@article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {0-0}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {1. تضمین: اصطلاحی متفاوت در بوطیقای بیدل دهلوی}, abstract_fa ={یکی از دشواری های شعر بیدل دهلوی مربوط به فهمِ معانی و کاربردهای خاصّ واژه ها و اصطلاحات در اشعار اوست. بیدل بعضی واژه های فارسی را با معنای وضعی و لغت نامه ای به کار می برد و با معنای اصطلاحی و کاربردهای اصلی آن واژه ها در زبانِ فارسی بیگانه است. «تضمین» یکی از این واژه هاست که بیدل آن را در معنای متفاوتی به کار برده و گاه با آن ترکیبِ «مصرعِ تضمین» را ساخته است.        در این مقاله ابتدا تعاریف و معانیِ تضمین در لغتنامه ها و کتب بلاغی بررسی و سپس معنای این واژه در اشعار بیدل واکاوی می شود. همچنین اصطلاح «مصرعِ تضمین» مورد بررسی قرار می گیرد. روش نگارنده در تحلیل معنای این اصطلاح استفاده از اشعار خود بیدل است و برای این کار، کاربردهای این واژه در اشعار بیدل، تعیین و تبیین شده است. در پایان معنای «تضمین» و «مصرعِ تضمین» در اشعار تعدادی از شاعرانِ هم عصرِ بیدل بررسی و با معنای آن ها در اشعار بیدل مقایسه می شود. این مقاله نشان می دهد اصطلاحات «تضمین»، «مصرع تضمین» و «مضمون» در قرن 12 هجری قمری در شبه قارۀ هندوستان، به اصطلاحاتی تخصصی در حوزۀ نقد ادبی تبدیل شده است و تعاریفی جدید را پذیرفته. در این تعاریف، «مضمون» اختصاصا به معنی «مصراع برجسته» به کار می رود و «تضمین» به فرایند «مصرع رسانی» یا «پیش مصرع رسانی» اطلاق می شود به این فرایند «مضمون بستن» نیز می گویند. «مصرع تضمین» اصطلاحی است که برای «مصرع یا پیش مصرعِ رسانده» به کار می رود.}, keywords_fa = {بیدل دهلوی,تضمین,مصرعِ تضمین,مضمون,مصرع‌رساندن,سبک هندی,تحلیلِ معنا}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-25475-en.html}, eprint = {}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {}, title = {}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {0-0}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تضمین: اصطلاحی متفاوت در بوطیقای بیدل دهلوی}, abstract_fa ={یکی از دشواری های شعر بیدل دهلوی مربوط به فهمِ معانی و کاربردهای خاصّ واژه ها و اصطلاحات در اشعار اوست. بیدل بعضی واژه های فارسی را با معنای وضعی و لغت نامه ای به کار می برد و با معنای اصطلاحی و کاربردهای اصلی آن واژه ها در زبانِ فارسی بیگانه است. «تضمین» یکی از این واژه هاست که بیدل آن را در معنای متفاوتی به کار برده و گاه با آن ترکیبِ «مصرعِ تضمین» را ساخته است.        در این مقاله ابتدا تعاریف و معانیِ تضمین در لغتنامه ها و کتب بلاغی بررسی و سپس معنای این واژه در اشعار بیدل واکاوی می شود. همچنین اصطلاح «مصرعِ تضمین» مورد بررسی قرار می گیرد. روش نگارنده در تحلیل معنای این اصطلاح استفاده از اشعار خود بیدل است و برای این کار، کاربردهای این واژه در اشعار بیدل، تعیین و تبیین شده است. در پایان معنای «تضمین» و «مصرعِ تضمین» در اشعار تعدادی از شاعرانِ هم عصرِ بیدل بررسی و با معنای آن ها در اشعار بیدل مقایسه می شود. این مقاله نشان می دهد اصطلاحات «تضمین»، «مصرع تضمین» و «مضمون» در قرن 12 هجری قمری در شبه قارۀ هندوستان، به اصطلاحاتی تخصصی در حوزۀ نقد ادبی تبدیل شده است و تعاریفی جدید را پذیرفته. در این تعاریف، «مضمون» اختصاصا به معنی «مصراع برجسته» به کار می رود و «تضمین» به فرایند «مصرع رسانی» یا «پیش مصرع رسانی» اطلاق می شود به این فرایند «مضمون بستن» نیز می گویند. «مصرع تضمین» اصطلاحی است که برای «مصرع یا پیش مصرعِ رسانده» به کار می رود.}, keywords_fa = {بیدل دهلوی,تضمین,مصرعِ تضمین,مضمون,مصرع‌رساندن,سبک هندی,تحلیلِ معنا}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-25476-en.html}, eprint = {}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {}, title = {editor\'s note}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {7-8}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سخن سردبیر}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6067-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6067-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Afarin, Farideh}, title = {A Jungian Reading of Shazdeh Ehtejab}, abstract ={This paper aims at a Jungian reading of Shazdeh Ehtejab and thus tries to find the traces of archetypes in the novel. Among the most important archetypes and primordial images that have found expression in the text, one can mention the hero archetypes, the images of water, fire, desert, colors