@article{ author = {Pourazar, Roya and Sokhanvar, jalal}, title = {Bakhtinian Dialogic Subject: Past and Present}, abstract ={  Although Bakhtin did not formulate any theory of subjectivity per se, the problem of subject or, as he called it, “self” formed one of his main critical interests. This study focuses on his definition of “dialogic self” and the different notions of subjectivity discussed in his books in the course of his twenty-five year career. For convenience, five stages are introduced through which Bakhtin has constituted his definition of subjectivity by taking a piecemeal approach to the issue. These stages are labeled as: ethical, aesthetic, novelistic, carnivalesque, and dialogic subject. Except for the carnivalesque stage, each of these stages is built on the modification of the previous stages about subjectivity. It was only in the carnivalesque subject that he discusses a new characteristic for the subject—a characteristic that was eventually omitted in his final paradigm. Two of the contemporary theories of “dialogic self” predicated on Bakhtin’s ideas are also briefly discussed in this study. One is Hermans’ theory of subject-space/subject-position, and the embodied dialogic subject, and the second is the later developments on Hermans’ theory of the dialogic self.}, Keywords = {"Bakhtin","Subject","Subjectivity","Self","Dialogism'}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {7-36}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سوژه گفتکویی باختین : گذشته و حال}, abstract_fa ={با وجود این که تعریف سوژه و چگونگی شکلگیری ساختار آن همواره از دغدغههای اصلی باختین بود، او در هیچیک از آثارش، نظریهای مشخص برای سوبژکتیویته ارائه نکرده است. تحقیق حاضر می کوشد تصویر روشنی از سوژهی گفتگویی ارائه دهد که از میان آثار او در خلال بیست و پنج سال تحقیق به دست آمده است.. برای سهولت کار، مراحل پنجگانهای معرفی شدهاند که باختین در هر یک از آنها قدمی به تعریف نهاییاش نزدیکتر شده است. او در هر مرحله، با ایجاد تغییراتی در نظرات پیشین خود یا با تغییر میزان تاکیدش بر یکی از خصوصیتهای سوژه، به تعریف جدیدی دست یافته است. فقط در مرحلهی کارناوالی تصویری که از سوژه ارائه شده یک ویژگی کاملاً متفاوت با تعریف های قبل و بعد از خود دارد که نهایتاً در تعریف نهایی باختین از سوژه حذف کند. مراحل شکلگیری تعریف سوژهی باختینی به ترتیب عبارتند از: سوژهی اخلاقی، سوژهی زیباشناختی، سوژهی رمانی، سوژهی کارناوالی، و سوژهی گفتگویی. سپس به دو نظریهی معاصر خودِگفتگویی اشاره شده است که هر دو مفهوم سوبژکتیویته باختینی را مبنا قرار داده اند. نظریهی اول متعلق به هرمانز است که تحت عنوان جایگاه سوژه/ فضای سوژه در این مقاله به توضیح آن پرداختهایم. نظریهی دیگر که حاصل بسط و تغییر نظریهی هرمانیز است و بعضی از وجوه مغفول در نظریهی جایگاه سوژهی او را در خود لحاظ کرده است، در بخش خودِ گفتگویی و تجسد مورد نظر قرار گرفتهاند. در کل مقاله به خوانشهای نو و معاصر از آثار باختین نیز توجه شده است.}, keywords_fa = {"سوژه","سوبژکتیویته","خود","گفتگوگرایی","باختین"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1008-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1008-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {MohammadiKaleh-sar, Alirez}, title = {Investigating an Exegetical Narrative Structure in the Mystical Anecdotes}, abstract ={Regarding exegesis as a fundamental specificity of the mystical language, this paper introduces one narrative pattern in the mystical anecdotes. As in most of the didactic forms, this structure is constituted by a mistake and a punishment; but in this case, the mistake takes the form of a norm. A new mistake and its punishment are then introduced and the first overt mistake is not followed by the expected punishment. The emphasis on the second mistake is the result of a hermeneutical process. This pattern, as a