@article{ author = {Pirloojeh, Hossei}, title = {Narrative Shift in Persian Folktales and Literary Fiction}, abstract ={The ‘diachronic approach to narrative studies’ may take different directions, one of them being a typological research on narrative texts, and the other, a genealogical enquiry into the modern ways of storytelling as to see how they have historically originated from a certain group of folktales. Assuming, in the same vein, that some relics of Persian formulaic oral narration should have survived—through functional modification, or even obliteration— into the Iranian literary fiction, this article introduces just one instance of these Persian-folktale-specific formulae, drawn out from a bulk of more than 270 texts whose inscription dates back at least to 70 years ago. Then the question is whether the formula has completely vanished away, or simply alternated between a number of functions.}, Keywords = {metafiction,Persian folktales,Iranian literary fiction,formulaic narrative shift,metanarration}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {1-20}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {روایتگردانی در قصه های عامیانه و داستانهای نوین فارسی}, abstract_fa ={برای «روایت پژوهیِ درزمانی» عرصه های گوناگونی را می توان متصور شد که گونه شناسیِ روایت در دوره های تاریخی مختلف یکی از آنهاست، و جستن پیشینه ی فنون داستان پردازیِ نوین در قصه های عامیانه ی بومی یکی دیگر. در همین راستا و با این گمان که حتا در صورت تغییر کارکرد یا چه بسا نقش باختگیِ کاملِ روایت نماهای شفاهی، باید آثاری از آنها در رمان و داستان کوتاه فارسی به جا مانده باشد، نگارنده ی مقاله ی حاضر بر آن بوده تا پس از معرفیِ نمونه ی ظریفی از این قالب های کلامیِ خاصِ روایت در پیکره ای مشتمل بر دویست و هفتاد قصه ی عامیانه که دست کم هفتاد سال از گردآوری و ثبت هرکدام می گذرد، روند زوال یا صرفاً تحول نقشی این قالب ها را در ادبیات داستانی ایران پی بگیرد. (حوزه های درخور روایت پژوهیِ تطبیقی میان قصه های عامیانه و داستان های نوین فارسی، دامنه ای چنان گسترده و بکر را می پوشاند که حتا ترسیم حدود آن از حوصله ی این جستار بیرون است. پس جای شگفتی نخواهد بود اگر آنچه در پی می آید صرفاً حاصل بررسیِ مقابله ایِ ساز وکارِ روایتگردانی میان صحنه های موازی یا متناوب در دویست وهفتاد قصه ی عامیانه ی ایرانی و پیکره ای شاملِ بیش از سیصد داستان معاصر فارسی باشد.)}, keywords_fa = {فراداستان,قصه های عامیانه ی فارسی,ادبیات داستانی ایران,روایت گردانی قالبی,فراروایت}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9182-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9182-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {}, title = {Ecocriticism, A New Approach in Literary Criticism}, abstract ={The response from the different branches of humanities to the environmental crisis has led to the formation of a new interdisciplinary topic, Ecolinguistics with its branches such as Environmental Ethics and Ecocriticism in literature. The term Ecocriticism was first coined in 1978 by William Rueckert. It was a reaction to the environmental crisis. Ecocriticism reflects on the relationship between human and physical environment in literary works. It also talks about the relationship between religion, ethic, language, and gender with the environment. This article deals with the necessity of ecocriticism in the humanities and introduces some of the research methods and topics in this field.