@article{ author = {Hamedani, Omi}, title = {Philosophy and Literary Theory: A Reflection on Philosophy’s Different Contributions to Literary Theory}, abstract ={In our times, the relationship between philosophy and literary theory has been addressed in a variety of different ways. This paper aims to demonstrate in an a posteriori manner how philosophy contributes to literary theory. In doing so, it stands in direct opposition to Rorty’s pragmatic conception of the relationship between these two fields of human knowledge. Philosophy, it is argued, can make at least four contributions to literary theory and the paper is accordingly divided into four parts: (1) it clarifies the ontological status of the literary work; (2) it helps us see the problem of discovering the author’s intention in a new light by questioning our Cartesian presuppositions concerning the relationship between mind and body, (3) it clarifies the philosophical roots of modern literary theory by putting these theories in their proper philosophical context; and finally (4) it paves the way for a critique of the modern relativism and constructivism inherent in modern literary theory. The paper thus ends by showing that if one accepts the possible ways in which philosophy contributes to literary theory and especially finds the critique launched against constructivism in part four plausible, then one has every reason to remain doubtful about Rorty’s view of the subject.}, Keywords = {Literary Theory,philosophy,Rorty’s Pragmatism,the ontological status of literature,author’s intention,philosophical roots of modern literary theory,critique of literary theory}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {1-30}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {فلسفه و نظریه ادبی تأملی در انحای ادای سهم فلسفه به نظریه ادبی}, abstract_fa ={ماهیت نظرورزانه نظریه ادبی و پیوند آن با فلسفه به ویژه در زمانه ما به طرق گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این مقاله بی آنکه پژوهشی پیشینی درباب انحای پیوند میان فلسفه و نظریه ادبی باشد، سعی در روشن کردن پسینی ادای سهم فلسفه به نظریه ادبی دارد و می کوشد نشان دهد فلسفه- برخلاف نظرگاه عمل گرایانه رورتی که معتقد است چیزی به نام بنیادهای عینی معنا یا تفسیر وجود ندارد که اندیشه فلسفی روشنگر آن باشد و از همین رو نیازی نیست تا نظریه پردازان ادبی، عمیقاً فلسفه را کاشف و روشنگر مباحث نظریه ادبی به شمار آورند- چگونه می تواند به نظریه ادبی مدد رساند. نویسنده به دنبال موجّه کردن این نظرگاه است که فلسفه دست کم می تواند به چهار طریق عمده و در چهار مسئله، ادای سهمی به نظریه ادبی داشته باشد و درواقع کل مقاله بسط و تبیین این چهار مسئله است: 1. فلسفه به مثابه نظریه ای درباب جایگاه هستی شناختی ادبیات و همچون گشاینده راهی به سوی درک و فهم وضع هستی شناختی متون ادبی؛ 2. رفتارگرایی فلسفی و حلّ مسئله رسیدن به ذهن مؤلف؛ 3. فلسفه به مثابه پژوهشی در بنیادهای نظریه ادبی که می تواند به درک و فهم بهتر بنیادهای نظریه ادبی منتهی شود؛ 4. فلسفه به مثابه رویکردی انتقادی به نسبیت معرفتی ناشی از نظریه های ادبی مدرن. در پایان بحث، نویسنده نتیجه می گیرد که با پذیرش دخالت فلسفه در همین چارچوب هم دلایل کافی برای نپذیرفتن نظرگاه رورتی وجود دارد.}, keywords_fa = {فلسفه,عمل‌گرایی رورتی,جایگاه هستی‌شناختی ادبیات,رفتارگرایی فلسفی,ذهن مؤلف,نظریه ادبی,بنیان‌های نظریه ادبی,رویکرد انتقادی به نظریه ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-386-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-386-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {khademi, narges}, title = {A Glimpse on Simpson’s Notion of “Point of View”}, abstract ={Paul Simpson is one of the researchers who have worked in the field of stylistics and critical linguistics. One of the topics which he has studied systematically is the “point of view.” In his opinion, point