result, proposes a narrative description of the act of exegesis in the mystical texts. From this point of view, highlighting some mistakes and overlooking the others can show the function of mystical conventions in the mystical narration. Although this interpretation is based on the structural and narrative aspects of mystical texts, it pays attention to the linguistic and conceptual aspects of these texts as well. }, Keywords = {mystical anecdotes,Narratology,hermeneutic,structure,Style}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {37-54}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سبک‌شناسی روایت: الگوی تأویلی خطا، مجازات در ساختار حکایات عرفانی}, abstract_fa ={در این مقاله تلاش شده است تا با تأکید بر تأویل به‌عنوان ویژگی‌ای بنیادین در زبان عرفان، یکی از پرکاربردترین الگوهای روایی در حکایات عرفانی معرفی شود. این الگو نیز، همسو با بسیاری از حکایات تعلیمی حاصل خطا و مجازات است، با این تفاوت که خطای آشکار رخ داده از سوی یک کنشگر، با تبدیل شدن به کنشی قانونی، به مجازات مورد انتظار نمی‌رسد بلکه در لایه‌ای دیگر با تعریف خطایی نو مجازاتی نو نیز رخ می‌دهد. در این الگوی روایی، تأکید بر خطای دوم، محصول حرکتی تأویلی و باطن‌گرایانه است به همین دلیل خطای نخست نیز دیگر خطا محسوب نمی‌شود. از این رو می‌توان گفت این الگو توصیفی روایی از کارکرد تأویل در متون عرفانی ارائه می‌دهد. با این نگاه، برجسته شدن برخی خطاها در حکایات عرفانی و چشم‌پوشی از برخی دیگر، می‌تواند نقش قوانین حاکم بر سنت عرفانی در شکل‌گیری این حکایات را نیز آشکار کند. این روش و الگوی برآمده از آن اگرچه بر ویژگی‌های ساختاری و روایی متون عرفانی مبتنی است، پیوندی آشکار با عناصر زبانی و فکری سنت عرفانی دارد. این مقاله تلاشی است محدود در جهت سبک‌شناسی روایت در حکایات کهن.}, keywords_fa = {حکایات عرفانی,روایت‌شناسی,تأویل,ساختار,سبک}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12159-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12159-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Barani, Forough and Hosseini-Maasoum, Seyed Mohamm}, title = {Valuation System and Self-Enhancement: Factual/Fictional Narrative of the Literary Author in Auster’s Man in the Dark}, abstract ={The application of self-valuation system within the framework of fictional/factual positioning can be remarkably useful in providing a new approach to the analysis of the relation between the novelist and his/her fictional hero. In this paper we are examining the valuation system of the protagonist of the novel Man in the Dark (2008) by Paul Auster. Based on Hubert Hermans’ Valuation Theory, we examine the meaning units and their affective connotations in the narratives of the protagonist/author during his factual storytelling and his fictional confrontation with his hero. Moreover, basic motives of self-enhancement and the contact and the :union: with others and finally their affective profiles are discussed based on the model presented in the paper, i.e. Virtual Fictional/Factual Positioning (VFP). The findings of this research truly indicate that the art of storytelling helps the protagonist to rebuild his own identity and fix the ruins of his past. The dynamics of fictional and factual positioning motivate the I-as-storyteller position, which could effectively overcome the challenges created by I-as-husband and I-as-creator-of-war position and eventually develop new positive perspectives for the future. }, Keywords = {author-centered criticism,self-enhancement,valuation system,Man in the Dark,Paul Auster}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {56-80}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نظام ارزش‌گذاری خود و تبلور نفس: روایت حقیقی/ داستانی مؤلّف در رمان «مردی در تاریکی» اثر پل استر}, abstract_fa ={کاربست تئوری نظام ارزش‌گذاری خود در قالب نظریه موقعیت‌پذیری