@article{ author = {Ghasemipour, Ghodrat}, title = {Blending of Story and Discourse in Postmodern Persian fictions}, abstract ={In this essay the blending of story and discourse in postmodern Persian fictions is analyzed. According to structuralist narratologists' definition, story is the sequence of actions upon to chronological order that characters or existents undergo them; Discourse or narrative discourse is the medium that is selected for narrating the story. In some postmodern fictions, we see some narratives that in their stories or deep-structures, there is not a rich story, and the author don’t want to just narrate, represent or mimic a story. In these narratives, surface-structure and deep-structure (or discourse and story) is blending and spinning so that we cannot summaries that story, or transmit that story to another medium. In the other hand, story existence is depended to narrative discourse. Such narrative technique is evident in some postmodern Persian fictions. In this essay, in addition to discussing the blending of story and discourse, Persian fictions that had this trait are analyzed.}, Keywords = {narratology,Story,Discourse,Postmodern Persian fictions}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {7-22}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {آمیختگی داستان و گفتمانِ روایی در روایت‌های پسامدرنیستی}, abstract_fa ={در این مقاله به یکی از انواع و اقسام شگردها و تمهیداتی پرداخته می‌شود که در داستان‌های کوتاه و رمان‌های پسامدرنیستی متجلی می‌شود؛ یعنی آمیختگیِ بین داستان و گفتمان یا سخن روایی. بنا بر تعریف روایت‌شناسانِ ساختارگرا، «داستان» عبارت است توالی و پی‌آیندیِ رخ‌دادها در نظمی زمانی که شخصیت‌ها یا موجوداتی متحملِ آن رخ‌داها می‌شوند. گفتمان یا سخن روایی نیز عبارت است از واسطه یا رسانه‌ای بیانی که برای نقل و بیان داستانی برگزیده می‌شود. در بین داستان‌های پسامدرنیستی گه‌گاه روایت‌هایی دیده می‌شود که در ژرف‌ساختِ آن‌ها چندان داستانِ پرماجرایی موجود نیست و نویسنده قصد نقل و بیان داستانی خاص را ندارد و نمی‌خواهد هم که امری داستانی را بازنمایی یا مُحاکات کند. همچنین در چنین روایت‌هایی ژرف‌ساخت و روساختِ داستان چنان در هم تنیده می‌شوند که امکان خلاصه کردن داستان یا انتقال آن به رسانه یا وسطۀ بیانی دیگری نیست؛ به عبارتی موجودیّت و هستیِ داستان در همان روساخت یا گفتمان آن است و «داستان» به سطح گفتمان روایی برکشیده می‌شود و امکان جدا کردن آن از گفتمان روایی نیست؛ از این رو ماجرای داستان را همانا سیاق‌های کلام و تمهیداتِ روساختی بر عهده می‌گیرند. چنین شیوه‌ای از روایت-پردازی در بین برخی داستان‌های پسامدرنیستیِ ایرانی معهود و یافتنی است. در این مقاله ضمن تشریح و تبیینِ آمیختگی داستان و سخن، داستان‌های پسامدرنیستی ایرانی که واجد چنین ویژگی‌ای هستند، بررسی شده‌اند.}, keywords_fa = {روایت‌شناسی,داستان,گفتمان روایی,داستان‌های پسامدرنیستیِ ایرانی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6964-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6964-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {Stance and Engagement in Book Reviews of Persian Literary Books}, abstract ={Hyland’s Model was the first framework to examine interaction between writer and reader of a text under two key concepts, i.e. stance and engagement. According to this model, any writer (un)consciously employs a number of linguistic devices such as hedges, boosters, attitude markers and self-reference to present his or her stance over a topic, and likewise uses some other devices like reader pronoun, imperatives, interrogatives, shared knowledge as well as personal asides to establish readers' engagement. In this study, a number of book reviews on Persian literary books have been analyzed thanks to the model proposed by Hyland. The corpus of study includes 100 book reviews; 50 reviews are selected from academic referred journals and 50 ones are taken from general journals. Once the corpus is designed, the linguistic devices related to stance and engagement have been extracted and counted. The findings showed that for each 