@article{ author = {jaafarpoor, mil}, title = {Analytical study - content in wedding style of Samak E Aiiar (And comparisons with some sample of social - feminist approaches)}, abstract ={Abstract Check drawing of marriage in literature, so far, the campaign a lot of research and research that has been, of course in most of them, or to the shape and interesting species of marriage are not paid or the bed of the research in the field of order and generally limited to the type of epic Shahnameh and special – a Ferdowsi-wise. In this article with Samak-E- Aiiar and re-examine this phenomenon to the analytical review-content root 9, any style is important to the marriage, in which the bully or Princess is often out of their territory to choose such and so on in order to travel and search goes through, and in this way after pick up pair against their agenda The father of the girl and gets her face with the opposition, and often the back stock events and other difficult test to joiner. In the link style is such that Samak-E-Aiiar, his daughter out of marriage in October, and pioneer. Rare types of throw toranj toward the mistress, love on the battlefield, the link provided-the mediator should represent and Utopia marriage can be as are other styles of marriage. The roots and styles, sometimes some examples on the one hand and close links with joint approach established social and on the other hand, at odds with the feminist theory in analysis of literary works, in terms of absolute presentatio}, Keywords = {prose epic - athletics,social traditions - epic,wedding style,analytic review - content,Key words: Samak Aiiar}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {143-170}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سبک های ازدواج در سمک عیّار و مقایسۀ برخی گزاره ها با رویکردهای اجتماعی- فمینیستی}, abstract_fa ={چکیده بررسی رسم ازدواج در ادب فارسی تاکنون زمینۀ تحقیقات و پژوهش¬هایی زیادی بوده است، که البتّه در بیشتر آن¬ها یا به شکل و گونه¬های در خورِ توجّه ازدواج پرداخته نشده و یا بستر تحقیق در حوزۀ نظم و عموماً محدود به نوع حماسی و ویژۀ – شاهنامۀحکیم ابوالقاسم¬فردوسی- است. در این مقاله با مطالعه و واکاوی سمک¬عیّار به بررسی تحلیلی- محتوایی 9 بن¬مایه، گونه و سبک مهّم ازدواج پرداخته شده است، که در آن پهلوان یا شاهزاده غالباً بیرون از سرزمین خویش همسری را انتخاب می¬کند و به همین منظور به سفر و جستجو می¬رود و در این راه عموماً پس از برگزیدن جفت خود در نقطۀ مقابل پدرِ دختر قرار گرفته و با مخالفت او روبرو می¬شود و اغلب پس از پشت سرگذاشتن رویدادها و آزمون¬هایی دشوار به کام می¬رسد. سبک پیوند در سمک¬عیّار به¬گونه¬ای است که، دختر خود در مهرورزی و ازدواج پیشگام است. از انواع کم¬یاب ترنج¬اندازی به سوی معشوقه؛ دلباختگی در میدان¬جنگ؛ پیوند شرطی- واسطه¬ای و آرمان شهری ازدواج می-توان به عنوان نمونه¬هایی دیگر ازسبک¬های ازدواج اشاره کرد. در این بن¬مایه¬ها و سبک ها گاه برخی گزاره¬ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی برقرار می کنند و از سوی دیگر، در تقابل با نظریّۀ فمینیستی، که در تحلیل آثار ادبی اصولی مطلق ارائه می دهد، قرار می گیرند.}, keywords_fa = {بررسی تحلیلی- محتوایی,واژگان کلیدی: سمک عیّار,سنّتهای اجتماعی- حماسی,سبکهای ازدواج,نثر حماسی– پهلوانی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3100-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-3100-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {khadish, pegah}, title = {structural paterns of fairy tales}, abstract ={Abstract Structural researches and considering the fundamental patterns of different narrative forms, is one of the common methods to categorize them. In this manner the oral tales have a great chance to pay attention to. This article is written according to a new version of Propp’s theory about the morphology of fairy tales, and also with a glance to “The Narrative World of Finnish Fairy Tales” by Satu Apo. So the structural patterns of Persian fairy tales can be summarize as below: 1. Hero is looking