حقیقی/داستانی مؤلّف می‌تواند تأثیر چشمگیری در ارائه رویکردی نوین به تحلیل رابطه هنرمند رمان‌نویس و قهرمان داستانی‌اش داشته باشد. در این نوشتار به تحلیل سیستم ارزش‌‌های شخصیت اول رمان مردی در تاریکی اثر پل استر (۲٠٠٨) می‌پردازیم. بر اساس مدل سیستم‌ ارزشی هرمنز، واحدهای معنایی و دلالت‌های احساسی مرتبط با آنها در روایت مؤلّف، که یک رمان‌نویس است، از خود در جریان داستان واقعی زندگی‌اش و در تقابل با قهرمانش در جهان داستانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحقیق حاضر به انگیزه‌های بنیادین تحقّق نفس و برقراری ارتباط و پیوند با دیگری و در نهایت پروفایل احساسی مرتبط با آنها در روایت شخصیت اول رمان، مورد می‌پردازد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که هنر داستان‌سرایی و فرآیند طرح داستان به مؤلّف کمک می‌کند تا به ابداع طرحی نو در خود و ترمیم ویرانه‌های زندگی‌ گذشته‌اش بپردازد. این بررسی به‌درستی تأیید کرد که موقعیت منِ داستان‌سرا توانست به طرز مؤثّری با چالش‌هایی که توسط موقعیت منِ همسر و منِ پدیدآورنده جنگ به‌وجود آمده بود مقابله کند و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده ایجاد کند.}, keywords_fa = {نقد مؤلّف-محور,تبلور نفس,نظام ارزش‌گذاری خود,رمان مردی در تاریکی,پل استر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9705-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9705-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Shafieioun, Saei}, title = {A Study of Four Corresponding Genres: Karnameh and Shahrashub; guild poetry and Shahrangiz.}, abstract ={Karnameh, Shahrashub, Senfi (guild)poetry, and Shahrangiz are the names that are used often interchangeably in the sources due to some similarities and the fact that they share the same root. However, these genres have enough nuances that can distinguish them into four separate genres. Of course, it is more difficult to consider karnameh as a genre since there are few and sometimes incomplete examples of it and that, practically, karnameh is transformed into shahrashub at last. The same is true about senfi poetry in which the professions are described poetically and the craftsman is portrayed as the beloved but, later, they were entered into shahrangiz genre and sometimes became extended and coherent works instead of scattered poems. Identifying the delicate features of these genres requires a lot of precision and, indeed, the inaccuracies have caused some of the experts and scholars to confuse these genres. However, it should be noted that, even at the time of their currency, poets and literary figures considered them as not following any norm and convention. Drawing on original sources and taxonomical studies, this research aims to identify and represent the nuances of each of these genres. }, Keywords = {shahrashub,shahrangiz,karnameh,senfi poetry}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {81-118}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {درنگی بر چند گونه هم‌سنگ ؛کارنامه و شهر‌آشوب ؛ اشعار صنفی و شهرانگیز}, abstract_fa ={کارنامه،شهرآشوب ، اشعار صنفی و شهرانگیز عناوینی هستند که در منابع بنا به بعضی ‌هم‌ریشگی‌ها و همانندی‌هایشان، به جای هم یا در کنار هم مورد اشاره قرار گرفته‌اند. با این‌همه، این آثار آن‌قدر تفاوت‌های ظریف و متنوع دارند که می‌توان آن‌ها را چهار گونه جداگانه به شمار آورد .البته از کارنامه با توجه به نمونه‌های بسیار اندک و گاه ناقص، کمتر می‌توان یک گونه کامل را انتظار کشید؛چنان‌که در عمل هم کارنامه سرانجام عرصه را به شهرآشوب سپرده است. هم‌چنین است اشعار صنفی که در آن حرفه‌ها با نگاه شاعرانه و پیشه‌ور در مقام معشوق توصیف شده ؛ ولی بعدها در گونه شهرانگیز وارد شده و از صورت اشعار پراکنده ،بعضاً به آثاری مبسوط و منسجم تبدیل شده است. شناخت ویژگی‌های ظریف این انواع مستلزم دقت بسیار است و بواقع همین بی‌مبالاتی نسبت بدانهاست که باعث شده که از آغاز تا به امروز حتی از سوی اهل فن با یکدگر تخلیط شوند .