@article{ author = {yazdkhasti, hame}, title = {A Freudian Reading of Gāvkhuni (The River’s End)}, abstract ={The River’s End is a fictional work with a dream-like structure. In this article we analyze this story and its meaning-making structure through a Freudian approach. This reading includes two layers: (1) the overt or surface structure of the story; (2) the covert or deep structure of the story. In the overt layer, it is demonstrated that the story has a conceptual structure and its events are narrated in a disorganized plot in which the causality and time sequence are distorted. In the covert layer, we have distinguished between metaphoric and hidden plot. In the metaphorical plot, the symbols of the narrative of The River’s End have been identified and two symbols of Zāyandeh-Rood and Gāvkhuni as two prevalent feminine symbols which are related to the return to the womb are analyzed. Many of the characters then based on their relationship to these two symbols are psychoanalyzed. In the hidden plot the relationship between the narrator with the pleasure principle and death principle are analyzed to unravel the unending suspension of the narrator in the procedures of fate, repetition, and movement toward death is defined.}, Keywords = {dream,river,death instinct and female,Psychoanalytical criticism,The River’s End}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {22-23}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {خوانشی فرویدی از داستان گاو‌خونی}, abstract_fa ={داستان گاوخونی از داستان‎هایی است که ساختاری رؤیاگونه دارد. در این مقاله کوشیده ایم در خوانشی روان کاوانه بر اساس نظریه فروید، ساختار رؤیاگونه این داستان و شیوه معنادهی آن را بررسی کنیم. این خوانش دو لایه را دربرمی‎گیرد: 1. لایه آشکار یا روساخت داستان؛ 2. لایه پنهان یا زیرساخت داستان. در لایه آشکار نشان داده می‎شود که داستان زمانی ذهنی دارد و رخدادهای آن در پیرنگی نامنسجم که اصل علیت و ترتیب زمانی در آن رعایت نمی شود، روایت می‎شود. در لایه پنهان، دو پیرنگ حذفی و استعاری داستان را از هم تفکیک کرده ایم. در پیرنگ استعاری، متن روایی گاوخونی نمادشناسی شده است و دو نماد رودخانه زاینده‎رود و باتلاق گاوخونی به عنوان دو نماد پرکارکرد که نشان دهنده جنس مادینه و بازگشت درون رحمی هستند، بررسی می شود. بسیاری از شخصیت‎های متن بسته به رابطه‎ای که با این دو نماد دارند، روان کاوی می‎شوند. در پیرنگِ حذفی، رابطه راوی با اصل لذت (غریزه زندگی) و غریزه مرگ بررسی می‎شود تا تعلیقِ بی پایانِ راوی در فرایند جبر، تکرار و حرکت به سوی مرگ تبیین شود.}, keywords_fa = {رؤیا,گاوخونی,رودخانه,نقد روان‌کاوانه,مادینه,غریزه مرگ}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8653-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8653-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {gorji, mostaf}, title = {The First Political Story after the Islamic Revolution: A Critical Discourse Analysis of Sellul-e Hejdah by Ali Ashraf Darvishiyan}, abstract ={The first political story after the Islamic Revolution of Iran is probably Sellul-e hejdah by Darvishiyan. The work mirrors the author’s memories of the prison and ideological armed struggles. In addition, this text is the first story by the author after victory of the Islamic Revolution and can be considered as the first political story after the revolution. A study of the various levels of this story shows that Sellul-e hejdah, in spite of being a memoir, is one of the best examples of political fiction. The dominant radical discourse of the 80s [1360s] manifests the confrontation of four different generations.The first generation includes those conservatives who are traditional and religious and are unable to confront the dominant discourse.The second generation includes those conservatives who are not happy with the political decadence but prefer to maintain the situation.The third group relates to those radical freedom fighters that are not satisfied with the status quo and suffer from discrimination and tend to change the society.Finally, the fourth generation includes descendants of the revolutionaries who have little knowledge of the revolution and yet their lives are tied to it.