and numbers along with the archetypes associated with Jung’s theory of individuation, i.e., the shadow, the persona and the anima. I have tried to use this conceptual framework to shed light on the way one can interpret different characters of Golshiri’s novel. Thus in my reading the grandfather symbolizes the devil while the prince himself is the exemplification of the hero archetype}, Keywords = {Jung,Anima,Archetypes,Individuation,Persona,Shadow}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {9-36}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی رمان شازده احتجاب از چشم انداز نظریات یونگ}, abstract_fa ={مقاله حاضر به بررسی نظریات یونگ در رمان شازده احتجاب اثر هوشنگ گلشیری اختصاص دارد. در این مقاله دیدگاه هایی که یونگ بعد از فروید وارد حوزه ی روان شناسی کرد، مورد بررسی قرار می گیرد و رد بینش های کهن الگویی او در رمان شازده احتجاب پی گرفته می شود. کهن الگوهایی که وی بدانها پرداخته است در چهار دسته ی شخصیت ها (زن کهن الگویی، پیر خردمند، قهرمان)، موقعیت (سفر، جستجو، عشق ناتمام، حرکت از ندانستگی به دانایی و از معصومیت به تجربه) و نمادهای کهن الگویی (آب، آتش، صحرا، رنگها و اعداد) وکهن الگوهای فردیت یابی (سایه، نقاب و آنیما و آنیموس) می گنجد. علاوه بر این موارد بحث انواع شخصیت (درون گرا و برون گرا) از منظر او پی گرفته می شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد که رمان شازده احتجاب مملو از کهن الگوها است و در کل بر پایه نظریات یونگ قابل تحلیل است. از کهن الگوهای مهم این رمان می توان به اسطوره زن ازلی در فخر النسا، کهن الگوی شر و اهریمن در پدر بزرگ، کهن الگوی پیر خردمند در حکیم ابونواس اشاره کرد. اجداد شازده سایه های شخصیتی شازده هستند. پدر شازده شخصیتی است که فرآیند تفرد را برای دستیابی به خویشتن طی می کند. خود شازده هم قهرمانی است که کهن الگوی سفر را در پیش می گیرد و منهای خصیصه های قهرمانی است.}, keywords_fa = {یونگ,کهن الگو,پرسونا,آنیما و آنیموس,سایه,فردیت یابی,درون گرایی و برون گرایی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9051-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9051-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {AsadiAmjad, Fa'zel and Zolfiqari, Yasser}, title = {A New Historical Study of Gender, Power, and Language In David Mamet\'s Glengarry Glen Ross}, abstract ={Among contemporary playwrights, screenplay writers, and film directors, David Mamet is undoubtedly one of the best and most famous, especially in America. This study tries to analyze Glengarry Glen Ross, the best-known work of Mamet, which received Pulitzer Prize. We have chosen New Historicism as our main approach and we resort to Foucault's views and ideas in order to have a richer conceptual framework. The main concern of this paper is to analyze the concept of gender identity, the direct interrelation between power and sexuality, and the trace of this interrelation in social and business challenges. This study also discusses the traces of American capitalism as a circulating and dominant discourse and the way it exercises its power over different classes. Furthermore, it tries to give an account of David Mamet's attitude on gender roles. Finally, the paper deals with the question of language as a means of linking and signifying gender and power.}, Keywords = {discourse,new historicism,power,Institution,gender,language}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {37-58}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخ‌‌گرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت}, abstract_fa ={در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید مَمِت بی تردید در زمرهء بهترین و مشهورترین آنان قرار می گیرد. این مقاله به تحلیل و بررسی نمایشنامهء گلنگری گلن راس، معروفترین اثر مَمِت و برندهء جایزهء پولیتزر می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کار گرفته شده در این مقاله، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوریها و نظریات میشل فوکو می باشد. در تحلیل مباحث درونی نمایشنامه، به بررسی ردپای نظام سرمایه داری آمریکا و چگونگی اعمال قدرت این نظام بر اقشار مختلف جامعه خواهیم پرداخت. همچنین نقش قدرت و گفتمان غالبی که در اختیار صاحبان قدرت در هر نهاد