با این همه باید گفت که در همان زمان شیوعشان هم، از سوی عموم ادبا و شعرا چندان معیارمند نبوده؛ خاصه آن‌که در این میان، گرفتار بعضی از اشتباهات و یا ابداعات فردی هم شده ، تفنناتی که در پی خود جعل اصطلاح نیز به همراه داشته، و عناوینی چون عالم‌آشوب،جهان‌آشوب،دهرآشوب ،عالم‌کوب و امثال آن‌ها گواه این ادعایند.تحقیق حاضر برای نخستین بار با اتکا به برخی معاییر گونه‌شناسی و نیز توسل به منابع اصلی، سعی در شناخت و بازنمود این گونه‌های ادبی هم‌سنگ و نزدیک‌ به یکدیگر دارد.}, keywords_fa = {گونi ادبی,شهرآشوب,شهرانگیز,کارنامه,شعر صنفی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9911-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9911-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Kazemifar, Moein and Gholamhosseinzadeh, Gholamhossei}, title = {A Study of the Function of “Mind” in the Formation of Ruzbihan’s “Mystical Experiences”}, abstract ={The scholars who study mystical experience are often divided into two main groups. The first group is advocates of “essentialism.” The advocates of essentialism believe that mystical experience is self-determining and mind-independent; therefore they think all mystical experiences share the same essence and features that are universal and trans-cultural. The second group has a constructivist approach. For them, there is a fundamental relationship between mind of the mystic and hisher mystical experiences. They believe that former experiences and backgrounds form the mystical experience and therefore the mystical experience is an individual phenomenon affected by the mind, language, and traditions of the mystic. This article defends the constructivist approach by providing various evidences from the mystical experiences of Ruzbihan that is reported in his spiritual autobiography, Kashf al-Asrar. To do this, as one of the most important component of Rouzbahan’s cognitive world, we analyze his tendency toward concrete, tangible, and embodied phenomena. The result of this research demonstrates that, as constructivists scholars have said, Ruzbihan’s belief that “the human body is the manifestation of God” led him to attribute anthropomorphic features to God and angels in his mystical experiences and visionary dreams}, Keywords = {Ruzbihan,mystical experience,Kashf al-Asrar,constructivism,anthropomorphism}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {119-144}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحلیل کارکرد "ذهن" در صورت‌بندی "تجربه‌های عرفانی" روزبهان}, abstract_fa ={تحلیل کارکرد "ذهن" در صورت‌بندی "تجربه‌های عرفانی" روزبهان چکیده در مواجهه با مسئله نسبت "ذهن" عارف و "تجربه‌های عرفانی" او، دو دیدگاه عمده وجود دارد. دیدگاهی که با نام "ذاتگرایی" شناخته می‌شود بر این باور است که تجربه‌های عرفانی، دارای ذات مستقل از ذهنِ عارفِ تجربه‌گر هستند و در مقابل دیدگاهی که به "ساختگرایی" معروف است می‌پندارد که تجربه‌های عرفانی مانند دیگر وجوه شخصیتِ عارف از جهانِ ذهنی او متاثر است. این تحقیق در پی آن است که با ارائه نشانه‌های فراوان از تجربه‌های عرفانی روزبهان -که وی آنها را در کتاب کشف الاسرار خود گزارش کرده است- صحت دیدگاه ساختگرایان را در مورد متاثر بودن تجربه‌های عرفانی عارف از جهانِ ذهنی را نشان دهد. برای این منظور کارکرد "گرایش به امر محسوس و انسانی" بعنوان یکی از بنیادی‌ترین مولفه‌های سازنده جهانِ ذهنی روزبهان در صورت بندی تجربه‌های عرفانی و کیفیت رویت‌های وی مورد تحلیل قرار گرفته است. کلیدواژگان: روزبهان، تجربه عرفانی، کشف الاسرار، ساختگرایی، ذهن، امر محسوس و انسانی.