forward something 2. Something dangerous is threatened hero}, Keywords = {"Structure","Fairy Tales","Narrative Patterns","actions"}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {171-184}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {الگوهای ساختاری افسانه های سحرآمیز}, abstract_fa ={چکیده یکی از روش های متداول برای دسته بندی کردن شکل های گوناگون روایی، توجه به ساختار و طرح های بنیادی آنهاست. افسانه های شفاهی که میان مردم سینه به سینه نقل می شوند از توان بالایی برای استخراج قالب های روایت برخوردارند. در این مقاله با نگاهی جدید به نظریه ریخت شناسی ولادیمیر پراپ که در کتاب ریخت شناسی افسانه های جادویی مطرح شده، و با در نظر داشتن طرحی بنیادی که ساتو آپو محقق فنلاندی برای تعیین ساختار افسانه های فنلاندی پیشنهاد کرده است، الگوهای سازنده قصه های پریان یا افسانه های سحرآمیز با بررسی تعدادی از این افسانه ها به دست آمد. این الگوها بر اساس موقعیت پایدار ابتدایی در هر افسانه و موقعیت نهایی آن شکل می گیرند. به این ترتیب می توان ساختار کلی افسانه های جادویی را در دو الگوی کلی زیر شناسایی و خلاصه نمود: قهرمان داستان فاقد چیزی است و می کوشد آن را به دست آورد؛ خطری قهرمان داستان را تهدید می کند.}, keywords_fa = {"ساختار",کلمات کلیدی: "افسانه‌های سحرآمیز","الگوهای روایت,"کارکردها"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9282-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9282-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {dehghaniyazdeli, hadi and Amiri, Mohamm}, title = {Decoding Bibis` Narration}, abstract ={Decoding Bibis` Narration Abstract Myths and mythical narration have several meaning and several values. This means that myths and mythical narration in meaning horizon of every tex and course , can be changed in term of surface structure and deep structure .Bibis`s narrations have two structures .one concerned custom of marriage and other depends on religious experience. Bibis` myth and narration such as " Bibi Shahr e Banoo " in Rey and " Bibi Shah Zeinab " in Yazdel e Kashan even if they have victimizing deep structure of fairies but in Islamic periods considering the recreation of stories again and also the form and appearance of restructured buildings are the indicator of religious matter and its joint to the holy time atleast tendency to it , " mysterious " , " awe " , and " splendor " which is at extreme the reason of revelation of descriptions of holly time. these signs and revelations in details and structure of narrator stories and related buildings is appeared . Key word : Bibi, sign,narration, religious experience ,myth .}, Keywords = {narration,Myth,Key word : Bibi,sign,religious experience}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {171-184}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {رمزگشایی روایت بی بی ها}, abstract_fa ={رمز گشایی روایت بی بی ها چکیده : اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای چند معنی و چند ارزه اند . این بدان معناست که اسطوره ها و روایتهای اسطوره ای در افق معنایی هر متن و دوره ، می توانند از لحاظ روساخت و ژرف ساخت تغییر و تحول یابند. روایت بی بی ها دارای دو ساختار پاگشایی و «دین آیین » هستند. اسطوره و روایت بی بی ها چون « بی بی شهربانو» ری و « بی بی شاه زینب » یزدل کاشان اگر چه دارای ژرف ساخت قربانی شدن پریان هستند اما در دوره های اسلامی با توجه به باز آفرینی دوباره روایتها و همچنین شکل و شمایل بناهای باز سازی شده ، نشانگر تجربه امرقدسی و پیوند با زمان مقدس هستند . از نشانه های تجربه دینی و نزدیکی به امر قدسی یا حداقل میل به آن ، « رازمندی» ، « هیبت» و «عظمت »است که در نهایت دلیل تجلی اوصاف امر قدسی است . این نمودها و نشانه ها در اجزا و ساختار روایتهای راویان و بناهای مربوط به آن آشکار می گردد. کلید واژه ها : بی بی ، نشانه ، روایت ، تجربه دینی ، اسطوره . Key word : Bibi, sign,narration, religious experience ,myth .