبی نقش چندانی در فرایند تحقیق ندارد. در مقاله حاضر، با بررسی جایگاه و مفهوم فرضیه، به این سؤال‌ها پاسخ داده شده است: مشکل فرضیه­پردازی در مطالعات ادبی چیست؟ چه رابطه­ای میان نظریه ادبی و فرضیه برقرار است؟ در چه شرایطی می‌توان نوعی از فرضیه را برای این مطالعات تصور کرد؟ به‌نظر می­رسد عینی نبودن مسائل ادبی از مهم­ترین عوامل ناکارآمدی فرضیه در این مطالعات است. همچنین، تفاوتی روش­شناختی میان مفهوم نظریه ادبی و نظریه در روش­های تجربی موجب شده تا فرضیه­های ادبی فاقد ویژگی­هایی همچون آزمون‌پذیری باشد. به ­عبارت دیگر، ابتنای پژوهش و نظریه ادبی بر خوانش متن، فرضیه­پردازی را کاری بی­فایده و گاه ناممکن کرده است. تکیه بر خوانش موجب می­شود تا مطالعات ادبی با دوری از عینیت درپی یافته­هایی ذهنی باشند که رد و پذیرش فرضیه را ناممکن می­سازند. کارآمدی فرضیه در مطالعات تجربی ادبیات می‌تواند مؤید این ویژگی مهم باشد. در پایان نیز پیشنهادی برای معرفی فرضیه­هایی منطبق بر ویژگی­های روش­شناختی مطالعات ادبی داده شده است.}, keywords_fa = {فرضیه,روش‌شناسی مطالعات ادبی,متن,تفسیر,نظریه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5794-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5794-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {Albughobeish, Abdullah}, title = {The Relationship between Intertextuality and Postmodern Ontology in the Short Story “Mirza Yunos” by Sirous Shamisa}, abstract ={Intertextuality is Mikhail Bakhtin’s evolved polyphonic theory based on which the literary texts of past and present are in dialogue with each other and no text is self-sufficient and devoid of its earlier texts. The intertextual feature of artworks and literary texts challenges their independence and makes the boundaries of their independence unstable. Drawing on this idea, the present study analyzes the short story “Mirza Yunos” from the short story collection Ayne va Se Dastane Digar by Sirus Shamisa. In addition to being a manifestation of the characteristics of postmodern era, I argue, the instability and suspension of boundaries among literary texts is a consolidating element for the ontological aspect of fictional atmosphere in the realm of fiction, through which the textuality of history/reality is realized. This study shows that the various inter-texts in a text can make it possible for the existing and non-existing experiences to be interwoven in a way that recognizing their limits becomes increasingly difficult. I also argue that literary texts are not just in dialogue with written texts, but the semantic and conceptual scope of the word “text” becomes wider and includes various new aspects. In fact, as different genres enter the fiction realm, one should speak of “inter-genre” concept and think of the fiction as its subcategory.}, Keywords = {ontology,history and fiction,Julia Kristeva,intertextuality}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {33-62}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پیوند بینامتنیت و هستی‌شناسی پسامدرنیستی در داستان کوتاه «میرزا یونس» از سیروس شمیسا}, abstract_fa ={بینامتنیت نظریه تطوریافته چندآوایی میخائیل باختین است که براساس آن، متون ادبی گذشته و حال، با همدیگر در گفت‌وگو هستند و هیچ متنی خودبسنده و تهی از متنهای پیش از خود نیست. ویژگی میان‌متنی در آثار هنری و متون ادبی باعث می‌شود تا استقلال این آثار به چالش گرفته شود و در مراتب بعد، مرزهای استقلال یافتگی‌شان از میان برداشته شود. پژوهش حاضر با تکیه بر این اندیشه، داستان کوتاه «میرزا یونس» از مجموعه داستان «آینه و سه داستان دیگر» سیروس شمیسا را کاویده است. نگارنده بر آن است که تزلزل و تعلیق مرزها میان متون ادبی، افزون بر آنکه نمودی از ویژگی دوران پسامدرنیستی است، هدفمند هم هست