}, Keywords = {ecocriticism,environment,humanities,setting}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {8-26}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد بوم گرا، رویکردی نو در نقد ادبی}, abstract_fa ={عکس العمل شاخه های مختلف علوم انسانی نسبت به بحران زیست محیطی منجر به شکل گیری مباحث میان رشته ای تازه از جمله زبان شناسی زیست محیطی ( Ecolinguistics) با زیر شاخه هایش, اخلاق زیست محیطی (Ethics Enviromental) و نقد بوم گرا (Ecocriticism) در حوزه ادبیات گردید. اصطلاح نقدبوم گرا در سال 1996 توسط روکرت ابداع شد و واکنش دیرهنگامی بود که ادبیات در مقابل بحران محیط زیست از خود نشان داد. با وجود این که زمان زیادی از آن نمی گذرد با استقبال خوبی از سوی جامعه جهانی روبرو شده است . نقد بوم گرا به چگونگی انعکاس رابطه انسان و محیط فیزیکی در آثار ادبی می پردازد. در عین حال رابطه دین ، اخلاق، زبان و جنسیت با محیط زیست را بررسی می نماید. یکی از اهداف این نقد پر رنگ ساختن دغدغه حفظ محیط زیست و اصلاح رابطه انسان با طبیعت از طریق ادبیات ، فرهنگ و زبان است. این مقاله این شاخه از نقد را معرفی نموده و ضمن بیان نقش علوم انسانی در مقابله با این بحران به بیان تاریخچه نقد بوم گرا و موضوعات مطرح شده در این نقد می پردازد.}, keywords_fa = {«نقد بوم گرا»,«تاریخچه»,«علوم انسانی»,« محیط زیست »}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9533-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9533-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Sarli, Naser Gholi}, title = {Concept of Period in Literary Studies}, abstract ={Literary period functions as a regulative idea for literary critics in the narrative of literary history. Literary period is a time-section; although in literary history and criticism, it has also other implications and associative meanings. Some of these secondary meanings which can be called components of literary period are: zeitgeist, the conditions of literary production, dominant norms, change and evolution, binary oppositions, individual or collective idealistic narrative, and concept of spatiality. Zeitgeist and the conditions of literary period offer theories about factors extrinsic to literature that manage establishment and change of general and literary periods. The concept of period as time-section ruled by a series of literary norms ascribes some kind of internal unity to literary periods. Periodization based upon organic idea of evolution compares every period with one of the life’s stages of an organism. Some critics understand literary period in terms of binary oppositions such as classic and modern. Others give literary period a spatial aspect. However, literary history is a result of individual or collective idealistic narrative. It is not a concept but an idea. It is not related to knowledge but to thinking.}, Keywords = {Literary Theory,periodization,literary period,theory of literary history}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {25-30}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {مفهوم دوره در مطالعات ادبی}, abstract_fa ={منتقدان ادبی، دورۀ ادبی را در روایت تاریخ ادبیّات ایده ای سامان بخش یافته اند. دورۀ ادبی در اصل برشی از زمان است امّا در تاریخ های ادبی و مباحث انتقادی، معانی ضمنی و متداعی دیگری نیز دارد. این معانی ثانوی را می توان مؤلّفه های دورۀ ادبی خواند. مهم ترین این مؤلّفه ها که به تنهایی یا در ترکیب های گوناگون به مفهوم برش زمانی افزوده می شوند، عبارتند از: روح زمانه، شرایط تولید ادبی، هنجارهای غالب، تغییر و تحوّل/ تکامل، تقابل های دوگانی، روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی و مفهوم فضا/ مکان مندی. روح زمانه و شرایط تولید ادبی، نظریّه های عرضه می کنند دربارۀ عواملی بیرون از ادبیات که شکل گیری و تغییر دوره های عمومی و ادبی را مدیریت می کنند. تلقّی دوره به عنوان برهه ای از زمان که مجموعه ای از هنجارهای ادبی بر آن حکم فرماست، نوعی وحدت و انسجام درونی به دوره ها نسبت می دهد. دوره بندی برمبنای ایدۀ تکامل زیستی/ اندام وار، هر دورۀ ادبی را با مرحله ای از حیات ارگانیسم زنده برابر می نهد. برخی منتقدان نیز دوره های ادبی را در چارچوب تقابل هایی دوگانی مانند کلاسیک و مدرن یا کهنه و نو درک می کنند. برخی نیز با کنار گذاشتن نگاه محدود سنّتی به دوره ها، جنبه ای مکانی برای دورۀ ادبی قائل می شوند. در هر حال، دورۀ ادبی حاصل روایت ایدئالیستی فردی یا جمعی است و بیش از آن که یک مفهوم باشد یک ایده است، بیش از آن که به دانش مربوط باشد با اندیشه مرتبط است. کلیدواژه ها: دورۀ ادبی، دوره بندی، نظریّۀ تاریخ ادبی، نظریّۀ ادبی.