}, Keywords = {contemporary literature,Islamic revolution,Darvishiyan,Sellul-e hejdah}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {32-56}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نخستین داستان سیاسی پس از انقلاب اسلامی: بررسی و تحلیل گفتمان داستان سلول 18 از علی اشرف درویشان}, abstract_fa ={از نخستین داستان های سیاسی پس از انقلاب اسلامی و به احتمال فراوان نخستین آن، سلول 18 اثر درویشیان است که ویژگی بارز آن، انعکاس خاطره نوشته های مؤلف در طول دوران حبس و مبارزات ایدئولوژیک و مسلحانه شخصیت هاست. علاوه بر این، این داستان نخستین اثر درخور تأمل درویشیان پس از پیروزی انقلاب نیز است و در زمره نخستین آثار داستانی سیاست گرا پس از انقلاب به شمار می رود. بررسی سطوح مختلف داستان یادشده نشان می دهد این متن باوجود خاطره نگاشت بودن، یکی از داستان های سیاسی موفق است. نگاه فراگیر به این داستان با توجه به گفتمان غالب رادیکال گونه دهۀ شصت با تأکید بر عنصر شخصیت و درون مایه نشان دهندۀ تقابل چهار نسل (در شخصیت های داستانی) است. نسل اول محافظه کاران راضی به وضع موجودند که کاملاً سنتی، دیندار و البته بی نام اند و خود را کوچک تر از آن می انگارند که با رژیم حاکم درگیر شوند. نسل دوم محافظه کاران آگاه از فساد قدرت و ایدئولوژی هستند که با وجود نارضایتی، به وضع موجود دلخوش اند. نسل سوم رادیکال های آزادی خواه و ناراضی از وضع موجودند که از بی عدالتی موجود رنج می برند و درصدد تغییرات آرمانی در وضع نامطلوب موجود هستند. اما نسل چهارم فرزندان انقلاب و مبارزه هستند که به وضع موجود آگاهی چندانی ندارند؛ ولی مکان و زمان تولد آن ها به نوعی با مبارزه و انقلاب عجین شده است.}, keywords_fa = {ادبیات داستانی سیاسی,انقلاب اسلامی,علی‌اشرف درویشیان,سلول}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7371-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7371-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {hadadi, elham and gorji, mqstaf}, title = {A Study of Madār-e Sefr Darajeh Based on Critical Discourse Analysis}, abstract ={One of the most effective approaches for critical studies of literary works is Critical Discourse Analysis. This article studies Madār-e sefr darajehwithin this framework by analyzing some of the most important aspects of the novel such as semiology of its title, images, characters (actor, affected, and narrator), narratology, structure and the theme of the story. Furthermore, the status of this novel in the field of political fiction is studied. Based on Fairclough’s approach, the findings of the article suggest that Madār-e sefr darajeh,as a literary text, is in direct relation with the dominant social discursive practices and social hegemony.}, Keywords = {Critical discourse analysis,Norman Fairclough,political novel,Madār-e sefr darajeh}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {81-109}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {کردار گفتمانی و اجتماعی در رمان مدار صفر درجه بر پایه الگوی تحلیل گفتمان فرکلاف}, abstract_fa ={تحلیل گفتمان دارای سه رویکرد ساخت گرایانه، نقش گرایانه و تحلیل انتقادی گفتمان است. نورمن فرکلاف از نظریه پردازان این شیوه در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین به بررسی متون پرداخته است. بر این مبنا، رمان مدار صفردرجه (1370) اثر احمد محمود از گونه های رمان سیاسی با این رویکرد تحلیل می شود. در تحلیل رمان هایی از این سنخ، بهترین رویکرد، نوع اخیر است؛ زیرا در این داستان درباره این مباحث می توان بحث کرد که آیا گفتمان غالب بر انقلاب اسلامی در دهه شصت در آفرینش داستان هایی مانند مدار صفردرجه در فضای جدید تأثیرگذار بوده است؟ بنابراین، در این تحلیل باید از الگوی سه لایه فرکلاف برای تحلیل گفتمان استفاده کرد که به اصل متن (شامل تحلیل زبانی در قالب واژگان، دستور، نظام آوایی و انسجام در سطح بالاتر از جمله)، کردار گفتمانی (تولید و مصرف متون) و کردار اجتماعی توجه ویژه ای دارد. در نهایت، می توان متن مدار صفردرجه را متأثر از گفتمانی دانست که تولید چنین متنی را می طلبید و آن گفتمان و هژمونی غالب نیز در سال های بین 1350 تا 1357 منطبق با جامعه سال های دهه شصت تا هفتاد در زمینه فرهنگ، اقتصاد و سیاست آن دوره (کردار اجتماعی) بوده است که وجود و چاپ و انتشار چنین متنی را می طلبیده است.