و در ساحت داستانی، می‌تواند عنصری تحکیم‌بخش برای سویه هستی‌شناسانه فضای تخیلی باشد و از رهگذر آن، متن‌وارگی تاریخ / واقعیت تحقق می‌پذیرد. براین اساس، بینامتن‌های متعدد در یک متن می‌توانند بستری فراهم آورند که تجربه‌های زیسته و نازیسته به‌گونه‌ای درهم تنیده شوند که اساسا تشخیص حدود و ثغور آنها امری دشوار گردد. نگارنده پژوهش همچنین بر آن است که متون ادبی صرفا با متونی مکتوب در گفت‌وگو نیستند بلکه قلمرو معنایی واژه «متن» گستردگی بیشتری می‌یابد و سویه‌های جدیدی را دربرمی‌گیرد. کمااینکه در سایه ورود دانش‌های گوناگون و ژانرهای مختلف به ساحت داستانی، اکنون باید از مفهوم «میانْ‌ژانر» سخن به میان آورد و داستان را زیرشاخه این مفهوم قرار داد.}, keywords_fa = {کلید واژه‌ها: بینامتنیت,هستی‌شناسی,تاریخ و تخیل,ژولیا کریستوا}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1932-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1932-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {Amankhani, Iss}, title = {A Critical Approach to Deconstructive Literary Studies in Iran}, abstract ={  The employment of philosophical/literary theories has become a common thread in the published literary studies in Iran in the recent years. This may be the result of various reasons, for instance, the superior knowledge of theory of these critics over the traditionalists. Although the merits of such studies cannot be denied, their weaknesses should not be simply dismissed. This paper reviews some of the applications of deconstruction—one of the theories favored by many researchers—and their shortcomings. These shortcomings can be categorized under three headings: (1) lack of understanding of the concept of deconstruction—for example, some of the oppositions proposed in these studies stand in contrast to the kind of oppositions Derrida utilizes in his deconstructive studies or, in some cases, external elements such as class, education, etc. are focused on in some of them while for Derrida there is nothing outside the text; (2) reduction and simplification of Derrida’s philosophical propositions to mystery and mysticism; and (3) providing non-deconstructionist interpretations of stories.}, Keywords = {deconstruction,text,literary theory,opposition,hermeneutic}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {63-90}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نگاهی انتقادی به پژوهشهای شالوده شکنانه در ایران}, abstract_fa ={مدتی است که کاربست نظریه‌های فلسفی/ادبی در ایران معمول گردیده، پژوهش‌های فراوانی بر اساس این نظریه‌ها انتشار یافته‌است؛ گسترش چنین پژوهش‌هایی دلایل متعددی مانند پیروزی تئوریک طرفداران کاربست نظریه‌ها بر سنت‌گرایان و ... دارد. هرچند که نمی‌توان نوآوری برخی از این پژوهش‌ها را انکار کرد اما چشم پوشیدن بر ضعف‌ها وکاستی‌های چنین پژوهش‌هایی نیز پسندیده نیست. مقالۀ حاضر با نقد و بررسی پژوهش‌های شالوده شکنانه (یکی از نظریه‌هایی که با اقبال پژوهشگران مواجه شده است) به برخی از این کاستی‌ها اشاره خواهد کرد. ضعف و کاستی‌های پژوهش‌های شالوده‌شکنانه را (حداقل) می‌توان در ذیل سه عنوان قرار داد: الف: لغزش در درک مفاهیم شالوده‌شکنی (به عنوان نمونه برخی از تقابل‌های این پژوهش‌ها، تقابل‌های دریدایی و شالوده‌شکنانه نیستند و یا اینکه در برخی از آنها به عناصر برون‌متنی چون طبقه، تحصیلات و ... توجه شده است حال آنکه از نظر دریدا و شالوده‌شکنان چیزی بیرون از متن وجود ندارد) ب: تقلیل و ساده‌سازی مفاهیم دریدایی مانند تقلیل مفهوم راز به عرفان پ: خلط شالوده شکنی با هرمنوتیک.