11.7 words of the corpus, 1 word or expression of stance or engagement has been used. The negative attitude markers and imperatives are the most and least frequent devices respectively. It is shown that book review articles appeared in academic journals tend to be more critical, and furthermore, the articles published in the decade 1380 (Iranian calendar) put much more weight on attitude markers. It is also shown that the density of interaction markers is high in the ending section of book reviews. Taking the gender variable into account, it is revealed that male critics are more explicit in presenting their stance, while female critics are more willing in using engagement devices.}, Keywords = {book review,Stance,Engagement,Persian literarture}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {23-48}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {موضع‌گیری و مشارکت‌جویی در مقالات نقد کتاب‌های ادبیات فارسی}, abstract_fa ={تعامل میان نویسنده و خوانندۀ متن، نخستین بار در انگاره نظری فراگفتمان هایلند و ذیل دو مفهوم کلیدی «موضع‌گیری» و «مشارکت‌جویی» مطرح شد. در این انگاره، نویسندۀ هر متن به طور خودآگاه یا ناخودآگاه با عناصر زبانی مختلف شامل «تردیدنماها»، «یقین‌نماها»، «نگرش‌نماها»، و «ارجاع به خود»، موضع خود را نسبت به مفاهیم و پدیده‌ها اعلام می‌کند و همچنین با استفاده از عناصری نظیر «ضمیرخواننده»، «جملات امری»، «جملات پرسشی»، «دانش مشترک» و «جملات معترضه»، مشارکت خواننده را در خوانش متن جلب می‌کند. در پژوهش حاضر، محقق مقالات نقد کتاب‌های ادبیات فارسی را با تکیه بر انگارۀ هایلند بررسی کرده است. پیکره مطالعۀ حاضر شامل 100 مقالۀ نقد ادبی (50 مقاله از نشریات دانشگاهی و 50 مقاله از نشریات عمومی) است. پس از شناسایی، استخراج و شمارش داده‌ها مشخص شد که نویسندگان مقالات نقد پیکرۀ حاضر به ازاء هر 7/11 کلمه، از یک واژه یا عبارتِ مربوط به موضع‌گیری یا مشارکت‌جویی استفاده کرده‌اند. از میان عناصر زبانی مورد مطالعه، نگرش‌نماهای منفی و جملات امری، به ترتیب، پربسامدترین و کم‌بسامدترین عناصر زبانی هستند. یافته‌ها نشان می‌دهد منتقدان نشریات دانشگاهی در مقایسه با نشریات عمومی سخت‌گیرتر هستند و در دهه 1380 شمسی، منتقدان نسبت به دهۀ قبل، از نگرش‌نماهای بیشتری استفاده کرده‌اند. همچنین، بخش پایانی هر مقاله نقد، متراکم‌ترین قسمت مقاله از نظر فراوانی عناصرِ موضع‌گیری و مشارکت‌جویی است و منتقدان مرد دیدگاه‌های خود را با قاطعیت بیشتری ابراز کرده و زنان نیز در استفاده از عناصر زبانی مشارکت‌جویی از مردان پیشی می‌گیرند.}, keywords_fa = {نقد کتاب,موضع‌گیری,مشارکت‌جویی,ادبیات فارسی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9313-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-9313-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {Razavi, Fatim}, title = {Deconstructive analysis of feminine writing: Comparison of Tāj-al-Salṭana\'s style and Aziz-al-Soltan\'s style}, abstract ={Text analysis based on deconstructive approche is one of the new perspective to literary criticism. This view look for contradictions within the text Thereby deconstructing the binary oppositions founded the text and demonstrating that this oppositions do not have firm base. According extensive studies in women speech and writing in different years and cultures, some character are attributed to women as feminist style. in This opposition, regardless of rating, feminist style is in contrast to masculin’s. Feminine characteristics consists of Frequently used forms of expressive language, vague and imprecise language and intensifier, applications and prayers, hailing forms, sentences as opposed to rules of grammar and incomplete sentences, Frequently use of intonation, stop and stress, simple language, detailed writing, Speaking from a position of weakness and lack of authoritarianism and use of processes that do not require a lot of mental activity. this article demonstrates that attributing some of the features to feminine writing do not have solid base and alter within changing social and cultural factors, by analyzing the Memories of Taj-ol-Saltana as feminist narrative and comparing that with memories of Aziz-al-Soltan known by Malijak as masculine narrative which written in same context of Memories of Taj-ol-Saltana. Evidence that led us to this involved of writing from a position of strength, the active voice and use of complex mental processes.