}, keywords_fa = {روزبهان,تجربه عرفانی,کشف الاسرار,ساختگرایی,ذهن}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10541-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10541-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Karimi, Tahere}, title = {A Cognitive Linguistics Study on Multi-Network Metaphor of “Mother and Baby” in Mawlānā’s Diwan}, abstract ={The use of various metaphors in mystical texts has opened up a new horizon for the readers and has expanded their understanding of the meaning of the universe. Because of its associative function in mystical texts, metaphor creates new experiences for the reader—experiences that are foreign to the reader’s personal experiences. This research draws on George Lakoff’s and Mark Johnson’s studies on “Conceptual Metaphor” (Cognitive Linguistics). These two theorists believe that reasoning and conceptualization inseparably depend on physical and environmental features. In Mawlānā’s poetry, the act of conceptualizations and reasoning is tied to biological capabilities and physical and social experiences of the individuals. There is a chain-like network of metaphorical relations in Mawlānā's cognitive world ‎ that starts from conception of an embryo in womb and continues to weaning the child. The conception of Jesus in Mary’s womb and Jesus’s birth are one of the most common metaphors to explain Mawlānā’s understanding of the Master’s unity. Furthermore, inside this network, Mawlānā uses the mother-child relationship to account for God-Human relation. This paper studies the metaphor of mother and all the images related to the growth of a child, for example the breastmilk, through which Mawlānā explains the steps of seyr-o solook (spiritual quest for the truth). }, Keywords = {Mawlānā,Diwan-e Shams,mother,Child,metaphorical network,cognitive linguistics}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {145-168}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی معناشناختی استعاره های چند شبکه ای در دیوان شمس (از مراحل نطفه بستن تا فطام)}, abstract_fa ={کاربردِ استعاره‌های گسترده و گوناگون در متونِ عرفانی موجب شده است که دیدگاه‌های نوی پیش‌روی مخاطب باز شود و فهمِ افراد در بابِ عالم معانی گسترش یابد. در واقع، استعاره به سبب عملکردِ تداعی‌گری-اش در متونِ عرفانی به تسهیل شماری از تجارب نو کمک می‌کند؛ تجاربی که از دایرۀ تجربۀ مستقیم فرد خارج است. این پژوهش بر اساسِ دیدگاه‌های لیکاف و جانسون، دو نظریه‌پرداز معنی‌شناسی شناخت‌گرا، انجام شده است. این دو نظریه‌پرداز بر این باورند که استدلال و مفهوم‌سازی بستگی لاینفک با ویژگی‌های فیزیکی و محیطی دارند. در اشعار مولوی مجموعِ مفهوم‌سازی‌ها و استدلال‌ها با توجه به قابلیت‌های بیولوژیکی و تجربه-های جسمانی و اجتماعی انسان طرح شده است. شبکه‌ای از روابطِ استعاری در نظامِ شناختی مولوی وجود دارد که به شکلِ «زنجیره‌ای» از زمانِ نطفه بستن و تشکیلِ جنین در رحم آغاز و تا فطامِ کودک ادامه می-یابد. افزون بر این، بارداری مریم(س) و زایشِ عیسی(ع)، یکی از پرکاربرد‌ترین استعاره‌ها برای تبیین معانی و معارفِ مولوی از جمله «وحدت اولیا» است. همچنین در درون این شبکه، مولوی از رابطۀ «مادر و کودک» برای تبیین و تفهیمِ رابطۀ «خداوند و انسان» استفاده می‌کند. در این مقاله، برای رسیدن به نتیجۀ بهتر، پیوندهای مادر و همۀ تصویرهای مرتبط با آن (از جمله پستان و شیر) تحلیل، و در صورتِ لزوم به ابیاتِ مثنوی نیز استناد شده است. مولوی توانسته است در زبان هنری خود، مراحلِ سیر و سلوک و احوال روحانی را با طبیعی‌ترین تجربه‌های فیزیکی انسان، یعنی مراحل رشد وی، تبیین کند.}, keywords_fa = {مولوی,دیوان شمس,مثنوی,استعارۀ مفهومی,معناشناسی شناختی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2856-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2856-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Akhtar, Nadeem}, title = {Step by Step with Sadegh Hedayat In India}, abstract ={Sadegh Hedayat visited India and was back to Tehran in September 1937. But his exact date of arrival in India is still a mystery. However, it is confirmed that he visited many cities of incredible India like Bombay, Bangalore, Hyderabad etc. in the years 1936-37. Hedayat’s tryst with India was quite