}, keywords_fa = {نشانه,اسطوره,روایت,تجربه دینی,کلید واژه‌ها : بی بی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1261-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1261-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {farrokhi, fatemeh}, title = {000}, abstract ={000}, Keywords = {000}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {205-232}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {ساختارشناسی بن مایه های حمزه نامه (با تکیه بر بن مایه های عیاری، عاشقانه، شگفت انگیز و کرامت)}, abstract_fa ={چکیده حمزه¬نامه یکی از آثار حماسی مشهور در ادب فارسی و فرهنگ اسلامی و جزء اولین قصه-هایی است که به صورت نقالی اجرا می¬شده¬است. از این اثر تحریرهای متعدد در زمان¬های مختلف وجود دارد که هریک، در جزئیات، با دیگر تحریرها متفاوت است؛ زیرا این نسخه¬ها از روی هم نوشته نشده¬اند و هریک از آن¬ها را نقالان پس از سال¬ها نقالی، از حافظه خویش و بنا به سلیقه خود و مخاطبانشان به تحریر درآورده¬اند. این قصه شهرت و محبوبیت بسیار بین مسلمانان داشته است. راویان حمزه¬نامه از بن¬مایه¬ها و مضامین بسیاری در جهت قوت و غنای افسانه¬ای آن کمک گرفته¬اند. به همین دلیل بن¬مایه¬هایی متنوع از انواع داستان¬های عیاری، عاشقانه، شگفت-انگیز وکرامت درآن به کار رفته که به ندرت در یک داستان تمامی این عناصر را می¬توان یافت. این ویژگی از ارزش¬های کتاب به شمار می¬آید و سبب شهرت آن شده است. برخی بن¬مایه¬های قصه¬ی حمزه در ادبیات جهان نیز دیده می¬شود؛ از جمله: اژدهاکشی، پیشگویی،رویین¬تنی،کوری و بازیابی بینایی و نعمت بی¬زوال.}, keywords_fa = {کرامت و عاشقانه,حمزه نامه,بن مایه های حماسی,شگفت انگیز}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8056-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8056-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} } @article{ author = {Espargham, samin and moosavi, seyed mostaf}, title = {The mythical critcism of the girl of narenj o toranj tale}, abstract ={“The girl of Narenj and toranj” is one of the most famous Persian tales about which there are many different narratives. It has been registered by universal code no. 408. It includes some mythical motifs. The motif of the girl’s death and her revival who lives inside fruits, is reminiscent of Plant God. The role of horse, girl’s long hair and her relationship with water, are some other evidences which prove this association. On the other hand, the prevalence of narratives in which the girl comes out of sour orange, citron and pomegranate shows that these fruits were related to myths and they had a kind of importance or special place for the public in the past. In fact, they were used as symbols in some customs like proposal and marriage ceremonies. Sour orange and citron were the symbols of happiness and fertility. Also, pomegranate was the symbol of fertility and blessing. Moreover, it was associated with love and its myths}, Keywords = {Revival,Sour orange,citron,pomegranate,Folk beliefs}, volume = {3}, Number = {12}, pages = {233-255}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {نقد اسطوره شناسی دختر نارنج و ترنج}, abstract_fa ={قصه دختر نارنج و ترنج، یکی از قصه¬های مشهور ایرانی است که ده¬ها روایت از آن در دست است.این قصه با کد جهانی 408 ثبت و شناخته شده است. قصه دختر نارنج و ترنج قصه ای با بن مایه های اسطوره ای است. بن مایه ی مرگ و باززایی معشوق یا همسر شاهزاده که در دل میوه ها جای دارد، یادآور اسطوره ی ایزد گیاهی یا شهید شونده است. نشانه هایی چون حضور اسب، موهای بلند دختر و پیوندش با آب، گواهی دیگر بر ارتباط این قصه با اسطوره ی ایزد نباتی است. از سوی دیگر، تکرار و رواج روایت هایی که در آنها دختر از میان نارنج، ترنج و انار بیرون می آید نیز نشان دهنده ی جایگاه و اهمیت این میوه ها نزد عامه و نیز پیوندشان با اسطوره هاست. این میو ها در گذشته، کاربردهایی نمادین داشته و در مراسم خواستگاری و ازدواج مورد استفاده قرار می گرفته اند. ترنج و نارنج نماد نیک بختی، بهروزی و باروری شمرده می شده و انار نشانه ی برکت و فرزند آوری و در پیوند با اساطیر عشق و زایش بوده است.}, keywords_fa = {باززایی,نارنج,ترنج,انار,باورهای عامیانه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1257-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1257-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2010} }