@article{ author = {}, title = {On the Passivity of Persian literary Theory}, abstract ={On the Passivity of Persian literary Theory}, Keywords = {On the Passivity of Persian literary Theory}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {7-14}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد ادبی و سرمایه‌هایش}, abstract_fa ={در سامانۀ فصلنامۀ نقد ادبی از آذرماه سال 1388 تاکنون، بیش از هزاروپانصد مقاله ثبت شده است. با توجه به تجارب حاصل از بررسی این تعداد مقاله و انتشار 31 شمارۀ فصلنامه می‌توان نمایی از نقد دانشگاهی را در این فصلنامه ترسیم کرد. معمولاً مسائل و مصائب نشریات دانشگاهی به‌طور رسمی برای خوانندگان و نویسندگان مقالات مطرح نمی‌شود. در این شماره سخن سردبیر مجالی است برای گزارشی از فرایند تعامل عوامل مؤثر در کار فصلنامه و کیفیت کار در هر بخش، تا همکاران فصلنامه و مخاطبان با مسائل جاری در تحریریه آشنا شوند. عوامل برون‌سازمانی مؤثر در باروری نشریۀ علمی دانشگاهی عبارت‌اند از: مقاله، نویسنده و داور. مسائل هرکدام از سنخی است و فصلنامه در تعامل با هرکدام سیاست خاصی را پیشه می‌سازد. اینک تصویری از نقش و وضعیت هرکدام از این عوامل در فصلنامۀ نقد ادبی تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:}, keywords_fa = {"نظریه ادبی","زبان فارسی","فصلنامۀ نقد ادبی"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7338-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7338-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {AlgoonehJuneghani, Masou}, title = {A research on the structure of the artistic text from Yuri Lotman\'s perspective‎}, abstract ={Yuri Lotman, inspired by de Saussure and Hjelmslev, and following the structural ‎methodology has put forward some innovative ideas so as to analyze the structure of the ‎artistic text. Defining art as the system of systems, Lotman points that any artistic text is a ‎secondary modelling system which is based on the primary model of language. However, ‎artistic texts, compared to natural language, convey more complex information in a smaller ‎amount of space, and consequently have a more complex structure. Hence, this article tries to ‎follow Lotman's theoretical source of thought, and at the same time to analyze his ‎argumentation in this regard. In this way it is revealed that in any artistic text, all forms gave ‎the potentiality of being semanticized, i.e. coming up to a higher level of significance. ‎Accordingly, in artistic texts more than one system is active at a time; as a result the tension ‎and confrontation between these systems leads to the reinforcement and intensification of the ‎text's significance. In the end, the author introduces a new, though little, point in the field of ‎poetic semiotics by the name of semantic ordering or the plشy of signifieds. ‎}, Keywords = {Yuri Lotman,the structure of the artistic text,secondary modelling system,art as the system ‎of systems,semantic ordering}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {15-39}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پژوهشی در بابِ ساختارِ اثرِ هنری از چشم‌اندازِ یوری لوتمن ‏}, abstract_fa ={لوتمن با الهام از نگرش‌های زبان‌شناختی دوسوسور و یِلْمْزلِف و تکیه بر روش‌شناسی ساختارگرا نظریات بکر و ‏بدیعی در بابِ چگونگی تحلیلِ ساختارِ اثر هنری به دست می‌دهد. او با طرحِ موضوعِ «هنر به مثابۀ نظامِ نظام‌ها» نشان ‏می‌دهد که اثر هنری نوعی «نظامِ الگوسازِ ثانوی» است که بر اساسِ الگوی اولیۀ زبان شکل می‌گیرد. با این همه، اثر ‏هنری از آن‌جایی که اطلاعاتِ بیشتری را در فضای محدودتری می‌گنجاند، نسبت به زبانِ معمول ساختار پیچیده‌تری ‏دارد. بنابراین مقالۀ پیش رو می‌کوشد ضمنِ بررسی خاستگاه‌های نظری اندیشۀ لوتمن، استدلال‌های وی را در این باره ‏بررسی و تحلیل کند. در این بررسی مشخص می‌شود که در اثر هنری، تمامی فرم‌ها قابلیتِ آن را دارند که سمانتیره یا ‏دلالتمند شوند. بر این اساس، در اثر هنری چندین نظام به طور هم‌زمان فعّال می‌شوند؛ تنش و برخورد بین این نظام‌ها ‏موجبِ تشدید یا تقویتِ دلالتمندی اثر و در نتیجه غنای آن می‌شود. در پایان این بررسی، نگارنده با طرحِ موضوع ‏‏«انتظام معنایی» یا «بازی مدلول‌ها» می‌کوشد نکته‌ای هرچند مختصر در حوزۀ نشانه‌شناسی شعر پیش روی نهد.