friendly and his later writings covered a great deal of depiction of that country. The stories that he had written in the post period of his visit to India consists of beautiful tapestry of Indian believes, culture, customs and tradition and his seminal work The Blind Owl can be seen as one of the finest pieces of Indo Persian literature where he made a fusion of Iranian plot with the elements of Indian customs and culture. It was the article- Hindustan Dar Aieneh-i-Buf-i-Kur, written by Dr. Syed Akhtar Husain which made the world realize that, a writer who had spent around two years  in India and infused India in his  Persian writings, ironically, remained unnoticed by the Indians. Hedayat who depicted the history and culture of India in his writings at the time when India was witnessing  the twilight of Persian literature in the sub-continent. Dr Hussain believes that Indian scholars must come forward to write  details of Hedayat’s footsteps in India in order to pay him their debt. Being a student of Indo Persian literature and of Dr. Syed Akhtar Husain, I deem it my duty to write in this article about the foot prints of Sadegh Hedayat in India through his letters and stories. This article is a result of my visit to the places where Hedayat was moving during his stay in India,  his friends and hosts in India and ups and downs he faced in the country- all has been covered in this paper along with the photographs.}, Keywords = {Sadegh Hedayat,India}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {169-186}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پا به پای صادق هدایت در هند}, abstract_fa ={صادق هدایت در ماه سپتامبر1937م از هندوستان به تهران برگشت اما برای ما معلوم نیست که در کدام ماه سال 1936م  به هند آمد و چند ماه یا چند سال در هند زندگی کرد. صادق هدایت وقتی در هند بود به چند شهر مانند بانگلور، حیدرآباد، میسور و غیره سفر کرد و هر جایی که رفت تاثیری از آن گرفت و در داستانهای خود منعکس کرد. صادق هدایت اگر چه شیوه‌ای نو در داستان‌های خود و ادبیات هند و ایران ایجاد کرد ولی متأسفانه کسی به زندگی هدایت در هند نگاهی نکرد و رد پای هدایت در این سرزمین با گذشت زمان گم شد.دکتر سید اختر حسین استاد زبان و ادبیات فارسی و هدایت‌شناس در هند در مقاله ای به نام هندوستان در آئینه بوف کور اظهار نظر کردند که فارسی دانان هند باید در برابر التفات هدایت به هند، با نوشتن تاریخچه مفصل اقامت او در این کشور، دین خود را به او ادا کنند. به این سبب، نگارنده، که دانشجوی دکتر سید اختر حسین هستم تصمیم گرفتم با سفری پژوهشی و تحقیقی به شهر بمبئی و شهرهای دیگر، به جستجوی رد پای هدایت بپردازم. در این نوشتار بر اساس یادداشتها، نامه‎ها و داستانهای هدایت اماکن هند را که هدایت از آنها نام برده در یک جستجوی چند ماهه بازشناسی و معرفی کرده ایم. اماکنی مانند پانسیون سامر کویین در شهر بمبئی که هدایت در آن زندگی می کرده، سفرهایش به بنگلور و حیدرآباد، معابد و اماکن تاریخی، میزبانها و دوستان هدایت در هند همه به کمک تصویر معرفی شده اند.}, keywords_fa = {صادق هدایت,هند}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5531-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5531-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Haghighi, Farzam}, title = {A Discussion on the Structure of Mirabedini’s the History of Iranian Fiction}, abstract ={Tarikh-e Adabiyat-e Dastani-e Iran[1] by Hassan Mirabedini has been essentially the result of his study on the evolution of fiction writing during his years in the Academy of Persian Language and Literature. This institution has already published another version of this book in two volumes in 2008 and 2012. After some time, a new version of this book in one volume was published with drastic changes by Sokhan Publication, edited by Ahmad Samiei (Gilani). This book has examined the formation and various incidents of