@article{ author = {Khojastehpour, Adineh}, title = {Clarifying New Historicism through a Critical Look at the Papers Applying the Approach in Iran}, abstract ={Clarifying New Historicism through a Critical Look at the Papers Applying the Approach in Iran As an approach to the relationship between literature and history, new historicism has been highly received in Iranian academia. This reception was concomitant with some misunderstandings. A part of these misunderstandings is the result of the elusive nature of the approach. Moreover, lack of theoretical works in Iran has led to serious problems. Even though this approach is not a very recent one, it is a novelty in Iran. One of the reasons behind this novelty is lack of sufficient theoretical source in the field. A glance on the practice of new historicism reveals the interest in the field along with the lack of sufficient theoretical source has led to some misunderstanding. The present paper tries to correct some of the misunderstandings surrounding this approach. Keywords: New Historicism, History, Literature, Pathology, Power, Discourse, Greenblatt, Foucault.}, Keywords = {new historicism,history,Literature,Greenblatt,Foucault}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {7-28}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {ابهام‌زدایی از نقد نوپای تاریخ‌گرایی نو در ایران با نگاهی به پژوهشهای انجام شده}, abstract_fa ={تاریخ گرایی نو به عنوان رویکردی که به ادبیات و تاریخ از منظری نو نگریسته و به رابطۀ متقابل تاریخ و ادبیات توجّه می کند تاکنون مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است، هرچند این استقبال با ابهامات و گاه کج فهمی هایی نسبت به اصول این رویکرد نیز همراه بوده است. از زمان پیدایش این رویکرد در دهۀ هشتاد میلادی تا به امروز برداشت های گوناگون و گاه متناقضی از این رویکرد عرضه شده و به نوعی می توان گفت هرکسی از ظنّ خود یار این رویکرد شده است. بخشی از این برداشت های متناقض به ماهیّت چارچوب گریز این رویکرد و خلاصه نشدن آن در قالب یک روش و اسلوب علمی مشخّص برمی گردد. مشکلات یاد شده که از ماهیّت این رویکرد ناشی می شود به علاوۀ کمبود منابع نظری فارسی، شناخت درست این رویکرد را در کشور ما با دشواری دو چندانی روبه رو ساخته است. با وجود گذشت سه دهه از پیدایش این رویکرد، تنها چند سال است که در ایران شاهد پژوهش های جدّی در این حوزه هستیم. نگاهی به این پژوهش ها، که غالباً کاربردی هستند، ضعف هایی جدّی را آشکار می سازد که از عدم درک صحیح رویکرد ناشی شده است. نوشتار پیش رو ضمن بررسی این ضعف ها، به ارائۀ راهکارهایی در جهت شناخت دقیق تر این رویکرد می پردازد.  }, keywords_fa = {تاریخ‌گرایی نو,تاریخ,ادبیات,گرینبلت,فوکو}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10148-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-10148-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {Hashemi, Zohreh}, title = {The Chains of Love (Mohabat) in Sufism (The Study of Sight Sofis about Love (Mohabat) since 2th -6th Based on Conceptual Metaphor Theory)}, abstract ={Since the second century AD Sufi-es have entered the concept of "love" in his speech,and so they defined a new relationship between themselves and God, Although initially this relationship met with opposition from scholars and speakers, but gradually found its place in Sufi-es discourse Finally, in the beginning of sixth century attempt of Sufi-es in along four these centuries to define and describe of "love", Sufism enter in new stage which saw its glorying in the centuries from 6 to 8th. In this study author wants to analysis of basic and secondary cosmological viewpoints of Sufi-es about love. Author with this goal, by study and analysis of ontological and structural metaphors in conceptual metaphor theory has searched these viewpoints and finally has approved that metaphorizing of Sufies since the beginning show their viewpoints to this concept. These two standpoint aroused of two basic structural metaphor: GOD IS SULTAN and GOD IS BELOVED.