‏}, keywords_fa = {یوری لوتمن,ساختارِ اثرِ هنری,نظامِ الگوسازِ ثانوی,هنر به مثابۀ نظامِ نظام‌ها,انتظام معنایی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7569-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7569-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {savab, fatemeh}, title = {Passing through the Semiotic square of Greimas and ascending by the Semiotic Ladder}, abstract ={According to group of researchers, the semiotic square of Greimas in some of texts, has a mechanical and solid structure and doesn’t successfully represent meanings in a discourse. They believe that the tensive square is more appropriate; because it has fluid and dynamic applications. However, fluid and dynamic deep structure of a narrative can be illustrated by using of “consecutive semiotic square”; In other words, it can be shown off the processes of the meaning production in a narrative from primary meaning to ultimate meaning. In this regard, we suggest in this study a novel model, “semiotic ladder”, to analyze narratives in the lyrical genre, to discover their inner and deep structure meanings to prove dynamic feature of meaning in the semiotic square. After analysis, it was found that the process of the semiotic ladder thanks to consecutive semiotic squares, represents the displacement and fluidity of meanings in a narrative and refuse the mechanical and solid feature of squares. Finally, the application and process of the semiotic ladder is applicable and practicable in all narratives.}, Keywords = {Greimas,Semiotic Square,semiotic ladder,fluid and dynamic meaning}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {41-63}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {عبور از مربع معنایی گریماس و صعود با نردبان معنایی}, abstract_fa ={به اعتقاد گروهی از پژوهشگران، مربع معنایی گریماس در برخی از متون ساختاری مکانیکی و منجمد دارد و به خوبی نمایانگر معانی موجود در یک گفتمان نمی‌باشد؛ بنابراین مربع تنشی را که کاربردی پویا و سیّال دارد، برای این امر مناسب می‌دانند. این در حالی است که می‌توان به مدد «مربع‌های معنایی متوالی»، معانی موجود در ژرف‌ساخت یک روایت را به‌گونه‌ای سیّال و متحرک به تصویر کشید و یا به عبارتی دیگر می‌توان مراحل تولید معانی موجود در یک روایت را از معنای اولیه تا معنای نهایی آن به نمایش درآورد. در همین راستا، ما در این پژوهش با پیشنهاد الگوی جدید «نردبان معنایی»، به تجزیه و تحلیل چند روایت در ژانر غنایی پرداخته‌ایم تا ضمن کشف معانی درونی و ژرف‌ساختی آن‌ها، به اثبات ویژگی دینامیکی معنا در مربع معنایی نیز بپردازیم. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که فرایند نردبان معنایی به مدد مربع‌های معنایی متوالی، نمایانگر جابجایی و سیّالیت معانی یک روایت است و مربع‌ها کاربردی مکانیکی و منجمد ندارند و فرآیند نردبان معنایی در تمامی روایت‌ها قابل تطبیق و اجرا است.}, keywords_fa = {گریماس,مربع معنایی,نردبان معنایی,معنای دینامیکی و سیّال}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7959-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7959-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Rayat-eHasanababdi., Alirez}, title = {Opinions about manifest in Persian modern and post-modern poetry discourse}, abstract ={Opinions about manifest in Persian modern and post-modern poetry discourse. Among the critics, scholars and poets of Persian modern and post-modern poetry, there are three opinions about manifest (that translate in Persian as Bayaniye). The first is texts that publish as titles like manifest, manifesto, Bayaniye and etc and Literary and artistic views are brought