}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی,فرکلاف,رمان سیاسی,کردار گفتمانی و اجتماعی,مدار صفردرجه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5633-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5633-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {ghorbanian, maryam and akbaribeyragh, has}, title = {.Investigating the Narrative Time in Maroufi’s Peykar-e Farhad}, abstract ={One of the significant elements in the formation of narrative structure is the sequence of its events which is explored under the umbrella term of temporal element. Abbas Maroufi’s novel Peykar-e farhadis a work in which real and imaginative times are what narrative is based upon. The novelist relates, in the novel’s surface structure, one single story in three different temporal frames, yet breaks the narrative linearity, so that for the most part the existing relations and temporal order of events remain obscure and, consequently, time, losing its quantitative value, fades away in the narrative. The current paper attempts to survey the order of events and narrative temporality in addition to studying how the author, by deploying some features of stream of consciousness, has narrated the mental structure as well as confusion of the novel’s female character. These features range from temporal and spatial turbulence, free association, author’s textual removal, and assigning a role to the reader in narration act due to direct displaying of disturbed subjectivities as well as uncensored stream-of-consciousness memories—being the same as pre-lingual mental layers—to utilizing internal monologue and soliloquy in some parts of the story, poeticness, mental obscurity and difficulty of finding the decisively right meaning for the novel with the purpose of developing a particular narrative technique.}, Keywords = {Stream of Consciousness,anachronism,modern Iranian novel,Peykar-e farhad,Abbas Maroufi}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {110-137}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {زمان روایى درپیکرفرهاد}, abstract_fa ={یکی از عوامل مهم در نحوه شکل گیری ساختار داستانی، ترتیب رخدادهای آن داستان است که ذیل عنوان عنصر زمان بررسی می شود. رمان پیکر فرهاد اثر عباس معروفی نیز اثری است که زمان حقیقی و ذهنی را مبنای اصلی روایت خود قرار می دهد. نویسنده در روساخت رمان، داستانی واحد را با سه زمان متفاوت بیان می کند؛ اما سیر خطی روایت را درهم می شکند؛ به گونه ای که اغلب، روابط و نظم زمانی رویدادها مبهم می ماند و به این ترتیب، زمان ارزش کمّی خود را از دست داده، به تدریج از روایت محو می شود. در این مقاله سعی شده ترتیب رویدادها و زمان روایی در این رمان بررسی شود و اینکه نویسنده چگونه با به کارگیری مشخصه هایی از جریان سیّال، ساختار ذهن و آشفتگی شخصیت زن قصه را روایت کرده است؛ ویژگی هایی مانند اغتشاش زمانی و مکانی، تداعی آزاد، حذف نویسنده از متن و درنظر گرفتن نقشی برای خواننده در روایت به دلیل نمایش مستقیم ذهنیاتی مشوّش و خاطرات سیّال بدون سانسور- که همان لایه های پیش گفتار ذهنی است- و بهره گیری از تک گویی درونی و حدیث نفس در بخش هایی از داستان، شعرگونگی، ابهام ذهنی و دشواری یافتن معنایی قطعی برای رمان که نویسنده برای ایجاد شگرد روایی خاص به کار گرفته است.}, keywords_fa = {پیکر فرهاد,جریان سیّال ذهن,زمان‌پریشی,رمان فارسی,عباس معروفی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11566-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11566-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {ghasemi, morteza and Esmaili, Esmat}, title = {.The Interpretation of Dreams in Derakht-e Anjir-e Ma’ābed}, abstract ={. Dream is one of the most important elements of modern novel. In Derakht-e anjir-e ma’ābed, the only modern novel by Ahmad Mahmoud, this element plays a key role. At the beginning of the novel, Alamdar-e Avval, mentions his dreams and the Alamdar of the next generation narrates those dreams and finally the Alamdar