@article{ author = {FotoohiRudmajani, Mahmoo}, title = {Editor\'s note}, abstract ={Editor's note on 2nd Issue}, Keywords = {}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {7-9}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {یادداشت سردبیر}, abstract_fa ={دومین شماره مجله ‌نقد ادبی به یاری خداوند و به همت و پایمردی دوستان و نویسندگان مقالات توفیق انتشار یافت. در این شماره که بخش عمده آن نتیجه کوشش‌های جناب آقای دکتر حسین پاینده است، رویکرد «روایت‌شناسی» غلبه دارد و از هفت مقاله ‌این شماره، چهار مقاله به مباحث روایت در داستان اختصاص یافته است.}, keywords_fa = {یادداشت سردبیر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5150-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5150-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Haghshenas, Ali Mohamm}, title = {Mowlana and Hafez , of one heart or one Language?}, abstract ={In this article, I have tried to see whether one can find any signs of Mowlavi's influence in the poetry of Hafez. Two considerations have made me deal separately with the form and the content of works of the two poets; a) the deeply static and change resistant nature of the Persian traditional culture, which makes it difficult to say whether one is facing a case of shared culture or one of poetic influence; and b) the need for use of two theoretical standpoints (intertextuality and metaphor v. metonymy) to deal with content and form respectively. The results I have come up with are as follows: 1. As regards the content, one can detect more of an empathy arising from cultural unity rather than any trace of influence of one upon the other. 2. As for the form, one cannot help noticing that Hafez is exceedingly conscious of form, whereas Mowlavi pays little attention to it. 3. Whiltst Hafez leans heavily upon metaphor, Mowlavi is greatly inclined towards metonymy; one tends to ascension, the other to movement forward along the same route. 4. Finally, Hafez does not seem to have made any greater use of the form and content of Mowlavi's poetry with an eye to emulation than of the poetry of other poets, both previous and contemporary with him.}, Keywords = {Hafez,Mowlavi,content,form,Intertextuality,metaphor,Metonymy}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {11-28}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مولانا و حافظ}, abstract_fa ={در این نوشته کوشیده‌‌ام پاسخی برای این سؤال پیدا کنم که: آیا در شعر حافظ هیچ نشانه‌ای دال بر اثرپذیری حافظ از شعر مولانا هست یا نه؟ در انجام این کار، خود را به دو دلیل ناگزیر از تفکیک حساب محتوای شعر این دو شاعر از حسابِ صورت آن یافته‌ام: یکی به دلیل سرشتِ تغییرگریز و ایستای معانی و مضامین در هر فرهنگ سنتی از جمله در فرهنگ ایران؛ و دیگری به دلیل ضرورت بهره‌گیری از دو پایگاه نظری متفاوت (یعنی نظریه بینامتنیت و نظریه استعاره و مجازِ مرسل)، به ترتیب، برای تحلیل محتوای شعر و تحلیل صورت آن. حاصل کوشش من این بوده است که، به لحاظ محتوی، تنها می‌توان نشان داد که میان این دو شاعر نوعی همدلیِ معطوف به هم‌فرهنگی وجود دارد و، به لحاظ صورت، شعرِ این دو هیچ شباهتی با یکدیگر ندارد؛ چه، اولاً‌ شعر مولانا شعری صورت‌شکن است؛ حال آن‌که شعر حافظ شعری است سخت صورتگرا؛ ثانیاً شعر مولانا شعر سلوک در راستای محور همنشینی است؛ حال آن‌که شعر حافظ شعر عروج در راستای محور جانشینی است؛ و ثالثاً حافظ، به شهادت شعر او، از مولانا بیش از آن مضمون و صورت در جهت بهینه‌سازی وام نگرفته که از شاعران دیگر مضمون و صورت وام گرفته است.}, keywords_fa = {مولانا,حافظ,محتوی,صورت,بینامتنیت,استعاره,مجاز مرسل}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11670-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11670-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Hassanli, Kavoos}, title = {A Formalistic Re-reading of a Ghazal of Bidel Dehlavi}, abstract ={When the elements and different components of a literary work are studied and their relation to each other and to the totality of the work is made clear,a reader can claim that she/he has had a formalistic reading of the work.Such a reading facilitates commenting on how the elements and components of the work are interrelated( vertically and horizontally). In this paper,the form and structure of a Ghazal( sonnet) of Bidel Dehlavi are re-read, using the intratextual signs.The first line reads: YEK TAARE MU GAR AZ SARE DONYE GOZASHTEI SAD KAHKESHAN ZE OJE SORAYYA GOZASHTEI The theme of this Ghazal which is continuously repeated all through the poem is "advice to return to oneself and put under observation one’s inner self in the bed of the hastening and transitory time".The subject matters of movement,passing,transition and transformation are spread all through the Ghazal .However the link between the lines of the Ghazal is not the sort of link to create a "bodily structure",rather each line of this Ghazal is a separate bead,related to the other beads by a string( the subject matters of movement and passing of time) creating a necklace( a Ghazal).