in them. Second, texts that publish not as titles like manifest, manifesto, Bayaniye and Etc but cause of their contents, are known among the critics as manifest of special literal current. Third, a poem or collected of poems that cause of their contents or their form are known as manifest of special poet or current. In this essay, after etymology of manifest, seven features for manifest shown, then three opinions about manifest are analyzed. Keywords Manifest, Persian modern and post-modern poetry discourse, a a a a a a a a a a a a a a}, Keywords = {Manifest,contemporary Persian poetry,Discourse}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {65-90}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مانیفست و تلقی از آن در گفتمان شعر مدرن و پسامدرن فارسی}, abstract_fa ={مانیفست و تلقی از آن در گفتمان شعر مدرن و پسامدرن فارسی چکیده بین منتقدان، صاحب نظران و شاعران در زمینۀ شعرنوی فارسی سه تلقی نسبت به مانیفست (که گاه بیانیه نیز گفته شده) وجود دارد. نخست متونی که معمولاً از دیدگاه‌ها و اصول ادبی و هنری برگرفته و با امضای فرد یا افرادی، تحت عنوان مانیفست، بیانیه یا سایر عناوین مشابه منتشر شده‌اند. دوم متون منتشرشده‌ای که تحت عنوان‌های یادشدۀ پیشین منتشرنشده، لکن به علت محتوای ویژه، به عنوان بیانیۀ جریانی خاص شناخته شده‌اند. سوم اشعاری که به علت فرم یا محتوای خاص، بیانیۀ جریان شعری یا شاعری خاص تلقی شده اند. این پژوهش پس از ارائۀ ریشه‌شناسی واژۀ مانیفست، هفت ویژگی برای مانیفست ارائه و نمونه‌های شاخص تلقی‌های سه‌گانه را معرفی کرده و سپس نقد،تحلیل و ریشه‌یابی ایجاد این سه تلقی را در شعر مدرن و پسامدرن فارسی(از نیما تاکنون) انجام داده است. کلمات کلیدی شعر معاصر فارسی، گفتمان شعری، مانیفست نویسی، توضیح دهندگی}, keywords_fa = {شعر معاصر فارسی,گفتمان شعری,مانیفست}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3368-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3368-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Soltani, Behrouz and fazeli, firooz}, title = {The Persuasive Model of Metaphor in the Socio-Political Discourse: Alteration, Suggestion and Consolidation of Socio-Political Perspectives}, abstract ={It has been a few decades since the first contemporary studies about “metaphor” were carried out, and the conceptual metaphor has a special position within the different literary theories, constantly incorporating new perspectives into metaphor research in conjunction with the other fields of study. Based on the theory of cognitive metaphor, metaphors exist everywhere and essentially,it is the metaphorical structures, which affect the people’s understanding. Therefore, we encounter different questions, which include, “what’s the nature of the addressee’s relations with metaphor?”, “can metaphor be effective in persuading the people to accept or reject a certain imposed attitude?”, “which variables can increase or decrease the persuasive impact of metaphor, and what should be the features of each of these variables?” Therefore, the present essay is aimed at looking into metaphors from the view of these questions and introducing the persuasive variables of metaphor in the format of an organized model. To this end, the present study capitalizes on the literature as the theoretical backing of the model and presents the persuasive metaphor model based on Hovland’s persuasion model, exploring its variable characteristics in terms of a theoretical framework in accordance with the results of the previously done research studies. Therefore, inspired by the four variables of McGuire, Wood and Eagly, five variables have been put forward and the theoretical features of each of them have been investigated in line with the characteristics of metaphorical relationship for the persuasive communications of metaphor. These variables include a) metaphor-sender, b) metaphor-receiver, c) metaphorical structure (made of the source domain and target domain), d) communicative conduit and e) texture (location, time, etc.). In addition, we have also analyzed the interactions and exchanges of metaphor with other rhetorical strategies.