قرار دارد را مورد مداقه قرار می دهیم. از طرف دیگر، جایگاه جنسیت و ریشه یابی مفهوم آن و گفتمان رایج مربوط به اعتقاد و گرایش دیوید مَمِت در این رابطه تشریح می گردد. بعلاوه بررسی دلایل عدم حضور زن در این نمایشنامه به عنوان یک کاراکتر مؤثر و پررنگ، تحلیل ارتباط مستقیم قدرت و جنسیت و چگونگی آشکار شدن این ارتباط در درگیریها و کنش و واکنش های اجتماعی و شغلی هدف دیگر این مقاله می باشد. و در آخر، به تشریح کاربرد و نحوهء استفادهء دیوید مَمِت از زبان به عنوان ابزاری جهت بسط و نمایش هنرمندانهء موارد مذکور خواهیم پرداخت}, keywords_fa = {تاریخ‌گرایی نوین,قدرت,گفتمان غالب,گفتمان رایج,نهاد,جنسیت,زبان}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6198-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6198-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Horri, Abolfazl}, title = {The Correlation between Aspects of Speech and Thought Representation with a Focus on the Free Indirect discourse}, abstract ={This paper examines the correlation among different aspects of speech and thought representation with a focus on free indirect discourse. The paper first examines Genette’s views regarding speech and thought representation and then focuses on the analysis of various types of speech and thought ranging from the most mimetic to the most autodiegetic. I will then focus on the free indirect discourse and try to shed light on it by resorting to the theories of Bally, Toolan and Machill. Our analysis demonstrates the fact that the linguistic features of FID can represent the thoughts and ideas of characters and narrators of story in a special way while they also bring about a kind of discourse replete with irony and ambiguity.}, Keywords = {Narratology,speech and thought representation,Genette,MacHill,FID}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {59-78}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {همبستگی میان بازنمایی وجوه رنگارنگ گفتار و اندیشه با تمرکز بر سخن غیرمستقیم آزاد}, abstract_fa ={این مقاله، همبستگی میان بازنمایی وجوه مختلف گفتار و اندیشه را در متون روایی بررسی و بر سخن غیر مستقیم آزاد تأکید می کند. پس از اشاره به بازنمایی گفتار و اندیشه از نظر ژنت، در بخش میانی مقاله، به وجوه رنگارنگ گفتار و اندیشه از محاکاتی ترین تا خودگوترین حالت اشاره و همبستگی میان این وجوه در پرتو آراء و نظرات صاحب نظران بررسی می شود. سپس، از میان این وجوه، بر سخن غیرمستقیم آزاد تمرکز و آرای نظریه ردازان از بالی تا چتمن، تولان و سرانجام مک هیل در پرتو اشاره به نمونه های داستانی مرور می شوند. در پایان این نتیجه حاصل می آید که وجوه اندیشه و گفتار، سخنان و افکار اشخاص داستانی و نیز راوی را بازتاب داده و سخن غیرمستقیم آزاد به سبب ماهیت دو پهلوی خود، به ابهام هنری و نیز کنایه دامن می زند.}, keywords_fa = {بازنمایی گفتار و اندیشه,روایت شناسی,ژنت,مک هیل,سخن غیرمستقیم آزاد}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8569-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8569-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Abedinifard, Mortez}, title = {Artwork; Focus on the Existence of the Object A comparative study of Early Wittgenstein and Shklovski\'s Ideas on Art}, abstract ={In his Notebooks (1914-1916), Wittgenstein announces that ‘artwork is the object seen sub specie aeternitatis’. At nearly the same time, in another part of the world, there was a critic and thinker, who thought art as making objects ‘unfamiliar’. He was Victor Shklovsky. I argue that there is a noticeable and yet unintended similarity and relation between these two aesthetic viewpoints. Wittgenstein and Shklovsky’s emphasis on art is its power to pave the way for the readers (in the extended sense of meaning) to feel things in themselves and ‘out of their normal context’. As Shklovsky claims ‘art removes objects from the automatism of perception in several ways’; in contrast, through ordinary way of seeing, objects are ‘reckoned as nothing’. According to Wittgenstein and similar to Shklovsky’s attitude ‘aesthetically the miracle is that the world exists. That what exists does exist’. In this paper I attempt to show that the early Wittgenstein’s ideas of aesthetics are in harmony with the Shklovsky’s formalistic theory of art. In this direction, I focus on Wittgenstein’s sub specie aeternitatis’ and Shklovsky’s defamiliarization; because I think that they fill each other’s gaps. An artist defamiliarizes objects and the spectators see the objects sub specie aeternitatis. In Shklovsky’s thinking Habitualization (which ‘devours works, clothes, furniture, one’s wife and the fear of war’) is very near to what Wittgenstein means by ‘the usual way of looking at things’.