}, keywords_fa = {نظریه‌های ادبی,شالوده‌شکنی,تقابل,متن,هرمنوتیک}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4331-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4331-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {Bameshki, Samir}, title = {Parallel Worlds and Narrative Semantics}, abstract ={The plot of some narratives is structured in a way that it can encapsulate paradoxical and opposite states. Conceptualization of these kinds of narratives based on classic cosmology to which most of us are accustomed is not possible; another cosmology such as quantum cosmology, however, might be helpful. The text can be interpreted through “multiverse theory,” because in this cosmological framework of quantum mechanics the conjoining of the opposite states is possible. This article is an interdisciplinary attempt to analyze different kinds of the so-called “multiverse narratives.” The major question of this article is to explore the relationship between the notion of parallel universes in physics and narrative semantics. My purpose is to find out the function of the notion of parallel worlds in narrative semantics. Thus, I argue that various sorts of multiverse narratives invite the reader to reflect on the nature of space, time, identity, and memory by challenging the boundary between actual and virtual world.}, Keywords = {narrative semantics,parallel universes,quantum mechanics,multiverse narratives.‎}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {91-118}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {جهان‌های موازی و معنی‌شناسی روایت}, abstract_fa ={پیرنگ برخی از روایت‌ها به گونه‌ای خلاف‌عادت طرح‌ریزی شده است به طوری‌که مجموعِ چند حالتِ متضاد و گاه متناقض همزمان ارائه می‌شود. فهم و معنادار کردنِ این نوع روایات براساس هستی‌شناسیِ کلاسیک که اکثر ما خوانندگان با آن خو گرفته‌ایم ممکن نیست؛ بلکه نیازمند هستی‌شناسیِ دیگری همچون هستی‌شناسیِ کوانتومی است. چراکه در تفسیر «چندجهانیِ» مکانیک کوانتوم به فعلیت رسیدنِ «همۀ احتمالات» و جمع شدن حالت‌های متضاد ممکن است. بنابراین این مقاله یک پژوهش بینارشته‌ای است با هدف بررسیِ انواع روایاتِ به اصطلاح «چندجهانی» براساس مبانیِ مطرح در مکانیک کوانتوم. پرسش این پژوهش تبیین ارتباط میان مفهومِ جهان‌هایِ موازی در فیزیک و معنی‌شناسیِ روایت است یا به‌عبارتی، پاسخ به این پرسش که ایدۀ جهان‌های‌ موازی چه نقشی‌ در معنی‌شناسی ‌روایت دارد؟ نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که روایات چندجهانی خواننده را به تفکر عمیق‌تر دربارۀ ذاتِ مکان، زمان، هویت، حافظه، به چالش کشیدن مرز میان امر واقعی و خیالی و مسایلی از این قبیل فرامی‌خواند.}, keywords_fa = {معنی‌شناسی روایت,جهان‌های موازی,مکانیک کوانتوم,روایات چندجهانی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8457-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8457-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {FotoohiRudmajani, Mahmoo}, title = {Theme in Indo-Persian Poetics ‎}, abstract ={The term mazmoun [theme] is one of the main keywords in the Indian Style [Sabk-e Hendi] of Persian poetry. This word, also used as a literary term since the fifteenth century in Persian poetry, is not synonymous with meaning, content, concept, intent, context, and diction in the literary terminology of Persian poetry. In the following paper, I try to examine the nature of “theme” as the Indian Style’s main literary element, its mechanisms, and how Persian poets and tazkirah writers of the fifteenth century employed the term. To this aim, the frequency of the early usages of this literary term from the late-fifteenth century to the early-seventeenth century has been considered. I have identified eight different characteristics of the term “theme” based on the Indian-Style poetry and the critical writings on this school at the time. Furthermore, I have differentiated three