}, Keywords = {metaphor-sender,metaphor-receiver,metaphorical structure,the conduit for metaphorical communication,Texture}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {91-114}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {الگوی اقناعی استعاره در گفتمان اجتماعی ـ سیاسی؛ تغییر، تلقین و تثبیت نگرش‌های اجتماعی ـ سیاسی}, abstract_fa ={با گذشت چند دهه از پژوهش‌های معاصر استعاره، استعارۀ مفهومی در میان سایر نظریه‌ها، جایگاه ویژه‌ای یافته است و پیوسته در پیوند با رشته‌های دیگر نگاه‌های تازه‌ای را وارد جریان پژوهش استعاره می‌کند. نظریۀ استعارۀ شناختی معتقد است که استعاره‌ها همه‌جا حضور دارند و ادراک افراد متأثر از ساختارهای استعاری است. از این‌رو ما با پرسش‌هایی از این‌دست مواجه‌ایم که ارتباط مخاطب با استعاره چگونه است؟ آیا استعاره در اقناع افراد برای پذیرش یا ردّ نگرشی دیکته‌شده می‌تواند مؤثر باشد؟ حضور کدام متغیّرها در توان اقناعی استعاره مؤثر است؟ این متغیّرها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ برای نیل به پاسخ این پرسش‌ها، این نوشتار با پشتیبانی نظری پژوهش‌های پیشین، به عنوان نخستین گام، مدل اقناعی استعاره را بر اساس مدل اقناع هاولند ارایه می‌کند و ویژگی‌های متغیّرهای آن را از لحاظ نظری بررسی می‌کند و با الهام از چهار متغیّر مک‌گوایر، وود و ایگلی، با توجه به ویژگی‌های ارتباط استعاری، برای ارتباط اقناعی استعاره، پنج متغیّر معرفی می‌کند.}, keywords_fa = {استعاره‌گر,استعاره‌گیر,ساختار استعاری,رسانای تعامل استعاری,بافت}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1206-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1206-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Hamedani, Omi}, title = {Literature and the Problem of Knowledge: In Defence of Literary Cognitivism}, abstract ={Literary cognitivism, as I understand it, comprises two theses: (1) some literary works can convey non-trivial knowledge to readers and (2) the cognitive value of a literary work is part and parcel of its aesthetic value. In this paper, I argue for the first thesis and elaborate upon the various mechanisms by means of which literary works produce propositional and non-propositional knowledge (including perspective-based knowledge, empathic or phenomenal knowledge and ability knowledge or know-how). To do so, I give a brief sketch of Plato’s anti-cognitivist epistemological objections against the epistemic status of literary works and go on to reformulate them from a modern perspective to provide a background for my epistemological inquiry. My defence of literary cognitivism welcomes different kinds of knowledge-forming mechanisms but pace thinkers such as Noam Chomsky and Martha Nussbaum who prefer the literary discourse over the philosophical or scientific discourse in that the former might sometimes provide us with a kind of knowledge that we may not find in the latter, cautiously and deliberatey averts from making such dubious claims.}, Keywords = {Literary Cognitivism؛ Propositional Knowledge؛ Non-Propositional Knowledge؛ Plato}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {115-140}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {ادبیات و مسألۀ شناخت: در دفاع از شناخت‌گرایی ادبی}, abstract_fa ={شناخت‌گرایی ادبی، چنان‌که من آن را می‌فهم، دو دعوی عمده دارد: (1) برخی از آثار ادبی می‌توانند شناختی غیرپیش‌پاافتاده را به خواننده منتقل سازند و (2) ارزش شناختی اثر ادبی، بخشی از ارزش زیبایی‌شناختی آن است. در این مقاله، من از دعوی نخست دفاع می‌کنم. برای انجام این کار، نخست به سراغ افلاطون می‌روم و طرحی را از اشکالات معرفت‌شناختی او بر آثار ادبی که از موضع