of the third generation writes down those narrations. Alamdar’s dreams are obscure and complicated and challenge the reader. Besides, later in the book two dreams by Mard-e Digar and Sarmast-e Bakhtiari are narrated. The major dreams form the first chapter of the novel have not been studied analytically yet. This research offers an analysis of these dreams by summarizing the dream in the author’s own language and with the help of Freud’s method in the Interpretation of Dreams based on genetic structuralism according to which different parts of the novel find their meaning only in a general structure.}, Keywords = {: interpretation of dream,Persian modern novel,Ahmad Mahmoud,Derakht-e anjir-e ma’ābed}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {138-169}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تحلیل رویا در رمان درخت انجیر معابد}, abstract_fa ={رؤیا یکی از مهم­ترین عناصر رمان مدرن است. در درخت انجیر معابد- که تنها رمان مدرن احمد محمود است- این عنصر نقشی کلیدی دارد. در اوایل این رمان (صص32- 43) علمدار اول اسیر کابوس­هایی می شود که آن ها را بیان کرده، علمدار نسل بعد آن ها را نقل و علمدار نسل سوم نوشته است. این خواب­ها و رؤیاها دشوار و پیچیده اند و خواننده را به چالش می کشند. علاوه بر این، در صفحات 280-285 رمان رؤیایی از «مرد دیگر» بیان شده و در صفحات 336-337 رؤیای «سرمست بختیاری» آمده است که با مضمون کلی رمان (خرافه پرستی و باورهای مردم) سازگار می­نماید. رؤیاهایی که بخش اصلی فصل نخست رمان را شکل می­دهند، تاکنون چندان مورد مداقّه و تحلیل منتقدان قرار نگرفته است. این مقاله می­کوشد با تلخیص رؤیا به زبان خود نویسنده و با کمک روش فروید در تفسیر خواب و بر اساس اصل مهم ساخت گرایی تکوینی- که اجزای رمان بر اساس بافت کلی معنا می­یابند- به تحلیل دقیق این رؤیاها بپردازد.}, keywords_fa = {تحلیل رؤیا,داستان مدرن فارسی,احمد محمود,درخت انجیر معابد}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1767-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1767-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Nojoumian,, amir Ali}, title = {Textual Love: The Experience of Love in Mostafa Mastour’s Love on the Sidewalk}, abstract ={The present research examines the concept of love in two separate and distinct spheres. On the one hand, love is considered as a transcendental experience and concept that is static and related to a meta-human truth. This type of reading of love is mainly initiated and developed through Plato’s writings. On the other, there is a view that considers love (even in its Platonic sense) a humane, cultural and more importantly “textual” phenomenon. In other words, love can only be understood, multiplied and experienced within language (or as Jacques Lacan calls, “symbolic order”). In this paper, I have studied these two views in relation to the collection of short stories entitled, Love on the Sidewalk, written by the contemporary Iranian writer, Mostafa Mastour. In order to do this, I have first studied the concept of ‘absence’ in love and how the experience of love always depends on the absence of the lover or the beloved. I then argue that love, in these stories, is a ‘sign’ that is constructed and signified with a system of signs. And finally I illustrate how the characters in these stories fall in love and understand love through “narratives of love”. All this would give love a plural and narrative significance. Love is therefore a sign that is always in the process of being constructed.