of view is related to the degree of narrator’s interference in the act of narration. It has three dimensions: (1) spatial; (2) temporal; and (3) psychological. The writer or narrator unites these items through modality. Furthermore, focusing on modality, Simpson introduces his narrative model which includes nine different points of view. In this model, he incorporates Genet’s discussion on four points of view and also the model of Uspensky and Fowler. Simpson believes that by studying the three spatial, temporal, and psychological dimensions of the point of view, we can reach at its ideological dimension.}, Keywords = {modality,Simpson,narrative point of view,spatial,temporal,Psychological}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {30-45}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {الگوی دیدگاه روایی سیمپسون در یک نگاه}, abstract_fa ={سیمپسون از افرادی است که در حوزه سبک شناسی و زبان شناسی انتقادی به فعالیت پرداخته است. یکی از مباحثی که او به گونه ای دقیق و روشمند آن را بررسی کرده، «دیدگاه روایی» است. از نظر او، دیدگاه روایی به معنای میزان دخالت راوی در عمل روایت کردن است و از سه بخش جزئی تر: دیدگاه مکانی، دیدگاه زمانی و دیدگاه روان­شناختی تشکیل می شود. زمینه ساز پیوند این سه نوع جزئی، عناصر وجهی به کار گرفته شده در متن توسط نویسنده- راوی روایت است. در ادامه، سیمپسون با طرح دیدگاه های روایی چهار­گانه ژنت و همچنین دیدگاه های چهارگانه روایی آسپنسکی- فالر و با بررسی دقیق­تر عنصر وجهیت در متن، الگوی دیدگاه­های روایی نه گانه خود را ارائه می کند. همچنین، از نظر سیمپسون، با بررسی سه دیدگاه مکانی، زمانی و روان­شناختی به کار گرفته شده در متن روایت، می توان به تحلیلی از نوع دیدگاه ایدئولوژیکی نویسنده نیز رسید.}, keywords_fa = {سیمپسون,دیدگاه روایی,دیدگاه مکانی,دیدگاه زمانی,دیدگاه روان شناختی,وجهیت}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7984-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7984-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {dorpar, maryam}, title = {Critical Stylistics as a New Approach to Stylistics based on Critical Discourse Analysis}, abstract ={Because of the stagnancy in contemporary Persian stylistics, there is an urgent need for new steps in this realm. This study introduces new branches of stylistics as well as new methodologies for related studies in Persian Literature. As an initial step, this article introduces the critical stylistics and addresses the two following questions: (1) on what basis does critical stylistics study the text and (2) what implements does this methodology use for the analysis of the text? Accordingly, the concepts of “style”, “critique”, “ideology”, and “power” are explicated as four fundamental dimensions of critical stylistics. Furthermore, the tools and implements discussed by Simpson and Fowler are delved into. Last, the implication of critical stylistics for Persian literary studies and the studies of power relations within the text are mentioned.}, Keywords = {text,power,ideology,critical stylistics}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {59-70}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سبک شناسی انتقادی رویکردی نوین در بررسی سبک بر اساس تحلیل گفتمان انتقادی}, abstract_fa ={امروزه، سبک­شناسی فارسی به وضعیت رکودی- پژوهش­های منفردی که اغلب سبک را جدا از بافت موقعیتی متن بررسی می کنند- دچار شده که خروج از آن ضروری است. راه حلی که در این مقاله پیشنهاد می شود، معرفی شاخه­های جدید سبک­شناسی و بازیابی ابزارهای مناسبی جهت تجزیه و تحلیل متون فارسی است. به منظور برداشتن یکی از گام­های نخست در این زمینه، مقاله حاضر به معرفی سبک شناسی انتقادی می­پردازد و در معرفی این شاخه از سبک شناسی، به دو پرسش بنیادی پاسخ می­دهد: 1. سبک­شناسی انتقادی بر چه مبنایی متون را مطالعه و بررسی می کند؟ 2. سبک­شناسی انتقادی در تحلیل متن از چه ابزارهایی استفاده می کند؟ در این پژوهش، به مفاهیم «سبک»، «انتقادی»، «ایدئولوژی» و «قدرت» به­عنوان چهار مفهوم پایه در سبک­شناسی انتقادی پرداخته می شود و سپس ابزارهایی که صاحب نظرانی ازقبیل فولر، سیمپسون و جفریز ارائه کرده­اند، معرفی می شود. در پایان، به زمینه­های سبک پژوهی انتقادی در ادبیات فارسی و پژوهش­هایی که می توانند انتخاب­های زبانی و سبک گسترش یافته در متن را با هدفِ نشان دادن ارتباط های پنهانی و ایدئولوژی پوشیده متن تجزیه و تحلیل کنند اشاره می شود.}, keywords_fa = {سبک,متن,قدرت,ایدئولوژی,انتقادی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4261-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4261-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Asadi, Ali Rez}, title = {Surrealism in Mystical Anecdotes (Introducing an old Narrative Genre)}, abstract ={This article continues the unfinished discussion of Tzvetan Todorov on the classification of ‘unreal literature’ in the West by expanding his idea about surrealist story as a genre. After defining the term surrealist story and its theory, the authors, drawing on the hypothesis that surrealism is an ancient phenomenon, analyze the components and atmosphere of a selection of mystical anecdotes. The results indicate that the surreal works in the East and the West, from the ancient times, have been grounded on similar theories and comparable elements.}, Keywords = {Literary Theory,Surrealism,mystical anecdote}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {71-90}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سوررئالیسم در حکایت‌های صوفیانه (معرفی یک نوع روایی کهن)}, abstract_fa ={این مقاله با ادامه دادن بحث ناتمام تزوتان تودورف در تقسیم­بندی انواع داستان­های فراواقعی در ادبیات غرب آغاز می شود و در ابتدا می­کوشد با اتساع ایدۀ تودورف و با استفاده از ملاک های طبقه­بندی او، ژانر داستان سوررئالیستی و نظریۀ داستان سوررئالیستی را- در معنای عام و کلی آن- به عنوان یکی از انواع فراواقعی معرفی و تشریح کند. پس از تعریف داستان یا روایت سوررئالیستی- به معنای عام- نگارندگان با این فرضیه که نظریه داستان سوررئالیستی نظریه­ای کهن است و در مورد شماری از حکایت­های منثور عرفانی ما نیز صدق می کند، برگزیده ای از این حکایت­ها را در کنار آثار متأخری که نام­بردار به داستان های سوررئالیستی اند، به لحاظ عناصر و اجزاء و کلیت فضا تحلیل می­ کنند؛ تا سرانجام نشان دهند آثار سوررئالیستی در غرب و شرق و از زمان کهن تاکنون، بر اساس نظریۀ یکسان شکل گرفته و در اجزاء نیز قابل قیاس اند.}, keywords_fa = {سوررئالیسم,حکایت عرفانی,نظریۀ ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2607-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2607-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {mahmoudi, fatemeh}, title = {A New Historical Study of Discourse, Power, and Language in Behrangi’s Stories}, abstract ={This paper tends to investigate discourse, power, and language in Behrangi’s “Olduz va kalagh-ha”[1] and “Olduz va aroosak-e sokhangoo”[2] under the light of Foucauldian new historicism to demonstrate that multiple discourses of the selected texts are inseparable from the political, social, literary, and cultural discourses of Behrangi’s era. The study also illustrates how Behrangi has portrayed the mutual relations between language and power by the use of objects and animal characters in his stories. As soon as language threatens power (stepmother), it is doomed to silence. [1] “Olduz and Crows” [2] “Olduz and the Talking Doll”}, Keywords = {discourse,new historicism,power,language,Michel Foucault,narrative literature of 14th century}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {90-110}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {گفتمان، قدرت و زبان در قصه‌های بهرنگی از دیدگاه تاریخ‌گرایی نوین}, abstract_fa ={این مقاله با بررسی گفتمان، قدرت و زبان در داستان های «الدوز و کلاغ ها» و «الدوز و عروسک سخنگو»ی بهرنگی از دیدگاه تاریخ گرایی نوین ِفوکو، نشان می دهد گفتمان های چندگانه در این آثار متأثر از گفتمان های انقلابی، سیاسی، ادبی و فرهنگی عصر بهرنگی است؛ همچنین تبیین می کند چگونه بهرنگی با قصه های کودکانه، از زبان بی زبان ها، کلاغ ها و عروسک ها رابطه متقابل زبان و قدرت را به تصویر کشیده است. چرا که هرجا زبان تهدیدی برای قدرت (زن بابا) به شمار می آید، بی درنگ به سکوت و خاموشی محکوم می شود.