}, keywords_fa = {دوره‌بندی,دورۀ ادبی,نظریّۀ تاریخ ادبی,نظریّۀ ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9724-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9724-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Sojoodi, Farz}, title = {Metaphor of Time in Persian Children Books (a, b, c Age Groups): A Cognitive Approach}, abstract ={Metaphor is one of the most important issues in Cognitive Linguistics. This paper tests the contemporary theory of metaphor, particularly, the conceptual metaphor of “Time as Space Metaphor” in children fiction books. The research method is descriptive-analytic and data gathering has been library based. Sixty children story books have been chosen by the researchers from three different age groups: 5-7 year-olds; 7-9 year-olds; and 9-11year-old children. Then, the sentences which have the conceptual metaphor of “The Time as Space Metaphor” were chosen. This study concludes that: (1) Persian native children learn the concept of time which is spatial not only by the linear movement in the space but also by movement in different dimension; (2) Persian native children learn the concept of time which is spatial by the use of ontological metaphors; and (3) the contemporary theory of metaphor is a useful means of teaching ‘time’ to Persian native children.}, Keywords = {metaphor,Time,cognitive linguistics,Cognitive Semantics,Lakoff Theory}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {50-70}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی معنی‌شناختی استعارۀ زمان در داستان‌های کودک به زبان فارسی (گروه های سنی الف، ب، ج)}, abstract_fa ={استعاره یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در زبان شناسی شناختی است. هدف از مقاله حاضر بررسی وجود و کیفیت استعاره ی مفهومی «گذر زمان به مثابه حرکت در مکان» در قصه های کودک در گروه های سنی الف، ب و ج، در چارچوب معناشناسی شناختی بر اساس نظریه معاصر استعاره ی لیکاف است. روش انجام این مقاله به صورت توصیفی– تحلیلی بوده است. در این مقاله داده ها به روش کتابخانه ای و از 60 کتاب کودک گرفته شده است. به طور کلی می توان از این مقاله چنین نتیجه گیری کرد که: الف) به نظر می رسد، کودک فارسی زبان، در گروه های سنی مورد بررسی، مفهوم زمان را به واسطه ی حرکت در مکان درک می کند و این نه تنها از طریق حرکت خطی، در راستای افقی و عمودی امکان پذیر است بلکه جهت حرکت از لحاظ کیفی می تواند متفاوت باشد؛ بدین معنی که حرکت می تواند به صورت حجمی، فضا یا ظرفی را پُر کند، سطحی را بپوشاند یا به صورت تغییر حالت و وضعیت خود را نشان دهد. ب) کودک فارسی زبان، در گروه های سنی مورد بررسی، نه تنها مفهوم زمان را به واسطه ی حرکت در مکان درک می کند بلکه عملکرد الگوی نگاشت " زمان چیز است"، "آن چیز در حرکت است" در استعاره زمان، با فرافکنی هستی شناسانه به ماه و خورشید و اشیاء پیرامون کودک وابسته است و بر درک مفهوم زمان تأثیر مستقیم دارد. کلید واژه ها: استعاره- زبان شناسی شناختی- معناشناسی شناختی- زمان- نظریه لیکاف}, keywords_fa = {استعاره- " معناشناسی شناختی","زمان","نظریه لیکاف"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4381-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4381-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Shamsi, Tahereh}, title = {A Comparative Study of “Veylān od-Dowleh” by Jamalzadeh and “Le Vagabond” by Guy de Maupassant}, abstract ={As a Pioneer