}, Keywords = {Semiotics,narrative theory,love,Love on the Sidewalk,Mostafa Mastour,Jacques Lacan}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {160-180}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {عشق متنی تجربۀ عشق در کتاب عشق روی پیاده‌رو نوشتۀ مصطفی مستور}, abstract_fa ={مقاله حاضر مفهوم عشق را در دو ساحت متفاوت و متمایز بررسی می کند. عشق از سویی همواره تجربه و مفهومی استعلایی شمرده شده که ثابت است و با حقیقتی فراانسانی نسبت دارد. این گونه خوانش، از نوشته های افلاطون شروع شده است و همچنان ادامه دارد. اما در برابر، نگاهی به عشق وجود دارد که از همان افلاطون تا به امروز، عشق را پدیده ای انسانی، فرهنگی و از همه مهم تر «متنی» می داند. به این تعبیر، عشق درون زبان (یا به گفته ژاک لکان، «نظم نمادین») فهمیده، تکثیر و تجربه می شود. در اینجا، نگارنده تنش بین این دو نگاه را در مجموعه داستان های کوتاه عشق روی پیاده رو نوشته داستان نویس معاصر ایرانی، مصطفی مستور، بررسی و تحلیل می کند. برای طرح این موضوع به مسئله غیاب در عشق می پردازد و اینکه چگونه تجربه عشق در این داستان ها همواره درگروی غیاب عاشق یا معشوق است؛ دیگر اینکه عشق به عنوان مفهومی نشانه ای درون نظام نشانه ای ساخته و دارای دلالت می شود و سپس اینکه در نهایت، شخصیت های این داستان های کوتاه چگونه همگی با «روایت های عاشقانه» عاشق می شوند و عشق را می فهمند. این همه به عشق مفهومی متکثر و روایتی می دهد. بنابراین، عشق نشانه ای است که همواره درحال ساخته شدن است.}, keywords_fa = {روایت,نشانه‌شناسی,عشق,عشق روی پیاده‌رو,ژاک لکان,مصطفی مستور}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2944-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2944-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {dasp, ali and Nikoubakht, Naser and BozorgBigdeli, Said and Monshizadeh, Mojtab}, title = {The Feminine Style in Zoya Pirzad’s Works: An Analysis on the Basis of Feminist Stylistics}, abstract ={There are several attitudes about the linguistic characteristics of literary works by female authors. The present study aims at highlighting the need for a stylistic analysis of female fictions as a method for linguistic, literary, and ideological analyses of these works. In this study, we have studied the most important stylistic aspects of Pirzad’s writings through a feminist stylistic approach. The results of the study indicate that from the first work of the author (Mesl-e hameh-ye asr-ha[1]) to the last work (Ādat mikonim[2]), a feminist point of view has emerged at different levels of the texts, e.g. lexicon, sentence, and discourse. The changing trend of thought which leads to linguistic transformation and development in the author’s work is as follows: in Mesl-e hameh-ye asr-ha,Ta’m-e gass-e khormalu,[3]Yek ruz mandeh be eid-e pak,[4] the women are engaged in routines and have no intentionality of their own, while in Cheragh-ha ra man khamoosh mikonam,[5] the women status is challenged, and in Adat mikonim, due to the role of women in social activities, a different description of female identity as the agent of change is presented. [1]. Like All Evenings [2]. We Will Get Used to It [3]. The Acrid Taste of Persimmon  [4]. One Day before Easter [5]. I Turn off the Lights}, Keywords = {feminist stylistics,female style,Persian fiction,Zoya Pirzad}, volume = {5}, Number = {18}, pages = {333-2}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایۀ سبک‌شناسی فمنیستی}, abstract_fa ={دربارۀ ویژگی­های زبانی آثار ادبی زنان دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. در پژوهش حاضر بر ضرورت تحلیل سبکی آثار داستانی زنان به عنوان روشی برگزیده در تحلیل ویژگی های زبانی، ادبی و اندیشگانی این آثار تأکید شده است. در ادامه، برجسته ترین وجوه سبکی آثار زویا پیرزاد، با رهیافت سبک­شناسی فمنیستی، بررسی و تحلیل شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد از نخستین اثر نویسنده یعنی مجموعه داستان مثل همۀ عصرها تا رمان عادت می کنیم، در سطوح مختلف متن (واژگان، جملات و سطح گفتمان) دیدگاه زنانه نمود یافته است. سیر تحول اندیشه که به تحول زبان منجر می­شود، در آثار پیرزاد این­گونه است: در مجموعه داستان­های مثل همۀ عصرها، طعم گس خرمالو و یک روز مانده به عید پاک زنان اسیر روزمرگی­اند و از خود اراده­ای ندارند؛ در رمان چراغ­ها را من خاموش می­کنم جایگاه زن مورد پرسش قرار می­گیرد و در رمان عادت می­کنیم با تحول نقش زن به عرصۀ کنشگری و فعالیت اجتماعی، توصیفی دیگرگون از هویت زنانه در نقش فاعلی ارائه شده است.}, keywords_fa = {سبک شناسی فمنیستی,سبک زنانه,داستان ایرانی,زویا پیرزاد}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12094-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12094-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} }