}, Keywords = {Conceptual metaphor,ontological metaphor,Love (Mohabat),Sufism 2-6th AD}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {29-48}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {زنجیره‌های استعاری «محبت» در تصوف}, abstract_fa ={از قرن دوم هجری صوفیه با وارد کردن مفهوم «محبت» در سخنان خود، نسبت جدیدی میان خود و خداوند تعریف کردند، این تعریف اگرچه در ابتدا با مخالفت های از جانب فقها و متکلمین روبرو شد اما به تدریج جای خود را در گفتمان صوفیه پیدا کرد، تا این که در نهایت در آغاز قرن ششم مفهوم «عشق» نیز به طور رسمی وارد اقوال و آثار ایشان شد. تلاش صوفیه در این چهارقرن برای تعریف و توضیح این مفهوم، تصوف را وارد مرحله جدیدی ساخت که شاهد شکوفایی آن در قرن های ششم تا هشتم هجری می باشیم. نگارنده در این جستار به دنبال بررسی دیدگاه های هستی شناسانه صوفیه درباره این مفهوم بوده است از این رو از طریق تحلیل و بررسی استعاره های مفهومیِ هستی شناختی در «نظریه استعاره مفهومی» به جستجوی دیدگاه های صوفیه در این باره پرداخته و در نهایت ثابت کرده که استعاره پردازی های صوفیان از همان ابتدا بیانگر دو دیدگاه که در واقع برخاسته از دو استعاره اصلیِ خداوند سلطان است و خداوند محبوب است می باشد}, keywords_fa = {استعاره مفهومی,استعاره هستی‌شناختی,محبت,تصوف ایرنی,قرن 2- 6 هـ. ق}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5745-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5745-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {basaeri, salm}, title = {Study of the metaphor displaying in the system of visual sign of the posters describing Ashoura’a}, abstract ={It’s been a long time that advertising dialogue tends to refer to the advertising message more implicitly and indirectly than explicitly for achieving to their goal. The connotations to the advertising objects can confront the interlocutor with the different surfaces of the system of visual sign and can make more interactions. The goal of this article is to study the applications and displaying of the metaphors in the different surfaces of the system of visual sign and to comprehend the capabilities of it to signifying the posters describing the Ashoura’a as an advertising media. Therefore, here, some of the different posters describing Ashoura’a created in the recent years have been studied. In this research, we are facing with two principal questions: Firstly, can analyzing the different surfaces of the system of visual sign have any application in designing the posters describing Ashoura’a? Secondly, how can the visual and verbal elements and also the interactions between these two create the various displaying of metaphors in the posters? Based on this study it is concluded that methapore has the ability to display in any of the three levels of system of visual sign and the different functions of metaphor in any of these levels created due to the dispositions of the elements and their nature can make the different lectures and it results in appearance of various displaying of metaphor and perception of the dialogues existing in the advertising object for the interlocutors of the posters describing the Ashoura’a. Comprehending any of these concepts can make the possibility of comparison between the different aspects of displaying the metaphor in the different surfaces of the system of visual sign and study the capabilities of any of these surfaces for signifying the art works and the metaphor dialogues.