}, Keywords = {Bidel Dehlavi,vertical links,horizontal links,Formalistic criticism,passing of time,return to oneself}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {29-38}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بازخوانیِ فرمالیستی غزلی از بیدل}, abstract_fa ={هنگامی که عناصر و اجزای اثر ادبی بررسی، و چگونگی پیوند آن‌ها با یکدیگر و ارتباط آن‌ها با ساختمانِ کلی اثر بازیابی می‌شود، خوانشی شکل‌مبنایانه (فرمالیستی) صورت گرفته ‌است. با چنین خوانشی است که می‌توان درباره میزان پیوند اجزای اثر (پیوندهای افقی و عمودی) سخن گفت. در این مقاله، شکل و ساختار غزلی از بیدل دهلوی، با مطلع زیر(به یاریِ نشانه‌های درون‌متنی) بازخوانی شده است: یک تار مو گر از سر دنیا گذشته‌ای صد کهکشان ز اوج ثریا گذشته‌ای بن‌مایه این غزل در همه بیت‌ها «سفارشِ مکرّر به بازگشت به خویشتن و توجه به درون خود در بستر زمانِ شتابان و گذرا» ست. مضمونِ حرکت، عبور، گذر و دگرگونی در همه بیت‌های غزل گسترش یافته و جریان پیدا کرده است؛ امّا پیوندی که میان بیت‌های این غزل دیده می‌شود، «ساختاری اندام‌وار» را پدید نیاورده، بلکه هر سطرِ این غزل همچون مهره‌ای جداگانه است که با رشته‌ای (مضمونِ حرکت و گذر زمان) به هم پیوند یافته و گردنبندی (غزلی) را پدید آورده‌ است.}, keywords_fa = {بیدل دهلوی,پیوند عمودی,پیوند افقی,نقد فرمالیستی,بازگشت به خویشتن}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1518-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1518-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Abniki, Hass}, title = {Hermeneutics and the Application of Literary Hermeneutics}, abstract ={For some time hermeneutics has been posed as a competitor for positivism in the field of cognitive and human sciences and has almost prevailed.The field of literature and interpretation of literary texts is one of the fields this branch has influenced.The aim of this article is to examine this subject , coin the term "Literary Hermeneutics" and explain how to apply it for interpreting literary texts,especially novels.To do that,we first define hermeneutics and then literary hermeneutics and its different circles and in the conclusion mention the obligations resulting from selecting each of these circles for interpretation.}, Keywords = {Literary criticism,literary hermeneutics,writer-oriented,interpreter-oriented,text-oriented}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {39-62}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {چیستی و کاربست هرمنوتیک ادبی}, abstract_fa ={مدت زمانی است که هرمنوتیک در ردیف رقیب پوزیتیویسم در حوزه علوم شناختی و انسانی سربرآورده است و توانسته تا حدود زیادی بر آن غالب شود. یکی از حوزه‌هایی که این شاخه معرفتی توانسته در آن نفوذ یابد، حوزه ادبیات و تفسیر و تأویل متون ادبی است. این مقاله قصد دارد به بررسی این امر همت گمارد و اصطلاحی به نام هرمنوتیک ادبی و چگونگی کاربست آن را برای تفسیر متون ادبی، به‌ویژه رمان خلق کند. بنابراین، برای نیل به این امر ابتدا هرمنوتیک و سپس هرمنوتیک ادبی و نحله‌های مختلف آن تعریف، و در نتیجه‌گیری به این مهم اشاره می‌شود که انتخاب هر یک از این نحله‌ها برای تفسیر چه الزاماتی در پی دارد.}, keywords_fa = {نقد ادبی,هرمنوتیک ادبی,مؤلف‌محور,مفسّرمحور,متن‌محور}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8877-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8877-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Tadayoni, Mansureh}, title = {The Re-birth of a Metafiction (A Survey of Postmodernism in two short stories by Abootorab Khosravi)}, abstract ={In this article,first,postmodernism and its most important components, such as ontological theme, revalation of novel techniques,short circuit,indeterminacy,time disturbance,shift of narrator and point of view, rebellious characters,multiple endings,are shortly described.Then the existence of some of them in two short stories of Abootorab Khosravi( PELEKAN and HUZUR) is demonstrated,using some examples of the texts.Although these two texts have some of the elements of modernism ,ontological theme, which is the dominant element of postmodernism,can be seen in these texts; therefore they could be considered as postmodern texts.