processes of constructing the “theme” based on three frequent verbs: to find, to reach, and to close. I will further point out the rising complexity of the structure of “theme” from Saib Tabrizi to Nasir Ali Sirhindi in the late-seventeenth century}, Keywords = {Indo-Persian style,poetics,Safavid poetry,Theme}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {119-156}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مضمون‌ در فن شعر سبک هندی}, abstract_fa ={واژۀ مضمون از کلیدواژه‌های اصلی فن شعر فارسی در سبک هندی است‌‌. این واژه که از میانۀ قرن دهم به یک اصطلاح فنی در هنر شعر فارسی بدل شده است مترادف «معنی، محتوا، مفهوم، منطوق، مقصود یا فحوا و لحن کلام» نیست‌‌. مسأله این مقاله بازشناسی ماهیت مضمون به عنوان هنرسازۀ اصلی مکتب ‌نازک‌خیالی (سبک هندی) است‌‌. مقاله می‌کوشد چیستیِ «مضمون» و سازوکار «مضمون‌بندی» را از دیدگاه شاعران و تذکره‌نویسان آن دوره بازشناسد‌‌. برای این منظور نخستین کاربردهای مضمون در مقام یک اصطلاح فن شعر را از پایان قرن دهم تا پایان قرن دوازدهم رصد کرده و هشت ویژگی مضمون را از خلالِ سخن شاعران و منتقدان سبک هندی شناسایی نموده و در نهایت تعریفی از مضمون ارائه کرده است‌‌. همچنین بر اساس سه فعل پر کاربرد مرتبط با مضمون (یافتن، بستن، رساندن)، سه فرایند مضمون‌آفرینی در سبک هندی را از هم متمایز ساخته است‌‌. و به روند رو به پیچیدگی صناعت مضمون از صائب تبریزی تا ناصر علی سرهندی در پایان قرن دوازدهم اشاره کرده است‌. }, keywords_fa = {سبک‌هندی,شعر عصر صفوی,فن شعر,مضمون}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5557-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5557-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {Waezzadeh, Abbas}, title = {The Morphology and Typology of Persian Love Stories}, abstract ={  This article examines love story as one of the widely popular and ancient genres of Persian literature. For this purpose, I have employed morphology—one of the tools of typology—to identify different genres of narrative literature. This article studies twenty-two examples of love poetry to identify functions, characters, and narrative patterns of the love stories and their typology. Persian love story, I argue, as a literary genre has a narrative with an opening scene, twenty-two functions, and five main characters, and the genre follows an almost similar narrative pattern. This genre, based on the two criteria of the presence/absence of “resolving-an-obstacle” function and the ending functions, has three sub-narrative patterns or three sub-genres: material love story, spiritual love story, and material-spiritual love story.}, Keywords = {love story,amorous verses,Morphology,Genre,Typology}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {157-189}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {رده‌بندی داستانهای عاشقانۀ فارسی}, abstract_fa ={داستان عاشقانه یکی از انواع ادبی دیرینه و پرطرفدارِ ادب فارسی است. هدف این مقاله بازشناخت این نوع ادبی کهن و محبوب است. برای این منظور از ریخت شناسی، که یکی از ابزارهای دانش گونه شناسی در شناخت انواع ادبیِ روایی است، بهره گرفته شده است. در این مقاله با ریخت شناسی بیست و دو منظومۀ عاشقانه ـ به عنوان شکل غالب و مقبول داستان عاشقانه در ادبیات فارسی ـ به شناسایی خویشکاری ها، شخصیت ها، الگوی روایی و طبقه بندی داستان های عاشقانه پرداخته ایم و نهایتاً داستان عاشقانه را به مثابۀ یک گونۀ ادبی فارسی، روایتی دارای یک صحنۀ آغازین و بیست و دو خویشکاری دانسته ایم که پنج شخصیت اصلی در آن ایفای نقش می کنند و از یک الگویِ ـ تقریباً ـ واحدِ روایی پیروی می کند. این گونۀ ادبی با توجه به دو معیار حضور/ عدم حضور خویشکاری «رفع مانع» و شیوۀ پایان-بندی (فرایند خویشکاری های پایانی)، دارای سه الگوی روایی فرعی یا سه زیرگونۀ داستان عاشقانۀ مادی، داستان عاشقانۀ معنوی و داستان عاشقانۀ مادی- معنوی است.