}, Keywords = {"posters describing the Ashoura’a","metaphor","the surfaces of the system of visual sign","symbol","meaning"}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {49-65}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {جلوه های استعاره در نظام نشانه‌ای دیداری پوسترهای عاشورایی}, abstract_fa ={گفتمانِ تبلیغاتی در دنیای کنونی دیر زمانی است که به جای اشاره صریح به پیام تبلیغاتی، استفاده غیرمستقیم و ضمنی از مفهوم مورد نظر را برای موفقیت در هدف، در پیش گرفته است. دلالت ضمنی به موضوع تبلیغ، خوانش‎گر را با سطوح مختلف نظام نشانه‎ای دیداری مواجه خواهد کرد و موجب تعامل هر چه بیشتر او خواهد شد. هدف این مقاله بررسی کاربردها و جلوه‎های حضور استعاره در سطوح نظام‎های نشانه‎ای دیداری و درک قابلیت‎های آن برای معنا‎آفرینی در پوستر‎های عاشورایی به عنوان رسانه‎ای تبلیغاتی است، به همین منظور نمونه‎های مختلفی از پوستر‎های عاشورایی خلق شده در سال‎های اخیر مورد بررسی قرار گرفته‎اند. در این پژوهش با دو سؤال اصلی مواجه شده‎ایم؛ آیا تحلیل سطوح مختلف نظام‎های نشانه‎ای دیداری در طراحی پوستر‎های عاشورایی کاربرد دارد و چگونه عناصر بصری، کلامی و نیز تعامل آنها با یکدیگر، سبب ظهور جلوه‎های گوناگون استعاره در پوسترها می‎شوند. طی بررسی‎های انجام شده این نتیجه حاصل گشت که استعاره در هر سه سطح نظام نشانه‎ای دیداری قابلیت ظهور دارد و کارکرد متفاوت استعاره در هر یک از این سطوح که به سبب نحوه چیدمان عناصر و ماهیت آنان شکل گرفته است، منجر به نمایان شدن وجوه مختلفی از استعاره، ایجاد خوانش‎های گوناگونی از سوی مخاطب در این ارتباط و بروز معانی مختلفی از گفتمان موجود در پوستر‎های عاشورایی می‎گردد. درک هر یک از این مفاهیم امکان قیاس بین جنبه‎های ظهور استعاره در سطوح مختلف نظام نشانه‎ای دیداری و بررسی قابلیت‎های هر یک از این سطوح برای معنا‎بخشی به اثر و گفتمان استعاری را فراهم می‎کند.}, keywords_fa = {"پوستر‎های عاشورایی","استعاره","سطوح نظام نشانه‎ای دیداری","نماد","معنا"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8499-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8499-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {Heidari, Fateme and Amani, Behnaz and Darabi, Bit}, title = {An Intertextual Reading of Paykare Farhad and Boofe Koor}, abstract ={According to the theory of intertextuality: a text is not created in isolation and cannot be read or interpreted without making references to the other texts. In reading the story of Paykare Farhad the influence of Boofe Koor is clearly noticeable. In fact, there are some signs presented in Paykare Farhad, which can be utilized to find the sources of intertextuality in the text. This Research by using comparative Methods based on the theory of intertextuality and analyzing the evidence attempts to prove the hypothesis, that the Commonality between Paykare Farhad and Boofe Koor that in some cases has got imitating nature is not accidental. And this reflects the influence of Boofe Koor in creating Paykare Farhad: Similar plot, same narrative style (stream of consciousness), the belief in reincarnation, the use of common symbols such as the blue Lily and… are some of the features that Paykare Farhad shares in common with Boofe Koor. The main achievement of this essay is investigation and analysis of these similarities, in order to demonstrate the intertextuality of these two texts.}, Keywords = {Key Words: "Paykare Farhad","Boofe Koor","Intertextuality" "Semiotics Intertextual Relations"}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {67-88}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {خوانش بینامتنی پیکر‌فرهاد و بوف‌کور}, abstract_fa ={چکیده بنابر نظریۀ بینا¬متنیت هیچ متنی در انزوا شکل نمی گیرد و نمی توان آن را بدون ارتباط با متون دیگر خواند یا تفسیر کرد. در روند خوانش داستان پیکر فرهاد تاثیرپذیری از بوف کور به روشنی محسوس است در واقع در این اثر، مؤلف نشانه هایی به کار می برد که با بررسی این نشانه ها می توان جنبه های بینامتنی را تشخیص و منابع آن را شناخت. این تحقیق با استفاده از روشِ تطبیقی و بر اساسِ نظریۀ بینامتنیت و بررسیِ شواهد به دنبالِ اثباتِ این فرضیه است که وجوهِ اشتراک بین داستانِ پیکر فرهاد و بوف کور که در پارهای موارد ماهیتِ تقلیدی پیدا می کند اتفاقی نبوده و این امر بیانگرِ تاثیرپذیریِ عباس معروفی از صادق هدایت در خلق این اثر است. همسانیِ پیرنگ، شیوه ی روایی یکسان(جریان سیال ذهن)، اعتقاد به تناسخ، استفاده از نماد های مشترک مانند نیلوفر کبود و ... از گزاره های مشترک این دو متن است و بررسی و تحلیل این اشتراکات در جهتِ اثباتِ بینامتنیتِ این دو متن از مهم ترین دستاوردهای این مقاله است.