}, Keywords = {"art","text","aesthetics","sub specie aeternitatis","defamiliarization","habitualization","the mystical","value","ethics"}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {79-90}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {اثر هنری؛ نظر به وجود شیء، بررسی تطبیقی آرای ویتگنشتاین متقدم و شکلوفسکی در باب هنر}, abstract_fa ={لودویگ ویتگنشتاین، فیلسوف پر آوازه¬ی قرن بیستم، معتقد است که «اثر هنری شیء است در حالیکه از وجه ابدی به آن نگریسته شود» و ویکتور شکلوفسکی، منتقد و نظریه¬پرداز ادبی، نیز هنر را راهی برای «آشنایی¬زدایی» از اشیاء و «نا آشنا» نمودن امور آشنا می¬دانست. معتقدم که میان این دو دیدگاه در خصوص هنر و اثر هنری، نسبت و تشابهی قابل توجه وجود دارد. تأکید ویتگنشتاین و شکلوفسکی بر هنر به قدرت آن در هموار نمودن راهی برای «خوانندگان» (به معنای وسیع کلمه) برمی¬گردد تا اشیاء را فی¬نفسه و خارج از زمینه¬ی معمول¬شان ادراک نمایند. همانطور که شکلوفسکی میگوید «هنر از طرق مختلف، اشیاء را از خودکاری ادراک رها می¬سازد»؛ در مقابل، اشیاء از منظر شیوه¬ی عادی نگریستن تقریباً اصلاً دیده نمی¬شوند یا «هیچ به حساب می¬آیند». در اثر هنری اما وجود اشیاء برجسته میشود. در این نوشتار می¬کوشم نشان دهم که دیدگاه¬های اولیه¬ی ویتگنشتاین در باب زیبایی¬شناسی در هماهنگی با نظریه¬ی فرمالیستی شکلوفسکی در خصوص هنر است.}, keywords_fa = {"هنر","متن","اثر هنری","زیبایی شناسی","وجه ابدی","آشنایی زدایی","عادت زدگی","امر رازورانه","ارزش","اخلاق"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9158-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9158-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Ghobadi, Hossein Ali}, title = {A Psychoanalytical Study of Zal’s Character; An Adlerian Approach}, abstract ={Among the various critical approaches to literary works, psychoanalytical criticism is of special eminence. Freud, the founder of psychoanalysis, was able to introduce a new reading of literary and mythical texts as well as art works to his readers, based on his new and innovatory perception of human mind and his discoveries of new aspects of human existence. His tendency to analyze the author's psyche through his/her work(s) is his greatest achievement in this field. After him, psychoanalytical criticism was subject to many developments. Jung, Adler, Ernest Jones, and Erik Erikson were amongst those whose activities have had magnificent effects on the development and evolution of this critical method. As a result of these developments, the practice of analyzing the characters of a literary work from a psychoanalytic perspective was pursued by Freud's pupils, and in particular by Ernest Jones and this critical approach became one of the most remarkable methods of literary work analysis.Due to its dynamic and structured nature, the method still remains a pre-eminent and well-known trend in modern psychoanalytical criticism. Thus in this study we have tried to analyze and scrutinize the character of "Zal" in Ferdowsi's Shahnameh from a psychoanalytical viewpoint in order to shed light on his psychic features. We have chosen Alfred Adler's psychoanalytic speculations on the inferiority complex, superiority, and compensation as our methodological guideline.