story writer, Jamalzadeh by bringing together Western and Eastern techniques in Yeki bud yeki nabud[1] founded a new style that became famous as “short story.” “Veylân od-Dowleh” with a different structure from the other five story of this collection poses the subject of joblessness which is similar to the “Le Vagabond,” the work of French writer, Guy de Maupassant. In these two stories, the joblessness is discussed from two different angles: voluntary joblessness, by emphasizing on the mystical observation, and involuntary unemployment. By posing this question that whether Jamalzadeh, in the writing of this story, was influenced by Maupassant or not, I investigate comparatively these two works, looking at the subject and style of expression. Accordingly, drawing on some textual examples from these two stories, I have investigated the views of the two writers about the subject of unemployment through a study of the personalities, actions, and reactions of the two protagonists struggling with the inner-self and the outside world. [1] Once Upon a Time}, Keywords = {short story,Jamalzadeh,Guy de Maupassant,“Le Vagabond”,“Veylân od-Dowleh”}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {71-90}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی تطبیقی داستان ویلان الدوله اثر جمالزاده و ویلان اثر گی دو موپاسان}, abstract_fa ={چکیده جمالزاده، پیشرو داستان نویسی ایران، با پیوند دو تکنیک شرقی و غربی در مجموعه یکی بود و یکی نبود سبکی نوین را بنا نهاد که به داستان کوتاه مشهور شد. ویلان الدوله، با ساختاری متفاوت از پنج داستان دیگر این مجموعه، موضوع بیکاری را مطرح می کند که از لحاظ موضوعی به داستان ویلان (Le Vagabond) اثر گی دو مو پاسان DE Maupassant) (Guy، نویسنده فرانسوی شباهت دارد. در این دو داستان، بیکاری با دو منشا جداگانه مورد بحث قرار می گیرد: بیکاری ارادی با تکیه بر نگرش صوفیانه و بیکاری غیر ارادی. مقاله حاضر، بی آنکه در صدد اثبات تاثیر پذیری جمالزاده از گی دو مو پاسان باشد، ضمن ارائه دو تابلوی نمودار و انتخاب نمونه هایی از متن دو داستان، به بررسی نقاط مشترک و نوع نگرش دو نویسنده به موضوعی یکسان می پردازد. بیکاری به عنوان علت اصلی و مشترک آوارگی دو قهرمان و دلایل آن، ویژگی های شخصیّتی، توقّعات، کنش ها و واکنش هایشان در کشمکش با درون و برون و نیز ارائه تصویری از افراد جامعه، نوع رفتارشان و فضایی که دو داستان در آن شکل گرفته از جمله موضوعاتی هستند که این مقاله سعی در بررسی تطبیقی آن دو اثر از لحاظ موضوع و شیوۀ بیان دارد.}, keywords_fa = {واژگان کلیدی : ویلان,ویلان الدوله,بیکاری,بی خانمانی,زوال ارزش ها}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2208-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2208-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Jahandideh, Si}, title = {Typology of Shamlu’s Antagonism: A Phenomenological Study}, abstract ={One of the forms of being is to think and create antagonism in resistance to the Other. Antagonism is the (mis)reading of the action and structure of the thoughts of the other. One of the most evident phenomenological aspects of the modern Persian poem is creation of opposition. Shamlu’s works are the best example of such oppositional discourses. Through this methodology, not only he reaches new structures in his poetry, but also he expands this method to his other cultural activities. This paper has two parts. The first part presents a phenomenological definition of antagonism and how it is formed by opposition, dialogue, and enmity and how it results in creation of linguistic, cultural, and aesthetic structures. In the second part, the typology of Shamlu’s antagonistic discourse has been studied based on these assumptions. The paper concludes that Shamlu has four kinds of oppositions: reversality, myth making, playing with structure, and breaking the taboos}, Keywords = {dominant discourses,resistance,Antagonism,Ahmad Shamlu,reversality,structure making}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {99-131}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پدیدارشناسی‌ و سنخ‌شناسی‌ مخالف‌خوانی‌های‌ احمد شاملو}, abstract_fa ={یکی از شکل های بودن ، اندیشیدن و آفریدن، مخالف خوانی است که در چالش با «دیگری» آشکار می شود. مخالف خوانی قرائت و بدخوانی کنش و ساختار اندیشه های آفریدۀ دیگری است . مهم ترین فرضیه های تحقیقی ِ مقاله این است که آشکارترین وجه پدیدارشناختی شعر معاصر ایران ، مخالف خوانی است و احمد شاملو بارزترین شاعری است که با روش های مخالف خوانی ، نه تنها به ساختارهای نو دست می یابد؛ بلکه این روش ها را در سایر فعالیت های فرهنگی خود استمرار می دهد. این مقاله از دو بخش تشکیل شده است . در بخش نخست، مفهوم مخالف خوانی به شکل پدیدارشناختی توصیف می شود که چگونه براساس تقابل ، گفت وگو و تخاصم شکل می گیرد و به فهم و آفرینش ساختارهای زبانی ، فرهنگی و زیبایی شناختی منجر می شود. در بخش دوم ، براساس مبانی نظری به­دست آمده، به سنخ شناسی انواع مخالف خوانی های احمد شاملو می پردازد. این مقاله به این نتیجه رسیده است که شاملو مخالف خوانی های خود را به چهار روش آشکار می کند: واژگون سازی ، بازی با ساختارها، تابوستیزی و اسطوره سازی}, keywords_fa = {گفتمان‌های‌ مسلط‌,احمد شاملو,مقاومت‌,واژگون‌سازی‌,ساخت‌آفرینی,‌ مخالف‌خوانی‌}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1079-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1079-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Shahri, Bahm}, title = {Metaphor and Ideology}, abstract ={Since metaphors occur in language, it is an appropriate tool to identify ideology with. The choice of different metaphors in a text by language users would reveal its dominant ideology. Contrary to this, different ideologies may produce different metaphors to support their basic beliefs. Taking conceptual metaphor theory and Teun van Dijk’s theory of ideology as the basic definitions in this paper, the functions of metaphor in an ideological system and also the role of metaphor in different social contexts are being studied.}, Keywords = {Conceptual metaphor,ideology,functions of metaphor,social contexts}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {121-150}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {پیوند‌های میان استعاره و ایدئولوژی}, abstract_fa ={یکی از مسائلی که تحلیل گفتمان انتقادی در پی آن است افزایش آگاهی مخاطبین از رابطه میان زبان و ایدئولوژی است. گفتمانی که توسط اعضای یک نهاد اجتماعی استفاده می شود تمایل دارد ایدئولوژی محور باشد. پس تحلیل گر انتقادی در پی آن است تا رد پای این ایدئولوژی را نشان دهد و با استفاده از ابزارهای زبانی، اساس ایدئولوژیک گفتمان را منعکس کند. از آنجایی که استعاره در زبان رخ می دهد می تواند ابزاری مناسب در جهت شناخت ایدئولوژی باشد. انتخاب استعاره های متفاوت در یک متن توسط کاربران زبان می تواند نشان دهنده ایدئولوژی غالب کاربران باشد و در عین حال ایدئولوژی های متفاوت در جهت نهادینه کردن باورهای بنیادینشان می توانند دست به تولید استعاره های متفاوت بزنند و از الگوهای مفهومی خاصی جهت پرورش و تولید عبارات زبانی استعاری و یا همان زبان استعاری استفاده کنند. در این مقاله، نظریه استعاره مفهومی و نظریه ایدئولوژی تئون وندایک به عنوان تعاریف پایه و اساسی مد نظر قرار می گیرد و کارکردهای استعاره در دستگاه ایدئولوژی و همچنین نقش استعاره در بافت اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.