}, Keywords = {deconstruction,postmodern feminism,Feminine writing,Memories of Taj-ol-Saltana,memories Malijak (Aziz-al-Soltan)}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {49-65}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی شالوده شکنانۀ نوشتار زنانه : مقایسه سبک تاج السلطنه و عزیزالسلطان}, abstract_fa ={بررسی آثار ادبی براساس رویکرد پساساختگرایی یکی از روش‌های نوین تحلیل متن است که، به منظور داشتن دیدگاهی انتقادی به دانش بدیهی انگاشته شده، به دنبال تناقض‌هایی درون متن می‌گردد تا بدین وسیله تقابل‌های دوگانه‌ای که متن را شکل می‌دهد شالوده‌شکنی کند و نشان دهد این تقابل‌ها بر بنیاد استواری قرار ندارد. بر اساس مطالعات بسیار گسترده-ای در گفتار و نوشتار زنان در سال‌ها و فرهنگ‌های مختلف، شاخصه‌هایی به‌عنوان سبک زنانه به آثار زنان نسبت داده شده است که، خارج از معنای ارزش‌گذارانه‌ای که در تقابل‌های دوگانه وجود دارد، سبک زنان را در تقابل با سبک سخنِ مردان قرار می‌دهد. این ویژگی‌ها عبارتند از: کاربرد فراوانِ صورت‌های بیانگر، صورت‌های مبهمِ زبان، کاربرد فراوان منادا، جملات معترضه و عاطفی، بسامد زیاد جملات ناتمام، گرایش به ساده‌نویسی و جزئی‌نگری، سخن گفتن از موضع ضعف و عدم اقتدارگرایی، کاربرد فرایندهایی که فعالیت ذهنی زیادی نمی‌طلبد. در این مقاله برآنیم بر اساس بررسی شالوده‌شکنانۀ سبک زنانه در خاطرات تاج-السلطنه که در شمارِ اولین روایت‌های تاریخی و داستان‌های زندگی‌نامه‌ای از زبان زنان محسوب می‌شود، و مقایسۀ آن با روایت زندگی‌نامه‌ایِ مردانه که در بافت و موقعیت یکسان توسط عزیزالسلطان نوشته شده (خاطرات ملیجک)، نشان دهیم که نسبت دادن برخی از این شاخصه‌ها به سبک زنانه اساس محکمی ندارد و با تغییر عوامل اجتماعی و فرهنگی تغییر می‌کند. شواهدی که ما را به این مهم رهنمون می‌شود عبارت‌اند از سخن گفتن از موضع قدرت، وجود صدای فعال، کاربرد پر بسامدِ فرایندهای پیچیدۀ ذهنی در خاطرات تاج-السلطنه.}, keywords_fa = {شالوده‌شکنی,فمینیسم پسامدرن,نوشتار زنانه,خاطرات تاج‌السلطنه,خاطرات ملیجک (عزیزالسلطان)}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7779-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7779-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {ghasemzadeh, seyed ali}, title = {Sociology of behavior in “Tanab Keshi” novel based on the theory of “stigma”}, abstract ={One of the procedures of criticism is the combination approach of sociology-psychology in analyzing the literal texts, especially a drama and mental situation of a traumatized and terrified person in an autocratic society that is realized from storied writings, particularly novels. Tanab Keshi, written by Majid Gheisari, is a realistic novel about the holy defense. This novel depicts the living conditions of a traumatized Persian origin family, away from the imposed war between Iran and Iraq. This study has clarified the intertexual relation by Rolan Barests` theory—intertexuality reading—; then, base on Ervin Gaffman`s theory – stigma—and the theoretical approach of Adler—inferiority complex—has tried to find a remedy to retrieve the blemished identity of a traumatized character. This study indicates that the novel`s text has a hidden intertexual connection with the three of the previous texts: Quran, stigma, and Masnavi Molana.Ethnic-religious stigma that involves other family members is a sign of mental-cultural problems of an autocratic society. One of the consequences of this kind of stigma for family members is having disappointment about being accepted by the society; moreover, the feeling of having an ominous destiny, unsafety, and also being stranded in perilous mental obsessions such as, inferiority complex which has affected Fares (the narrator) and made him to have a defensive and forcible reaction, so that it has brought malice and vengeance.