}, Keywords = {Literary criticism,Character psychoanalysis,Zal,Alfred Adler}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {90-120}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد و بررسی روانکاوانه‌ی شخصیت زال از نگاه آلفرد آدلر}, abstract_fa ={در میان رویکردهای گوناگون نقد و بررسی آثار ادبی که از ابتدای قرن بیستم شکل گرفت، نقد روانکاوانه ی آثار هنری و تحلیل متون ادبی از منظر روانشناسی از ویژگی خاصی برخوردار است. فروید به عنوان بنیانگذار روانکاوی توانست با توجه به دریافت های جدید و نوآورانه ی خویش از روان انسان و کشف ابعاد جدیدی از وجود آدمی، قرائت تازه ای را از متون ادبی و اساطیری و آثار هنری به مخاطبان خود ارائه دهد. توجه وی به تحلیل روانی مولف از خلال اثرش، بزرگترین دستآورد او در این زمینه بود. پس از وی نقد روانکاوانه دستخوش تحولات گوناگونی شد که یونگ، آدلر، ارنست جونز، اریک اریکسون از جمله ی فعالان در زمینه ی تحول و پرورش این روش نقد بودند. در جریان این تحولات یکی از برجسته ترین روش های تحلیل آثار ادبی، نقد و تحلیل شخصیت های اثر ادبی از منظر روانشناسی است که توسط شاگردان فروید بویژه ارنست جونز پیگیری شد و به عنوان یکی از برجسته ترین رویکردهای نقد روانکاوانه ی کلاسیک مطرح گردید که این روش به دلیل پویایی و ساختارمندی خود، تا زمان کنونی نیز به صورت رویکردی برجسته و مطرح در نقد روانکاوانه ی مدرن، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین در این تحقیق سعی بر آن شده است که شخصیت زال در شاهنامه از نگاه روانشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و ویژگی روانی این شخصیت در چارچوب نظریه عقده ی حقارت و برتری جویی آلفرد آدلر تحلیل و بررسی شود.}, keywords_fa = {نقد ادبی,روانکاوی شخصیت,زال,آلفرد آدلر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10138-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10138-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {}, title = {Cognitive study of time metaphor in Forough Farrokhzad\'s poems}, abstract ={Abstract: Time is an abstract notion, and it is always being understood by objective things. In the contemporary theory of metaphor, with its cognitive bases, there are some metaphors such as "time as a location or bounded space" or "time as an object". In these metaphors the relationship between time and observer is also being considered and two categories are extracted including "time moves and observer is motionless" and "time is motionless and observer moves". On the other hand, the amount of conventionality or novelty is also noticeable in cognitive view. In this article, time metaphors in Forough Farrokhzad's poems were extracted firstly. Evidence showed that these metaphors were the same as those which are used in ordinary Persian. In the next step, conventionality or novelty of poems was studied and it is found that in her first three books, "the wall", "the captive" and "rebellion", metaphors are mostly conventional but in her last two books, "rebirth" and "let us believe in the beginning of old season" conventional metaphors are extended and they were accompanied by novel features and even completely new metaphors were created.}, Keywords = {metaphor,Time,Forough Farrokhzad,cognitive}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {121-136}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسیِ استعاره ی زمان از دیدگاه شناختی در اشعارِ فروغ فرخزاد}, abstract_fa ={زمان مفهومی انتزاعی است، و همواره از طریقِ چیزی ملموس و عینی درک می گردد. در نظریه ی معاصر استعاره که بنیانی شناختی دارد، به استعاره هایی مانندِ «زمان به مثابه ی مکان یا فضایی محصور» و «زمان به مثابه ی شیء» اشاره شده است. در این استعاره ها چگونگیِ ارتباطِ زمان و ناظر هم بررسی شده، به گونه ای که دو تقسیم بندیِ «زمان متحرک و ناظر ثابت» و «زمان ثابت و ناظر متحرک» موردِ توجه قرار گرفته است. از سوی دیگر میزانِ قراردادی یا نو بودنِ یک استعاره نیز همواره موردِ توجه شناختی هاست. در پژوهشِ حاضر ابتدا تلاش شده است تا استعاره های زمان دراشعارِ فروغ فرخزاد مشخص گردند. شواهد نشان دهنده ی آن است که این استعاره ها به همان صورتی که در گفتارِ روزمره ی فارسی زبانان وجود دارد، دراشعارِ فروغ نیز یافت می شوند. در گامِ بعدی قراردادی بودن یا نو بودنِ این استعاره ها بررسی شد و مشخص گردید که در سه دفترِ آغازینِ فروغ، یعنی «دیوار» و «اسیر» و «عصیان» استعاره های قراردادی بیشتر به چشم می خورد؛ اما در دو دفترِ پایانیِ او، «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغازِ فصلِ سرد»، استعاره های قراردادیِ زمان بسط می یابند و با ویژگی های جدیدی همراه می شوند و یا حتی استعاره هایی کاملا نو خلق می شوند.