ضدشناخت‌گرایانه مطرح شده‌اند به‌دست می‌دهم و با صورت‌بندی مجدد آن‌ها از چشم‌اندازی تازه، زمینه‌ای را برای پژوهش معرفت‌شناسانۀ خود فراهم می‌آورم و سپس روند و روال‌هایی را که آثار ادبی از رهگذر آن‌ها، شناخت گزاره‌ای و غیرگزاره‌ای (شامل شناخت مبتنی بر چشم‌انداز، شناخت هم‌دلانه و شناخت چگونگی) را برای خوانندگان پدید می‌آورند، شرح و بسط می‌دهم. دفاع من از شناخت‌گرایی ادبی انواع متفاوتی از شناخت را از آثار ادبی قابل حصول می‌داند اما آگاهانه و عامدانه-برخلاف نظر نوام چامسکی و مارتا نوسباوم- از برتری بخشیدن آثار ادبی بر آثار فلسفی و علمی در ارائۀ نوعی خاص از شناخت پرهیز می‌کند.}, keywords_fa = {شناخت‌گرایی ادبی؛ شناخت گزاره‌ای؛ شناخت غیرگزاره‌ای؛ افلاطون}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11144-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11144-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {razi, ahm}, title = {Analyze the subaltern Effects of Post-colonialism in "the Soluch Missing Place" Novel}, abstract ={Abstract Mahmoud Dolat Abadi's novel " The Soluch Missing place " is one of the prominent works of Persian contemporary literature that the consequences of colonial rule at the time of narrating, clearly reflected in the mechanisms of fiction. Social and economic colonialism and hegemony_ the main burden of self-interest and profiteer consequences are burdened by the underclass who are subordinate to the margin _ influenced by the social outside context text, shaped the novel's narrative base. Postcolonial critique is an interdisciplinary research field that overall perspective view of that dedicated to critical theorists related to colonial influence and anti-colonial approach. Underclass studies from branch of theoretical approaches to postcolonial focused on society rethink and texts in order to give subjectivity to the various species of underclass. This paper attempt to analyses Dolat Abadi's approach to create post colonial system, the literature discussion, fields of domination, underclass effects, Characterization style in a critical narrative way of the hegemonic social atmosphere of the story, and the reaction of the characters and the major consequences of hidden colonialism in anthropological dimensions of the novel "The Soluch Missing place ". Analyzing the story from this point of view, reveal Dolat Abadi's deconstructive method and anti-colonial attitudes who is one of the most prominent novelists ,before and after the revolution, by creation a place for presence and speak underclass people with messages and implications of the creation of the post-colonial narrative in the story.}, Keywords = {"the Soluch Missing Place"," Mahmoud Dolat Abad"i,"subaltern","Post-colonial Criticism"}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {141-166}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {واکاوی جلوه‌های فرودست پسااستعماری در رمان جای خالی سلوچ}, abstract_fa ={چکیده رمان جای خالی سلوچ محمود دولت‌آبادی از آثار برجستۀ ادبیات معاصر فارسی است که پیامدهای نظام استعمارزده زمان روایت داستان در قالب سازکارهای داستان‌پردازی آن آشکارا بازتاب یافته است. بُعد اجتماعی و اقتصادی استعمار و سلطه‌گری ـ که بار اصلی عواقب منفعت‌طلبی و سودجویی آن بر دوش فرودستان به حاشیه رانده شده است ـ متأثر از بافت اجتماعی برون متنی اثر مبنای روایی رمان را شکل داده است. نقد پسااستعماری از حوزۀ پژوهش‌های میان‌‌رشته‌ای است که دورنمای کلی دیدگاه‌های آن به نظریه‌پردازی انتقادیِ مربوط به نفوذ استعمار و رهیافت استعمارزدایانه اختصاص دارد. مطالعات فرودستان از شاخه‌های نظری رویکرد پسااستعماری، به بازاندیشی اجتماع و متون با هدف فاعلیت‌بخشی به گونه‌های مختلف اقشار فرودست توجه دارد. این مقاله تلاش دارد روش دولت‌آبادی در خلق نظام پسااستعماری در گفتمان ادبی، زمینه‌های سلطه‌گری، جلوه‌های فرودست، واکنش شخصیّت‌ها و پیامدهای عمدۀ استعمار پنهان را در رمان جای خالی سلوچ مورد تحلیل قرار دهد. این بررسی نشان می‌دهد که دولت آبادی با نگرش استعمارزدایانه و روش واسازانه به بازتاب دادن انتقادی بحران‌های ناشی از سلطۀ غیرمستقیم بیگانه در ساختارهای نوظهورِ تقلیدی و وارداتی کشاورزی و اقتصادی در قالب استعارۀ ماشین، ابزار و روش‌هایی نامأنوس و نفوذ مخرب آنها به عنوان علل بنیادین فروپاشی نظام روستایی پرداخته است. او با روایتی‌ انتقادی و دیدی متفاوت امکانی برای برجسته ساختن فرودست بومی در داستان فراهم آورده است.