}, Keywords = {stigma,inferiority complex,intertextuliry,Tanab Keshi novel,Majid Gheisari}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {61-80}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {جامعه‌شناسی رفتار در رمان طناب کشی بر مبنای نظریه «داغ ننگ»}, abstract_fa ={یکی از زمینه‌های نقد میان رشته‌ای استفاده از رویکرد تلفیقی جامعه‌شناختی- روان‌شناختی در واکاوی متون ادبی بویژه نمایش موقعیت روانی انسان داغ خورده و هراسان در جامعه استبدادی از خلال آثار داستانی از جمله رمان است. «طناب کشی» نوشته مجید قیصری از جمله رمان‌های رئالیستی است که ناظر بر وجهی مغفول در ادبیات داستانی دفاع مقدس، به نمایش سویه مخالف جامعه ایرانی در زمان جنگ؛ یعنی اوضاع زندگی یک خانواده داغ خورده عراقی ایرانی‌الاصل و کناره گرفته از جنگ تحمیلی می‌پردازد. این جستار به کمک نظریه بینامتنیت خوانشی رولان بارت، مناسبات بینامتنی اثر را واگشایی کرده، سپس مبتنی بر چارچوب نظری «داغ ننگ» اروین گافمن و رویکرد نظری «احساس کهتری» آدلر تلاش کرده است به واکاوی کیفیت چاره اندیشی شخصیت‌های داغ‌خورده برای بازیابی هویت ضایع شده در کنش واکنش اجتماعی بپردازد. از نتایج آن برمی‌آید متن رمان با سه پیش‌متن قرآن کریم، رمان داغ‌ننگ هاثورن و مثنوی مولانا پیوند بینامتنی پنهان دارد. همراستایی داغ ننگ فرهنگی و اجتماعی با داغ ننگ قومی- مذهبی که دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند، نشانه‌های بیماری فکری- فرهنگی جامعه مستبد است. از تبعات چنین داغ ننگی برای اعضای خانواده، ناامیدی از پذیرش در جامعه، احساس شومی سرنوشت و ناایمنی، گرفتاری در عقده‌های روانی خطرناک چون احساس کهتری(حقارت) است که بیش از همه در پیکره فارس(راوی رمان) ایجاد گشته و او را به واکنش تدافعی و قهری در نتیجه، کین‌توزی کشانده است.}, keywords_fa = {داغ ننگ,احساس کهتری,بینامتنیت,رمان طناب کشی,مجید قیصری}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2427-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2427-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {rooyani, vahid and hatami, mansour}, title = {The Siavash Kasraei′s Arash and Iran literary field}, abstract ={Pierre Bourdieu pioneered a new theory for analysis of texts in sociology of literature. According to his theory, everyone in his lifetime engages in economical, political, cultural and literal fields, and those movements happen in these fields-conscious or unconscious– will influences on his personality. Based on Bourdieu's theory however a literary work is affected by the various fields but when that most connected with the literary field will have a literary value and because the form is the most inner issue in the literary field, any work has more contact with form and less contact with other fields has more value. Kasraei′s Arash kamangir is the first and the most popular reproduction of this myth in literary field of Iran. Analysis of this poem in Bourdieu's approach shows that because we can see the traces of the poetʹs goals in this poem, and the poem in many parts slides up on to the other fields, its literary value is reduced. In some sections of poetry we can see words like “People” and “mass” and themes like “praise of work” and “life” that beside of the Metaphysically and nationalistically elements shows the effective of Marxism field in this work.}, Keywords = {Arash kamangir,Siavash Kasraei,Bourdieu,Marxism}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {67-89}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {آرش سیاوش کسرایی و میدان ادبی ایران}, abstract_fa ={پیر بوردیو شیوه نوینی برای تحلیل متن در جامعه شناسی ادبیات دارد. به نظر اوهر فرد در طول زندگی خود با میدان¬های متفاوت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درگیر است و حرکت¬هایی که در درون این میدان¬ها رخ می¬دهد، آگاهانه و ناآگاهانه بر زندگی او تأثیر می¬گذارند.یکی از این میدان¬ها، میدان ادبی است. بر اساس اصول بوردیو اثر ادبی هرچند متأثر از میدان¬های گوناگونی است که نویسنده و خواننده به عنوان تولیدکنندگان معنا با آن درگیرند، اما یک متن زمانی ارزش ادبی می¬یابد که بیشترین وابستگی را به میدان تولید ادبی داشته باشد و چون درونی¬ترین مسأله در میدان ادبی فرم آن است، به میزانی که یک اثر فرم مدارتر باشد و با سایر میدان¬ها ارتباط کمتری داشته باشد از ارزش بیشتری برخوردار است.