}, Keywords = {postmodernism,dominant element,ontological theme,Abootorab Khosravi}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {63-82}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تولد دوباره یک فراداستان}, abstract_fa ={در این مقاله ابتدا پسامدرنیسم و مهم‌ترین مؤلفه‌های آن، مثل محتوای وجودشناسانه، آشکار کردن تصنّع، اتصال کوتاه، عدم قطعیت، آشفتن زمان، تغییر راوی و زاویه دید، شخصیت‌های شورشگر، فرجام‌های چندگانه و... به‌طور مختصر مرور شده، سپس حضور برخی از این مؤلفه‌ها در دو داستان کوتاه از ابوتراب خسروی، با نام‌های «پلکان» و «حضور»، با ذکر مستنداتی از متن، اثبات شده است. با توجه به وجود عنصر غالب پسامدرنیسم در این متون، یعنی محتوای وجودشناسانه، می‌توان گفت این داستان‌ها وارد حیطه پسامدرنیسم شده‌اند؛ اما عناصری از مدرنیسم، مثل وجود پیرنگ را نیز در خود دارند.}, keywords_fa = {پسامدرنیسم,عنصر غالب,محتوای وجودشناسانه,ابوتراب خسروی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11741-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11741-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Horri, Abolfazl}, title = {The "best-stories"(AHSANOLGHESAS) A narratological approach to Quranic stories}, abstract ={This paper examines the Quranic stories in a narratological approach.First the problem of the research is explained and the hypothesis is raised that there is no relationship between the Quranic stories and narratology.The paper then reviews the literary on the litrary approaches to the Quran and the Holy Book.Then the genealogy of the words related to Quranic stories is given.In the next part,the components of narratology i.e. story and text levels are described and then some Quranic stories are studied in a narratological approach,using these components.Finally,more than 10 findings are proposed as the results and the paper concludes that there is a positive relationship between the Quranic stories and narratology.}, Keywords = {Narratology,Quranic stories,Time,Place,character,focalization,speech and thought representation}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {83-121}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {احسن‌القصص رویکرد روایت‌شناختی به قصص قرآنی}, abstract_fa ={جستار حاضر، قصص قرآنی را از دیدگاه روایت‌شناسی بررسی می‌کند. فرضیه این پژوهش مبنی بر این است که میان قصص قرآنی و روایت‌شناسی رابطه‌ای وجود ندارد. در ادامه به پیشینه مطالعه ادبی قرآن و کتاب مقدس اشاره می‌شود. در پیکره اصلی مقاله، تبارشناسی واژگان قصص قرآنی مشاهده می‌شود. آن‌گاه، مؤلفه‌های روایت‌شناسی، یعنی سطوح داستان و متن معرفی و این مؤلفه‌ها در قصص قرآنی به کار گرفته، سپس، نمونه‌هایی از داستان‌های قرآنی در پرتو رویکرد روایت‌شناختی مطالعه می‌شوند. در پایان، بیش از ده یافته تازه درباره ارتباط میان قصص و روایت‌شناسی بازگو می‌شود و این نتیجه حاصل می‌آید که در مجموع، میان قصص قرآنی و روایت‌شناسی ارتباط مثبت وجود دارد.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,قصص قرآنی,زمان,مکان,شخصیت,کانونی‌شدگی,بازنمایی گفتار و اندیشه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4807-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4807-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {Ghasemipour, Ghodrat}, title = {The Time and Narrative}, abstract ={One of the important problems in Structuralist narratology is the relation between narrative and time and the manifestation of time in narrative.Some philosophers such as Paul Ricour believe that understanding time in an abstract form is very difficult but the action in narrative makes the time objective and concrete.According to Structuralists’ analysis, time, -with causality- is one of the essential components in developing the narrative.In addition, every narrative text has two times:the narrative’s signifier time ( the time it takes a reader to read a narrative text) and the narrative’s signified time ( the time taken up by the events of the narrative).The Structuralists, especially Genette, have posed three issues regarding the time in narrative: 1- Order,i.e.the way the events in the narrative are ordered and presented 2- Duration,i.e.the relation between the length of time of the story and the time of the speech or the signifier of the narrative 3- Frequency,i.e.the number of times an event occurs and the number of times that event is narrated.In addition,at the end of the article, different kinds of relations between the time of occurance of the events in the narrative and the time of their narration by the narrator are examined.