}, keywords_fa = {"پیکرِفرهاد","بوفِ‌کور","بینامتنیت"," نشانه شناسی روابط بینامتنی"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11503-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11503-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {dehghanpour, peym}, title = {The study of reflection "Another time, i was loving the city" In "Symphony of the dead"}, abstract ={After the published of the symphony of the dead (1989), many of critics pointed to influence the Abbas Maroufi's novel of The Sound and the Fury William Faulkner. Twenty three years after the publication of this novel, today, some of critics repeat the influence to various forms. Perhaps with publish of the eternity to eternity (Analysis novel " symphony of the dead "), especially the essay "Is the symphony of the dead influence of Sound and the Fury? " by Elham Yekta and of the Sound and the Fury to symphony of the dead by Javad Eshaghian and other essays that describe comparative study of these two novels, does not need to study again. Furthermore, Nader Ebrahimi (1936-2008), in an interview as " Soak in the story" (1997), without any reference to the symphony of the dead, author of the novel imputed to "plagiarism", it's not about the Sound and the Fury, but Another time, i was loving the city (1966). In this paper, with attention to the principle of "angoisse de l'influence", as the conscience of writers, with emphasis on polyvalent, we answer to imputation the of Nader Ebrahimi about symphony of the dead and why and how the Abbas Maroufi influence of Another time, i was loving the city.}, Keywords = {Symphony of the Dead,another time,i was loving the city,angoisse de l'influence}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {89-112}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بازتابِ رمان بار دیگر شهری که دوست می داشتم در رمان سمفونی مردگان}, abstract_fa ={پس از انتشار سمفونی مردگان (1368)، منتقدان بسیاری بر تأثیرپذیری عباس معروفی از رمان خشم و هیاهو اثر ویلیام فاکنر انگشت نهادند. با گذشت بیست و سه سال از انتشار این رمان، امروزه نیز کسانی این موضوع تأثیرپذیری را به شکل های گوناگون تکرار می کنند. شاید با انتشار ازل تا ابد (درونکاوی رمان «سمفونی مردگان»)، خاصّه مقاله ی آیا "خشم و هیاهو" گرده "سمفونی مردگان" است؟ از الهام یکتا و از خشم و هیاهو تا سمفونی مردگان از جواد اسحاقیان و مقاله‎های دیگری که به بررسی تطبیقی این دو رمان پرداخته اند، ضرورتی بر بازخوانی مجدد این جریان احساس نشود. گذشته از این جریان، نادر ابراهیمی (1315-1387)، در مصاحبه ای با عنوان «غوطه خوردنی غریب در داستان» (1376)، بدون هیچ اشاره ای به سمفونی مردگان، نویسنده ی این رمان را به «سرقت ادبی» متهم کرده است؛ آن هم نه در ارتباط با خشم و هیاهو، بلکه در ارتباط با بار دیگر شهری که دوست می داشتم (1345). در این نوشتار، با قائل شدن بر اصل «اضطراب تأثیر»، به عنوان وجدانِ عمومی اهلِ قلم، و با تأکید بر سخن چندارزشی به اتهام های نادر ابراهیمی درباره ی سمفونی مردگان و چرایی و چگونگی تأثیرپذیری عباس معروفی از بار دیگر شهری که دوست می داشتم پاسخ گفته ایم.}, keywords_fa = {سمفونی مردگان,بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم,اضطراب تأثیر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4903-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4903-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {}, title = {Mythological Analysis of ARUS GULEY: One of the Fertilization Festivals of Guilan}, abstract ={Myths in throughout of world, have many similarity together, therefore we can clarify all myths in some sample. There are very festival which contains myth. KUSE, a celebration that carried out before NOOROZ in Persian, has a various form, that ARUS GULEY- one of the Fertilization Festivals of Guilan is one of them. This paper is an attempt to descript the story of ARUS GULEY, ISIS, (the Egypt myth), PERSEPHONE, (the Greek myth), and to say that the Guilanian celebration has very sings to verify similarity with them, thus it is appropriate to serious study. This article contain several segments: introduction of the Egypt and Greek myth, description of tow narrative of ARUS GULEY, semiology of these narratives, and the comparison SIYAVASH and RAPITHVIN with ARUS GULEY is another part of this article.}, Keywords = {mythology,comparative analysis,ARUS GULEY,KUSE,Siyavash}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {113-136}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحلیل اسطوره‌شناختی عَروس گولِی، از آیین‌های باروری گیلان}, abstract_fa ={اسطوره¬های سراسر دنیا شباهت¬های زیادی با هم دارند و بدان¬خاطر، همه یا اغلب اساطیر جهان را می¬توان ذیل چند الگو جمع و طبقه¬بندی کرد. آیین¬های رایج در جامعه از جملۀ حوزه¬هایی¬اند که در آنها می¬توان به دنبال اسطوره¬ها گشت، و بعد از شناختِ جنبه¬های اساطیری، آنها را با هم مقایسه کرد. آیین¬های نوروزی ایران، که شکلهای مختلفی در سراسر کشور دارند، رسوباتی از چندین اسطوره در خود نهان دارند که یکی از آنها اسطورۀ باروری و ایزد نباتی است. این اسطوره در ایران نمودهای بسیاری دارد که سیاوش یکی از آنهاست. این مقاله بر آن است که در آیین عروس¬گولی گیلانی، نشانه¬ها و عناصری وجود دارد که در اسطوره¬های باروری سایر ملل گزارش شده است، یعنی این نشانه¬ها احتمال این را که عروس¬گولی یک اسطورۀ باروری است، تقویت می¬کند و آن را شایستۀ بررسی بیشتری می-داند. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اسطورۀ باروری، و آیین عروس¬گولی در ایران، دو نمونه مصری و یونانی اسطورۀ باروری و یک نمونۀ عروس¬گولی غیرگیلانی با عروس¬گولی گیلانی مقایسه شود. نشانه¬شناسی اسطورۀ باروری و عروس گولی، تطبیق و بررسی نشانه¬ها با هم، ذکر ویژگی¬های ایزد نبات در اساطیر ایرانی، و مقایسه عروس¬گولی با رپیهوین و سیاوش از قسمت¬های دیگر مقاله است.}, keywords_fa = {اسطوره شناسی,بررسی تطبیقی,عروس گولی,کوسه,سیاوش}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6616-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6616-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {Mahvan, Fatemeh}, title = {A Study of the Textual Potentialities of Maqamat al- Hariri in its Manuscripts\' Illustrations}, abstract ={A Study of the Textual Potentialities of Maqamat al- Hariri in its Manuscripts' Illustrations Certain Arabic classical manuscripts were accompanied by illustrations to contribute to more objectively representing them. To do so, illustrators, by taking advantage of the pictorial potentialities of literary manuscripts, attempted to depict them in a more concrete manner. As such potentialities vary, the aforementioned manner(s) would differ, accordingly. The present paper makes an analogy between the narrative elements of Maqamat al- Hariri and the technical features of the illustrations. Our main question is thus, whether Maqama , with its peculiar stylistic features, calls for a specific type of illustration, and, further, how these features could influence the type of the illustrations. In answering the question, having made the analogy, we come to two major categories in the illustrations: 1. similar drawings for different maqamas 2. Dissimilar drawings for different maqamas. The result of the research reveals a peculiar style of illustration in Maqamat al- Hariri which can be introduced as the genre's pattern of depiction. Key words: Maqamat al- Hariri, illustration, miniature, Maqama, illustrated manuscripts}, Keywords = {Key words: Maqamat al- Hariri,Illustration,Miniature,Maqama,illustrated manuscripts}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {137-172}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {قابلیت های مقامات حریری در تصویرگری}, abstract_fa ={چکیده: نگارگر برای مصوّرسازی، ویژگی¬های تصویری متن ادبی را اخذ کرده و آن¬ را در قالبی هنری به تصویر می¬کشد. قابلیّت¬های تصویری متون یکسان نیست و شیوه مصوّرسازی به فراخور قابلیّت¬های تصویریِ متن، تغییر می¬کند. در این جستار با انطباقِ عناصر متنی و ساختارهای تصویریِ مقامات حریری، درصدد برآمدیم تا قابلیّت¬های تصویری نوع ادبیِ مقامه را بررسی کنیم. پرسش پژوهش، این است که آیا نوع ادبی مقامه، شیوه خاصی از تصویرگری را طلب می¬کند؟ ویژگی¬های سبکی مقامه چه تأثیری بر نوع تصویرگری آن دارد؟ برای پاسخ به پرسش مذکور، متن مقامات حریری را با نگاره¬های آن انطباق می¬¬دهیم. حاصل انطباق متن و تصویر، دو ساختار کلّی را در تصویرسازی مقامات حریری نمایان می¬¬سازد: 1ـ ساختارهای تصویری همانند 2ـ ساختارهای تصویری چندگانه. حاصل پژوهش، مبیّن سبک شاخصی از تصویرسازی در مقامات حریری است که می¬توان آن را به عنوان الگوی تصویرسازیِ مقامات معرّفی کرد. کلید واژه¬ها: مقامات حریری، تصویرگری، نگارگری، مقامه، نسخ مصوّر}, keywords_fa = {کلید واژه ها: مقامات حریری,تصویرگری,نگارگری,مقامه,نسخ مصوّر}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3651-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3651-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} } @article{ author = {Khojastehpour, Adineh}, title = {A Review of " A Comparative Study of Shamlou and T. S. Eliot based on Elements of Modernity"}, abstract ={دیر زمانی نیست که استقبال فزاینده¬ای را از ادبیات تطبیقی در ایران شاهد هستیم. این استقبال گرچه ممکن است از برخی جهات اتّفاقی فرخنده به شمار آید اما نیک که بنگریم چندان خوشایند نیست. متاسفانه در کشور ما روی¬آوردن به ادبیات تطبیقی بدون درک صحیح مبانی و چارچوب¬های نظری آن این رشته را با بحرانی جدی رو¬به¬رو کرده¬است. بدفهمی¬هایی که واژه «تطبیقی» ایجاد کرده باعث شده است که گاه این رشته صرفاً به عنوان یکی از «دانش¬های تطبیقی» از جمله فلسفه تطبیقی، زبان¬شناسی تطبیقی و... شناخته شود. از سوی دیگر به دلیل ناآشنایی با مکاتب گوناگون این رشته و در نظرگرفتن آن صرفا به عنوان مقایسه دو ادبیات ملی، «پژوهش¬هایی زیر چتر نام ادبیات تطبیقی انجام گرفته که هیچ¬گونه قرابت و سنخیتی با ماهیت آن ندارد» (انوشیروانی 1389:36). نوشتار پیش¬رو به بررسی مقاله «بررسی تطبیقی شعر و اندیشه تی. اس. الیوت و احمد شاملو بر اساس مولفه های مدرنیته» به قلم حسن اکبری بیرق و نرگس سنایی که در شماره 4 (پیاپی 12) نشریه پژوهش¬های زبان و ادبیات تطبیقی چاپ شده است، می¬پردازد.}, Keywords = {Comparative Literature,Criticism,Shamlou,Eliot,Modernism}, volume = {6}, Number = {22}, pages = {173-181}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد مقاله: «بررسی تطبیقی شعر و اندیشۀ تی اس الیوت و احمد شاملو بر اساس مولفه های مدرنیته}, abstract_fa ={دیر زمانی نیست که استقبال فزاینده¬ای را از ادبیات تطبیقی در ایران شاهد هستیم. این استقبال گرچه ممکن است از برخی جهات اتّفاقی فرخنده به شمار آید اما نیک که بنگریم چندان خوشایند نیست. متاسفانه در کشور ما روی¬آوردن به ادبیات تطبیقی بدون درک صحیح مبانی و چارچوب¬های نظری آن این رشته را با بحرانی جدی رو¬به¬رو کرده¬است. بدفهمی¬هایی که واژه «تطبیقی» ایجاد کرده باعث شده است که گاه این رشته صرفاً به عنوان یکی از «دانش¬های تطبیقی» از جمله فلسفه تطبیقی، زبان¬شناسی تطبیقی و... شناخته شود. از سوی دیگر به دلیل ناآشنایی با مکاتب گوناگون این رشته و در نظرگرفتن آن صرفا به عنوان مقایسه دو ادبیات ملی، «پژوهش¬هایی زیر چتر نام ادبیات تطبیقی انجام گرفته که هیچ¬گونه قرابت و سنخیتی با ماهیت آن ندارد» (انوشیروانی 1389:36). نوشتار پیش¬رو به بررسی مقاله «بررسی تطبیقی شعر و اندیشه تی. اس. الیوت و احمد شاملو بر اساس مولفه های مدرنیته» به قلم حسن اکبری بیرق و نرگس سنایی که در شماره 4 (پیاپی 12) نشریه پژوهش¬های زبان و ادبیات تطبیقی چاپ شده است، می¬پردازد.}, keywords_fa = {ادبیات تطبیقی,نقد,شاملو,الیوت,مدرنیسم}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2139-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2139-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2013} }