}, keywords_fa = {"جای خالی سلوچ","محمود دولت‌آبادی","فرودست","نقد پسااستعماری"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9747-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9747-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} } @article{ author = {Karimi, Farzad and Hesampour, Saei}, title = {When the writer becomes text: Textualised Subject in the short story of “The Ruined Story” written by Aboutorab Khosravi.}, abstract ={Abstract Ontological approach to literary texts, is not only an analysis for expressing the literary specifications of the text, but also a way to know the human being better in the society in which the story has taken place. In ontological studies, mainly the behavior of man, as a subject, with the text and with the others are searched. Actually, subjectivitation, means passing through subjectivitation and such a processing will be the basis of the ontological analysis of human being in contemporary philosophy. Applying such an analysis on a certain Persian literary text, the writer of which is well-known as a postmodern writer, may define and clear the above mentioned points. In basis of this research, the subject in postmodern Persian Literature are considered as textual subject. The textualised subject dosn't have a priority identity. Instead, it depends on the position of the textual subject. A decrease in objective specification of the subject and a raise in its subjective specification are the consequences of such a situation. This article deals with the procedure of textualisation ways, specifications of this procedure, and its results according to the content of the short story of “The Ruined Story” written by a Persian writer: Aboutorab Khosravi.}, Keywords = {“The Ruined Story”,“Subjectivitation,Textualisation of Subject”,“Ontology”}, volume = {8}, Number = {31}, pages = {167-183}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {وقتی نویسنده، متن می‌شود: متنی‌شدن سوژه‌ در داستان «داستان ویران»، نوشته‌ی ابوتراب خسروی}, abstract_fa ={توجه به ابعاد هستی شناسانه ی متون ادبیات داستانی، تحلیلی است هم برای تبیین ویژگی های ادبی متن، و هم راهی برای شناخت بهتر انسان در جامعه ای که داستان در زمینه ی ان جامعه روی میدهد. در پژوهش های هستی شناختی انچه بررسی می شود، نوع تعامل انسان، به عنوان سوژه، با متن و با دیگران است. درحقیقت سوژه شدن، گذار از سوژه شدگی، نتایج این گذار و چگونگی انجام گرفتن چنین فرایندهایی، مبنای تحلیل هستی شناسانه از انسان، در فلسفه ی معاصر است. چنین تحلیلی بر یکی از متون ادبیات داستانی ایران از نویسنده ای که به عنوان یک داستان نویس پسامدرن شناخته می شود، می تواند موارد پیش گفته را در ادبیات و جامعه ی امروز ایران بررسی و مشخص کند. آنچه در این مقاله به ان پرداخته شده، چگونگی متنی شدن، ویژگی های این فرایند و نتایج حاصل از آن، برمبنای متن «داستان ویران»، نوشته ی ابوتراب خسروی است. بر این اساس سوژه در ادبیات پسامدرن (ایران)، سوژه ای متنی است. سوژه ی متنی، ماهیتی پیشینی ندارد، بلکه تابع موقعیت سوژه در متن است. پی آیند این وضعیت، کاسته شدن از ویژگی های ذهنیِ سوژه و افزایش خصیصه های عینی آن است.}, keywords_fa = {"ادبیات پسامدرن ایران","داستان ویران","سوژه شدگی","متنی شدن سوژه","هستی شناسی"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12337-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12337-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2015} }