}, Keywords = {Time,narrative,order,duration,frequency,speech}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {122-143}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {زمان و روایت}, abstract_fa ={یکی از مسائل مهمی که در نظریه ساختارگرایی بدان پرداخته شده، رابطه میان زبان و روایت و چگونگی تبلور زمان در روایت است. از منظر برخی فیلسوفان، همچون پل ریکور، فهم زمان به‌گونه‌ای تجریدی بسیار مشکل است؛ اما یکی از راه‌هایی که باعث ملموس و عینی‌شدن این امر انتزاعی می‌شود، کنش روایت است. به‌طورکلی بر مبنای تحلیل ساختارگرایان، ‌به‌ویژه بارت و ژرار ژنت، زمان یکی از مؤلفه‌های اصلی پیشبرد هر روایت است که به همراه علیّت، خط داستان را به پیش می‌برد؛ به‌علاوه هر متن روایی دارای دو زمان است: یکی زمان دال روایت (یعنی مقدار زمان خوانش متن روایی) و دیگر زمان مدلول (یعنی مقدار زمان رخدادهای داستان). ساختارگرایان، به‌ویژه ژنت، درخصوص زمان «در» روایت سه مسئله را مطرح کرده‌اند: 1. ترتیب: چگونگی نظم و توالی و آرایش رخدادها در سخن روایت؛‌ 2. دیرش: مناسبات میان طول زمان داستان و زمان سخن یا دال روایت؛ ‌3 بسامد: شمار دفعاتی که رخدادی روی می‌دهد و شمار دفعاتی که آن رخداد نقل و روایت می‌شود. علاوه بر این‌ها، در پایان مقاله، انواع روابط میان زمان روی دادن رخدادها در داستان و زمان نقل و روایت آن‌ها از جانب راوی هم توصیف شده است.}, keywords_fa = {زمان,روایت,ترتیب,دیرش,بسامد,سخن}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-69-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-69-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} } @article{ author = {SafiPirloojeh, Hossein and SadatFayyazi, Maryam}, title = {The History of Narrative Theories, an Overview}, abstract ={Manُ s natural inclination towards rational detection of the surrounding realities, which has been manifested in the forms of oral and visual storytelling about his physical and intellectual experiences throughout history, was allegedly studied in a systematic way by Russian, in tandem with, Anglo- American formalists for the first time ever at the outset of the twentieth century. Then their intellectual legacies passed on to the francophone narratologists through the works of the Prague school structuralists and from the mid- twentiethe century on, were embodied under the rubric of Narratologie and fostered in a very broadr sense including modern literary narratives. However, reviewing certain binary, taxonomic, and typological concepts underlying the structural – narrotological outlook, in this article we have followed up the diverse genealogical lines of the "morphological narrative studies"- especially those based on the linguistically oriented theories- a little bit further beyond their very well acknowledged formalist ones, into the German tradition. We could not have started the venture, had we not drawn briefly on the most fundamental ideas put forward by such outstanding figures in the discipline as Barthes, Genette, Stanzel, Bremond, Ball, Chatman, Prince, Todorov, as well as many others. Finally, we have touched upon the recent developments brought about in the field of narrative studies, directly under the impact of cognitive linguistic pragmatics.}, Keywords = {Structuralism,Narratology,Genealogy,tpology,cognitivis,pragmatics}, volume = {1}, Number = {2}, pages = {144-169}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نگاهی گذرا به پیشینه نظریه‌های روایت}, abstract_fa ={در این مقاله، ابتدا به‌اختصار تبارشناسی پژوهش‌های روایت‌شناختی را در آغاز قرن بیستم (یعنی پیش از شکل‌گیری رشته‌ای به‌نام روایت‌شناسی) بیان، و به‌طور مشخص ریخت‌شناسی روایت را در آلمان، روسیه و سنت آنگلو-آمریکایی معرفی می‌کنیم. سپس بخش عمده مقاله را به بررسی روایت‌شناسی ساختارگرا و تقابل‌های دوگانه، مقوله‌بندی عناصر روایی و رده‌شناسی روایت اختصاص می‌دهیم. در این بخش، مهم‌ترین آرای ژرار ژنت، استانزل، جرالد پرینس، میکی بال و سیمور چتمن به‌اجمال بازگو می‌شود. در پایان، نگاهی می‌افکنیم به تحولات غیرصورتگرای متأخر در این حوزه که بیشتر مبتنی بر مطالعات شناختی بوده‌اند. در این میان توجه خود را بر کاربردشناسی زبان‌شناختی و به‌ویژه روند احیای الگوهای زبانی توسط مطالعات شناختی متمرکز می‌کنیم؛ به‌این‌ترتیب، روش پژوهش حاضر، نظری می‌باشد.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,تبارشناسی,رده‌شناسی,ریخت‌شناسی,ساختارگرایی,شناخت‌شناسی,کاربرد‌شناسی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8054-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8054-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2008} }