}, keywords_fa = {گفتمان,تاریخ‌گرایی نوین,قدرت,زبان,بهرنگی,میشل فوکو,ادبیات داستانی قرن چهارده}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-35-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-35-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Jahandidiehkodehi, si}, title = {A Closet for Ideology: A Semiology and Interpretation of “Giyahi Dar Gharantineh” by Bijan Najdi based on the Theory of Ideology and Power Discourse}, abstract ={The interpretation and comprehension of a literary work based on sociological theories usually requires an eclectic approach. Such an approach unveils different aspects of a literary work and at the same time examines the validity of the theories. This article is a structural, semiological, and hermeneutical approach towards “Giyahi dar gharantineh” from the collection of short stories, Yozpalangani ke ba man davideh-and,[1] by Bijan Najdi based on the theory of ideology and power discourse. First, we determined the metatextual and textual signs and then all the signs were interpreted in the web of textual signification. Finally, the meaning-making codes were recognized according to the theory of ideology–in Marx, Althusser, and Žižek–and power discourse in Foucault. The overall aim of the article, apart from recognizing the intertextual aspects and narrative structures, decoding the textual signs, and understanding the hidden textual structure of the story, is to determine the macro-metaphor which can function as a common nucleus for all the stories. The tenors of this metaphor are the dominance of ideology and the illusion of identity. [1] The Leopards who have Run with Me}, Keywords = {semiology,theory of ideology,power discourse,Giyahi dar gharantineh,” Bijan Najdi,hermeneutic}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {110-120}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {صندوق‌خانه ایدئولوژی تأویلِ نشانه شناسی «گیاهی در قرنطینه» بیژن نجدی...}, abstract_fa ={تأویل و فهم هر اثر ادبی بر پایۀ نظریه های جامعه­شناختی، نوعی تلفیق روش ها و ترکیب نگرش هاست؛ چنان که هم زاویه های تاریک اثر ادبی را روشن می کند و هم نظریه ها را به آزمون می گذارد. این مقاله رهیافتی است ساختاری و نشانه­شناختی و تأویلی بر داستان کوتاه «گیاهی در قرنطینه» بیژن نجدی از مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویده اند که بر اساس نظریه ایدئولوژی و گفتمان قدرت نوشته شده است. ابتدا، نگارنده نشانه های فرامتنی و متنی داستان را به تفکیک توصیف و تبیین کرده، سپس همه این نشانه ها را در شبکه ای از دلالت های متنی تأویل نموده و سرانجام کنش های معناساز و معناآفرین متن را با نظریه ایدئولوژی (مارکس، آلتوسر و ژیژک) و گفتمان قدرت (فوکو) همساز کرده است. هدف این مقاله، جدا از شناسایی ابعاد بینامتنی، ساخت های روایی، رمزگشایی نشانه های متنی و دریافت ساختار پنهان متن داستان «گیاهی در قرنطینه»، کوششی برای دست یابی به استعاره کلانی است که می تواند هسته مشترک مضامین داستانیِ یوزپلنگانی که با من دویده اند باشد؛ استعاره­ای که سلطۀ ایدئولوژی و توهمِ هویت، مستعارٌله آن است.