Persian fiction from its inception to 1953. Here, I briefly examine the structure, methodology, innovations, and the relevance of this book to the future studies. This investigation examines less discussed subjects such as the influence of travelogues and folklores on the formation of Persian fiction, the preface of the first Persian novels, religious novels, detective and criminal stories, etc. [1] The History of Iranian Fictional Literature}, Keywords = {The History of Persian Fiction,fiction,evolution until 1953,Hassan Mirabedini}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {187-208}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بحثی در ساختار و پژوهش تاریخ ادبیات داستانی ایران}, abstract_fa ={تاریخ ادبیات داستانی ایران نوشتۀ حسن میرعابدینی در اصل حاصل پژوهش ایشان در چارچوب طرح تطور مضامین ادبیات داستانی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده و پیش‌تر انتشارات این نهاد، ویرایش دیگری از آن را در دو جلد، در سال‌های (1387 و 1391) منتشر کرده بود. پس از مدتی، انتشارات سخن ویرایش تازۀ این کتاب را با تغییراتی چشم‌گیر، در یک جلد و این بار با ویرایش احمد سمیعی(گیلانی) روانۀ بازار نشر کرده است. این کتاب شکل‌گیری و تکوین جریان‌های گوناگون داستان فارسی را از آغاز تا 1332ش بررسی کرده است. این بررسی به مباحث کمتر دیده‌شده همچون تأثیر سفرنامه‌ها و قصه‌های عامیانه در شکل‌گیری داستان فارسی، دیباچۀ نخستین رمان‌های فارسی، رمان‌های دینی، داستان‌های پلیسی و جنایی و... پرداخته و به تبع آن آثار و نویسندگان دیده‌نشده‌ای را معرفی کرده است. ما در این‌جا به اجمال ساختار، شیوۀ تحلیل، نوآوری‌ها، ارتباط این اثر با پژوهش‌های پیشین و پژوهش‌های آتی و ... را بررسی می‌کنیم.}, keywords_fa = {تاریخ ادبیات ایران,داستان فارسی,شکل‌گیری و تکوین تا 1332ش,حسن میرعابدینی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9622-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9622-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Bayat, Hosei}, title = {Common Errors in Identifying Stream of Consciousness as a Narrative Mode: Review of 18 Published Articles}, abstract ={In recent years, more than twenty articles have been published in scientific Persian journals on stream of consciousness as a narrative mode. But in some of these articles, there is little knowledge about the theoretical aspects of this mode of narrative. This paper reviews 18 articles published in scientific journals on the subject and studies their errors. Some of these errors are as follows: misperception of the concept of the unconscious and its place in the internal monologue narrative, mistaking dramatic monologue for stream of consciousness, confusing internal monologue with other forms of first-person narratives, and misunderstanding the concept of soliloquy. One of the causes of these problems is that the authors do not refer to reliable sources. Another problem is the evaluation procedure of some journals that allows these articles to be published.}, Keywords = {Stream of Consciousness,monologue,review,Evaluation,scientific journals}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {209-234}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {خطاهای رایج در شناخت شیوۀ جریان سیال ذهن (نقد 18 مقالۀ علمی-پژوهشی)}, abstract_fa ={در چند سال‌ اخیر، بیش از بیست مقالۀ علمی-پژوهشی دربارۀ شیوۀ روایت جریان سیال ذهن در مجلات مختلف منتشر شده است. اما در برخی از این مقالات، اشراف و شناخت کافی نسبت به جنبه‌های نظری این شیوه از داستان‌نویسی حاصل نشده و نویسنده بدون تسلط کافی بر موضوع به نگارش مقاله پرداخته است. در این نوشتار با بررسی 18 مقالۀ علمی پژوهشی سعی شده است خطاهای موجود در آنها مرور و ریشه‌یابی شود. برداشت اشتباه از مفهوم ناخودآگاه و جایگاه آن در روایت تک‌گویی درونی، تلقی تک‌گویی نمایشی به عنوان یکی از شیوه های روایت جریان سیال ذهن، اشتباه گرفتن تک‌گویی درونی با انواع دیگر روایت اول‌شخص، و برداشت نادرست از مفهوم حدیث نفس از مهم‌ترین اشکالات این مقالات است. یکی از دلایل بروز این اشکالات، مراجعه نکردن نویسنده به منابع معتبر یا کم‌دقتی در مطالعۀ آنهاست. فرآیند داوری در برخی مجلات نیز به گونه‌ای است که گاهی چنین مقالاتی بدون رفع کاستی‌هایشان از مرحلۀ ارزیابی عبور می‌کنند و منتشر می‌شوند و مجددا ارجاع دیگران به این مقالات، زمینۀ انتشار مطالب نادرست بعدی را فراهم می‌کند.