}, keywords_fa = {"ایدئولوژی","استعاره مفهومی","کارکردهای استعاره","بافت اجتماعی"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3923-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3923-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Abbasi, H. and Kasmaee, Sedigheh}, title = {The Priority of Writing over Speech in al-Qalqashandi}, abstract ={The notion of “the priority of writing over speech” goes back to post renaissance era of Europe and it became the dominant feature of western culture in 20th century with Derrida’s deconstruction of the binary opposition of speech/writing. In the Islamic culture, Quran, the original source of the Islamic civilization, can be regarded as a turning point in the transformation of the oral culture into the written culture. In other words, it was the means of passage from the fundamental speech to the Originary writing. Needless to say, in some areas the fundamental speech remained dominant and few people overtly discussed the superiority of prose over verse. Sobh ol-a’sha fi sana’t el ensha is an exception. After briefly introducing the author and his work, we will examine his notion of the priority of the prose over the verse and its implications.}, Keywords = {speech,writing,al-Qalqashandi,Sobh ol-a’sha fi sana’t el ensha}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {174-187}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تقدم نوشتار بر گفتار از دیدگاه قلقشندی}, abstract_fa ={در این مقاله برآنیم که نشان دهیم اگرچه اندیشۀ «تفوق نوشتار بر گفتار» پس از رنسانس در اروپا مطرح شد و سرانجام در پایان دهۀ شصت و آغاز دهۀ هفتاد سدۀ بیستم میلادی- که دریدا تقابل­های دوگانۀ محوری فرهنگ غرب را شالوده شکنی کرد- وجه غالب آن فرهنگ شد؛ در فرهنگ اسلامی، قرآن کریم- سرچشمۀ اصلی آن تمدن- نقطۀ عطفی در تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب بود یا به تعبیری، زمینه ساز گذار از گفتاربنیادی به نوشتاربنیادی شد. در برخی حوزه ها، همچنان گفتاربنیادی غالب بوده و کمتر کسی به صراحت از برتری نثر بر شعر سخن گفته است. تاحدودی کتاب صبح الاعشی فی صناعه الانشاء نوشته قلقشندی در این میان استثناست. ازاین­رو، پس از معرفی مختصر قلقشندی و آثارش، به بررسی دیدگاه او دربارۀ برتری و اولویت نثر پرداخته و مهم ترین دقایق آن را برشمرده و تبیین کرده ایم}, keywords_fa = {: صبح‌الاعشی,قلقشندی,گفتار,نوشتار}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11154-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11154-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Amankhani, EIs}, title = {Bakhtin Fever in Iran}, abstract ={.}, Keywords = {}, volume = {5}, Number = {19}, pages = {200-210}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تبِ تند باختین در ایران}, abstract_fa ={میخائیل باختین از آن دست متفکرانی است که هرچند در زمان حیاتش شهرت چندانی نیافت، هرچه از خاموشی­اش می­گذرد، او و نظریۀ «منطق گفت وگویی­اش» با اقبال فراوان و روزافزونی روبه رو می شود؛ تا آنجا که برخی او را بزرگ­ترین نظریه­پرداز ادبیات در سدۀ بیستم می­دانند (تودروف، 1377: 7). همین غنای اندیشه و همخوانی نظریۀ او با دغدغه­های انسان معاصر سبب شده است تا مورد توجه بسیار محققان حوزه­های گوناگون و به ویژه علوم انسانی قرار گیرد. محققان ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده، به باختین و آرای او روی خوش نشان داده­اند و کتاب­ها (مانند دموکراسی گفت وگویی اثر منصور انصاری) و مقاله های بسیاری را با توجه به اندیشه­های این متفکر روسی نوشته اند. اما متأسفانه، این توجه به آرای باختین همیشه دقیق و درست انجام نشده است؛ چنان­که مطالعه و بررسی برخی از آخرین مقالاتی که با الهام از آرای باختین به چاپ رسیده­اند، یعنی «گفت وگومندی و چندصدایی در شعر حافظ» و «چندصدایی در رمان زنان ایران»1 گویای درستی این ادعایند. هدف مقالۀ حاضر نیز نقد مقالات نام برده است.}, keywords_fa = {نقد مقاله}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6358-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6358-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} }