}, keywords_fa = {تأویل,بیژن نجدی,نشانه شناسی,«گیاهی در قرنطینه»,نظریه ایدئولوژی,گفتمان قدرت}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1362-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1362-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {Mahvan, Fatemeh}, title = {A Study of the Patterns of Two Illustrations of the Story of “Shapur-e Naghash” from Nezami’s Khosrow va Shirin}, abstract ={Painters are often inclined to illustrate different themes derived from literary texts. But when a painter illustrates a story with the theme of a painter’s artistry and artifice, this illustration certainly becomes more intriguing. Considering the common interests between the subject and the object, the major question for the painter is what particular techniques should be undertaken for illustration of this theme. This article examines the techniques in illustrations of a story with the theme of a painter’s artistry. The objects of this study are two illustrations by Mirak from the story of “Shapur-e naghash” in Nezami’s Khosrow va Shirin. The aim of this paper is to present the functions of specific illustration techniques and also to highlight the relation between these techniques and the theme of the story}, Keywords = {Mirak,Behzad school,Illustration,Khosrow va Shirin,Shapur-e naghash,the painter’s story}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {130-150}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {الگوهای مصوّرسازی بررسی دو نگاره از داستان «شاپورِ نقاش» خسرو و شیرین نظامی}, abstract_fa ={نگارگران مضامین مختلفی از متون ادبی را به تصویر می­کشیدند. اما تصویرگری اثر ادبی آن گاه جذبه بیشتری پیدا می­کرد که نگارگر داستانی را با مضمون هنرمندی یک نقاش به نقش درمی آورد. داستانی که از بیشترین ارتباط با زندگی، علایق و تمایلات نگارگر برخوردار است. چنین مضمونی این سؤال را در ذهن مخاطب، و بی تردید در ذهن نگارگر، ایجاد می کند که چه شیوه ای را برای تصویرگری این مضمون باید برگزید؟ در این جستار درصدد هستیم تا ضمن مطرح کردن دو فرضیه، شیوه­های مصوّرسازی داستانی با مضمون هنرمندی یک نقاش را بررسی کنیم. این پژوهش بررسی دو نگاره از میرک با مضمون هنرمندی شاپور نقاش در خسرو و شیرین نظامی را شامل می شود. در این بررسی درپی آنیم تا ضمن تحلیل شیوه­های مصوّرسازی مضمون هنرمندی نقاش، کارکرد و نقش هریک از شیوه­های محتمل را نیز تبیین کنیم. همچنین برآنیم تا به الگویی از مصوّرسازی مضمون هنرمندی نقاش دست یابیم.}, keywords_fa = {نگارگری,خسرو و شیرین,میرک,مکتب بهزاد,مصوّرسازی,شاپور نقاش,داستان نقاش}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3174-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3174-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} } @article{ author = {khadish, pegah}, title = {A review on the article "The centrality of female heroes in folk tales"}, abstract ={.}, Keywords = {}, volume = {5}, Number = {17}, pages = {160-165}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقدی بر مقاله «محوریت قهرمانان زن در قصه‌های عامیانه»}, abstract_fa ={در مقاله محوریت قهرمانان زن در قصه های عامیانه که در شماره یازدهم و دوازدهم فصلنامه نقد ادبی منتشر شده است، نکته هایی به اشتباه درباره کتاب طبقه بندی قصه های ایرانی نوشته آقای اولریش مارزلف آمده است. در این نقد تلاش شده که محققان و قصه شناسان به تفاوت دسته بندی های رایج قصه توجه کنند. چنانکه دو نوع اصلی برای طبقه بندی قصه ها در جهان وجود دارد، یکی بر اساس موضوع و درونمایه های قصه ها که بر مبنای فهرست موضوعی معروف آرنه- تامسون صورت می گیرد و دیگر بر اساس روشهای ساختارگرایانه و فرمالیستی که معروفترین آنها روش ولادیمیر پراپ در طبقه بندی قصه های پریان روسی است و به ریخت شناسی موسوم است. در این مقاله به اشتباه گفته شده که مارزلف در تنظیم و طبقه بندی قصه های ایرانی از روش و الگوهای ریخت شناسانه پراپ استفاده کرده است در صورتی که مارزلف کتاب خویش را بر مبنای دسته بندی موضوعی آرنه- تامسون تالیف نموده است.}, keywords_fa = {فهرست آرنه- تامسون,اولریش مارزلف,نقد,ریختشناسی,دسته بندی موضوعی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2099-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2099-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2012} }