}, keywords_fa = {داستان عاشقانه,منظومۀ عاشقانه,ریخت شناسی,گونه شناسی,نوع ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7579-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7579-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {shahkolahi, fatemeh}, title = {Synchronization literature and painting in Qajar School}, abstract ={...}, Keywords = {}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {191-199}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {همگامی ادبیات و نقاشی قاجار}, abstract_fa ={معرفی کتاب کتاب همگامی ادبیات و نقاشی قاجار به قلم علی‌محمدی اردکانی با تأکید و توجه بر فاصلۀ تاریخی(1210-1264ق) نوشته شده است. این دوران -که تقریباً نیمۀ نخست قاجار را شامل می‌شود- با حکومت آقا محمدخان(1210-1212ق)، فتحعلی‌شاه(1212-1250ق) و محمدشاه(1250-1264ق) مصادف بوده است. وضعیت فرهنگی و هنری این دوران نیز از یک طرف در ادامۀ جریان فرهنگی زندیه قرار دارد و از سویی دیگر مقدمه‌ای برای شکل‌گیری فرهنگ و هنر دوران ناصری و پس از آن محسوب می‌شود. همچنین نهضت ادبی بازگشت به‌عنوان شاخص‌ترین ساختار ادبی رایج در نیمۀ نخست قاجار شناخته می‌شود. این نکات کمابیش در تحقیقات مربوط به ادبیات و هنر دوران قاجار مطرح بوده است و محققان نظراتی در این باب ارائه کرده‌اند. مؤلف کتاب مذکور نیز با استناد بدین تحقیقات و توجه ویژه به نقاشی این دوران مسئلۀ اصلی تحقیق خود را چنین استوار کرده است که در بحث‌های صورت گرفته پیرامون نقاشی نیمه نخست قاجار تاکنون نقش ادبیات مورد توجه قرار نگرفته است. ازاین‌رو این پژوهش به‌دنبال ادله‌هایی به‌منظور نشان دادن بسط و توسعه نمادهای ادبیات نهضت بازگشت در نقاشی نیمه نخست قاجار است. مؤلف پیکره انسان را به‌عنوان معیاری جهت بررسی تطابق و تعامل این دو حوزه قرار داده و از این طریق به مقایسه اجزاء و عناصر چهره و اندام انسان آرمانی در ادبیات قاجار با همان اجزاء و عناصر در نقاشی قاجار پرداخته است.  }, keywords_fa = {کلید,واژه,ندارد,قاجار,نقاشی,ادبیات}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8202-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8202-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} } @article{ author = {sharifisahi, mohse}, title = {Greimas has died!}, abstract ={.}, Keywords = {Greimas}, volume = {9}, Number = {34}, pages = {201-214}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {گریماس، یک و روش مرده}, abstract_fa ={نگارنده که طی مطالعات خود، اپیدمی دلبستگی و تعلق خاطر برخی اساتید و دانشجویان ادبیات را به گریماس و نظریۀ وی در باب الگوی کنش‌گر مشاهده کرده است، به نکاتی دست یافته که در این مجال عرض می‌کند. مهم‌ترین معیارهای تشخیص یک مقالۀ علمی و پژوهشی در وادی ادبیات، وجود نوآروی در موضوع، سخن جدید و ابداع روشی نوین در ارزیابی مسائل ادبی است. لیکن برای کسانی که دغدغۀ آفرینش اثری درخور و شایسته ندارند تا هم محققان را به کار آید و هم آبرویی به نویسنده افزاید، مقاله سازی بهترین راه‌کار است. مقالاتی که صرفاً با معرفی یک نظریه و اجرای عملیات چسباندن متون شعر و نثر کلاسیک فارسی به نظریات مذکور ساخته می‌شوند، به وفور در نشریات علمی-پژوهشی چاپ می‌شوند و برخی داوران و ارباب نشر مقالات نیز که از کاروان غافلانند، به این امور عنایتی ندارند. نتیجۀ ارزیابی بیش از 20 مقاله که طی سال‌های 87 تا 92 با بهره‌گیری از نظریۀ گریماس قلمی شده‌اند و نویسندگان آن، متون شعر و نثرِ ادبیات فارسی را به بدترین وجهی در مسلخ این نظریه‌ قربانی کرده‌اند، کج‌روی و رونویسی نویسندگانی است که به هر شیوه‌ای متوسل شده‌اند تا مقاله‌ای به چاپ برسانند.}, keywords_fa = {گریماس,نظریۀ ادبی,سرقت ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11051-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11051-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2016} }