}, keywords_fa = {جریان سیال ذهن,تک‌گویی,نقد مقاله,داوری,مجلات علمی-پژوهشی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10319-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10319-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {hajiyan, khadijeh}, title = {qwdfg fgh sdfg nmbv}, abstract ={* The Islamic Revolution of Iran, which shows a fundamental shift in the values and ideas of a nation, is undoubtedly derived from our cultural traditions, because any change in the mentality of a society occurs only in the context of the continuous flow of the history. Therefore, it must be studied with a two-sided cause and effect approach. Change, as a result of the Revolution, in the content and form and domains of different types of art, including poetry and literature is a clear observation. Studying the role of the Persian language, which has been the language and home to the Revolution, has a very important role in the realization of and promoting the values of the Revolution throughout the world. It is a must to study this role especially in countries located inside Iran's cultural domain due to the shared values and cultural ties. Accordingly, Afghanistan and Tajikistan are at the centre of focus in this study. * In this study, the importance of such examination is demonstrated first, including a brief review of the historical and cultural ties between Iran and those countries located inside Iran's cultural domain (especially Afghanistan and Tajikistan), which is then followed by reviewing the role of the Persian language and literature in promoting the values of the Islamic Revolution in those countries by focusing on the literature of the Revolution.    }, Keywords = {naghde maghale,tarikh tabari,mokhtarname}, volume = {8}, Number = {30}, pages = {240-248}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقدی بر مقاله «مقایسۀ تطبیقی شیوۀ روایت‌گری ادبی روضه‌المجاهدین و پیرنگِ نمایشی سریال مختارنامه»}, abstract_fa ={در بیستمین شمارۀ فصلنامۀ نقد ادبی(سال پنجم، زمستان1391صص194- 218) مقاله‏ای با عنوان« مقایسۀ تطبیقی شیوۀ روایت‌گری ادبی روضه‌المجاهدین و پیرنگِ نمایشی سریال مختارنامه» به چاپ رسیده‏است که نکات قابل تأمل چندی در آن به‏نظر رسید و بهانه‏ ای شد برای نقد این مقاله. برجسته‏ ترین کار مختار انتقام از مسببین حادثۀ کربلا و مهم‌ترین اقدامش مقابلۀ او با سپاه شام و شکست آنها در سال 67 ه. بود. در بارۀ سرگذشت مختار و عقاید او در کتب تاریخی روایات گوناگون و گاه متباین دیده می‏شود و بر اساس همین روایت‏ها کتاب‌هایی در بارۀ سرگذشت او نوشته شده است یکی از آن کتاب‌ها که با رویکردی شیعی نوشته شده، کتاب«روضه المجاهدین» است که در «دوران صفوی» به نگارش درآمده و دیگری هم پیرنگ سریال«مختارنامه» که چندی پیش در قالب سریال از سیما پخش شده است. در مقالۀ مذکور به مقایسۀ تطبیقی دو متن«مختارنامه» و بررسی میزان دقت آنها در تطبیق با متنی تاریخی( تاریخ طبری) پرداخته شده است. به نظر نویسندگان در این دو متن به‏منظور رسیدن به تأثیری خاص بر مخاطب«روایت تاریخی با تخیّل»درآمیخته شده است(چکیدۀ مقاله). مقاله دارای نکات خوبی است اما نکات قابل تأملی نیز در روش و نتایج آن وجود دارد که به ذکر برخی از این نکات پرداخته می‏شود.    }, keywords_fa = {نقدمقاله,تاریخ طبری,سریال مختارنامه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8358-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8358-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} }