}, keywords_fa = {استعاره,زمان,شناختی,فروغ فرخزاد}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8588-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8588-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Hamedani, Omi}, title = {Epic, Myth and Mystical Experience; Suhrawardi\'s Reading of the Shahnameh}, abstract ={Suhrawardi’s hermeneutical approach to the elements, components and narratives of the Shahnameh, as they are expressed in his mystical treatises, delineates the metamorphosis of the epico-mythic Weltanschauung into a mystico-gnostic worldview. We will best understand this metamorphosis by contrasting the hermeneutical principles of Suhrawardi with those of Ferdowsi in interpreting various myths and epic narratives. Ferdowsi’s hermeneutics can be described as “logocentric,” a term which highlights the role of λόγος in imposing a rational interpretation on the seemingly illogical and counterfactual aspects of myth and epic narrative. In contrast, Suhrawardi’s hermeneutics is dominated by different ontological and epistemological principles that turn it into what can be designated as “radical hermeneutics,” a theory of reading whose radicality consists in making the Erlebnis of the reader and his or her intentiō lectoris the focal point of interpretation. The paper will scrutinize the way in which Suhrawardi interprets the epico-mythic elements of the Shahnameh as mystical symbols in the context of his Gnostic and illuminationist worldview and thus metamorphoses the epic into the mystical.}, Keywords = {Ferdowsi,Hermeneutical principles,Rational interpretation,Suhrawardi,Mystical treatises,Epico-mythic elements,Illuminationist worldview}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {137-162}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {حماسه، اسطوره و تجربه ی عرفانی، سهروردی و خوانش او از شاهنامه}, abstract_fa ={هدف از این مقاله نشان دادن نگاه تأویلی سهروردی است به روایات،عناصر و مؤلفه های اثر حماسی بزرگ ایران یعنی شاهنامه فردوسی. مقاله به دو بخش تقسیم می شود: در بخش نخست بنیان های متفاوت تأویل در نزد فردوسی و سهروردی بررسی می گردد و نشان داده می شود که اسطوره و حماسه چگونه در اندیشه فردوسی و در پرتو اصول و قواعدی که او برای فهم و تأویل آنها به دست می دهد، به مثابه اموری معقول و خردپذیر جلوه می کنند حال آن که در نزد سهرودی آنچه مهم است نه به دست دادن تفسیر و تبیینی معقول از حماسه و اسطوره بلکه فهم آنها به مثابه رمزها و نمادهایی است که در پرتو نوعی تجربه زیسته عرفانی و باطنی فهم و تفسیر می شوند. در بخش دوم هم با واشکافی تحلیلی عناصر حماسی و اسطوره ای شاهنامه که در حکایات عرفانی سهروردی بدل به رمزها و نمادهای عرفانی و گنوسی می شوند، دگردیسی اسطوره و حماسه به عرفان یا گذر از حماسه تاریخی- ملی به حماسه معنوی مورد تأمل و مداقه قرار می گیرد.}, keywords_fa = {رمز,اسطوره,نگاه تأویلی,بنیان های تأویل,فردوسی,سهروردی,حماسه,حکایات عرفانی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11962-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11962-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Sabzian, Sa'i}, title = {Criticism and introduction of the book, Theory of Contradiction: Lessons from 20th Century Art Forms}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {163-172}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد و معرفی کتاب نظریه نقیضه: آموزه هایی از شکل های هنری قرن بیست}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4106-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4106-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} } @article{ author = {Sabzian, Sa'i}, title = {I have written a response to the criticism and introduction of the descriptive culture of literary terms. H. Abrams}, abstract ={}, Keywords = {}, volume = {2}, Number = {7}, pages = {173-181}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پاسخی به نقد و معرفی فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی نوشته ام. اچ. ایبرمز}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7442-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7442-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2009} }