حماسه آرش کمانگیر سیاوش کسرایی نخستین و معروفترین بازآفرینی¬ این اسطوره در میدان ادبی ایران است، تحلیل این منظومه به شیوه بوردیو نشان می¬دهد چون این منظومه از اصل بی¬غرضی تبعیت نمی¬کند، در بسیاری بخش¬ها به سمت سایر میدان¬ها لغزیده و از ارزش ادبی آن کاسته شده است. در این بخش¬ها کلمات و مضامینی وارد شده که بیش از آنکه توانایی ایجاد یک فضای جدید را داشته باشند همچون عنصری زاید در شعر ظاهر شده و اثر را از ناب بودن محروم کرده¬اند، کلماتی چون خلق و توده و مضامینی چون ستایش کار و زندگی در کنار حذف عناصر متافیزیکی و قوم پرستانه نشان¬دهنده تأثیر میدان مارکسیستی در این اثر می¬باشد.}, keywords_fa = {آرش کمانگیر,سیاوش کسرایی,بوردیو,مارکسیسم}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4933-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4933-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {}, title = {Exploring in linguistic structure and content of national anthems (A comparative study of Asian countries and countries of the UN Security Council\'s five permanent members)}, abstract ={Abstract National anthems known as texts constructed based on symbolic approaches and focus of national attention are always significant and demand investigation. This research is intended to study the national anthem from the perspective of linguistics in the context of critical discourse analysis and discourse theory (the combination of tools of Van Dijk approaches and theory of Laclau & mouffe). This research is trying to answer the following questions: What are the nodal points of each country´s national anthem? What are the discourse linguistic similarities and differences between the findings in the national anthems? To this end, the national anthems of the 48 Asian countries as well as countries of the UN Security Council's five permanent members will not be reviewed. Among the national anthems, 62 indicating that the main concern of all people were obtained. The most The findings of this study indicate that the use of linguistic discourse of the present time (%97) significantly more than double future (%65) and the past (%59) is. 12 Asian countries (25%) in their national anthems and emphasized on the polarity opposition of "us" versus "them" and all of them are among the developing countries. And the remaining 36 (75%) only praise themselves and believe in theirs, not against it. The frequency of positive words in (93%) is greater than negative words. The use of negative words in the developed countries is much lower than in other countries - that's 63% of it is used only positive words. Among the permanent members of the Security Council of the Russian national anthem of maximum similarity, the languages with other Asian countries have anthems and greatest divergence from other members of the Security Council. Keywords: national anthem, analyzing (critical) discourse, nodal point, us versus them, developmental procedure}, Keywords = {«national anthem»,«analyzing (critical) discourse»,« nodal point»,«us versus them»,«developmental procedure»}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {91-121}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {کاوشی در ساختار زبانی و محتوایی سرودهای ملّی (مطالعه‌ای تطبیقی کشورهای آسیایی و پنج عضو دائم شورای امنیت)}, abstract_fa ={چکیده سرودهای ملّی به‌عنوان متونی برساخته و نمادین از رویکردها و کانون‌های توجّه کشورها همواره قابل تأمل و بررسی بوده و هستند. این تحقیق برآن است تا به سرود ملّی از منظر زبانشناختی در چارچوب تحلیل انتقادی گفتمان و نظریه‌ی گفتمان (تلفیقی از ابزارهای رویکرد ون‌دایک و نظریه‌ی لاکلاوموف) بپردازد. در این پژوهش می‌کوشیم به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم : دال‌های مرکزی سرود ملّی هر کشور چیست؟ شباهت‌ها و تفاوت‌های ساختارهای زبانی در سرودهای ملّی این کشورها کدامند؟ به این منظور ترجمه‌ی فارسی سرودهای ملّی 48 کشور آسیایی و نیز 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحّد بررسی می‌شود. در این تحلیل از سرودهای ملّی کشورهای آسیایی، 62 دال مرکزی که مورد توجّه همه‌ی ملّت‌هاست استخراج شد. ساختارهای زبانی این بررسی نشان می‌دهد که استفاده از زمان حال(%97) به‌طور معناداری بیشتر از دو زمان آینده(%65) و گذشته(%59) ‌است. 12 کشور آسیایی (%25) در سرودهای ملّی‌شان بر تقابل و قطبیت «ما» در مقابل «آن‌ها» تأکید ویژه دارند و 36 کشور باقیمانده (%75) فقط از خود می‌گویند و قائل به غیریتی در مقابل آن نیستند. فراوانی واژه‌های ایجابی در (%93) بیشتر از واژه‌های سلبی است. کاربرد واژه‌های سلبی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کمتر از سایر کشورهاست. از میان اعضای دائم شورای امنیت، سرود ملّی کشور روسیه از بیشترین شباهت‌های زبانی با سایر سرودهای کشورهای آسیایی برخوردار است و بیشترین واگرایی را از سرود سایر اعضای شورای امنیت داراست. کلید واژه‌ها : سرود ملّی، تحلیل (انتقادی) گفتمان، دال مرکزی، قطبیت ما-آن‌ها، توسعه‌یافتگی}, keywords_fa = {کلید واژه‌ها : «سرود ملّی»,«تحلیل (انتقادی) گفتمان»,«دال مرکزی»,«قطبیت ما-آن‌ها»,«توسعه‌یافتگی»}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5118-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5118-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} } @article{ author = {Pirloojeh, Hossei}, title = {Structural Analysis of Narrative at the Story level: A Case Study on Pagard}, abstract ={Narrative, like Language, is a concept abstracted from various representations of a semiotic system in the name of “narrative poetics”, i.e. a kind of grammar which maintains structural cohesion within a narrative text and provides such a text with the features necessary for its narrativehood. For the concept of narrativehood to be defined more clearly in this article, the bi-stratal mechanism of narrative system is investigated, after structural narratology, just at the story level. Focusing on narrative structure at this level, the article holds that the mere chronological sequence of events in a discourse is quite sufficient for it to be judged as narrative - whether logically consistent or not. Also, comparing narrative with linguistic semiosis and analyzing it within the frameworks of structural linguistics, the article points up the indispensability of poetics and its key concepts (including narrativehood) from narrative studies, however outmoded they may appear long after the scientific credibility of poetics was deluded by traditional narratologists. These objectives are achieved through a structuralist analysis of Pagard (Shahsavari, 2005), seeking the novel for the major constituents of narrative and the hierarchical relations among them. In spite of structuralists, thus, narrativehood is defined both as a function of one specific superstructure, and an attribute common to all narrative texts.}, Keywords = {Story,Plot,narrativehood,structural narratology,Pagard}, volume = {7}, Number = {26}, pages = {123-145}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {ساختارشناسی روایت در سطح داستان با نگاهی به رمان پاگرد}, abstract_fa ={«روایت» نیز مانند «زبان» مفهومی است برساخته از بازنمودهای گوناگونِ یک نظام نشانه‌ایِ واحد؛ نظامی به نام «بوطیقای روایت» که همچون دستور زبان، به سازه‌های متن پیوستگیِ ساختاری می‌بخشد و شناسه‌های لازم برای روایت‌گونگی متن را فراهم می‌کند. در این مقال به منظور ارائه‌ی تعریفی هرچه دقیق‌تر درباره‌ی مفهوم روایت‌گونگی، سازوکار دستگاه دولایه‌ی روایت را به پیروی از روایت‌شناسی ساختارگرا تنها با تمرکز بر ساختار رویدادهای داستان بررسیده‌ایم. هدف از بررسیِ توالی رویدادها در این سطح، پاسخ‌جویی برای این مسئله بوده است که چرا گاه‌شماری رویدادها بدون توجه به پیوستگی منطقی‌شان به خودی خود برای تشخیص گفتمان روایی از متون غیرروایی کافی است؛ غرض از مقایسه‌ی روایت با دستگاه نشانه‌پرداز زبان و تحلیل داستان در چارچوب زبان-شناسی ساخت‌گرا نیز پافشاری بر این مهم بوده است که نه روایت‌گونگی و نه هیچ‌کدام از دیگر مبانی بوطیقای روایت را نمی‌توان به بهانه‌ی کهنگیِ تعریفی که روایت‌شناسان سنتی از این مفاهیم بنیادین به دست داده‌اند، از دایره‌ی روایت‌پژوهی بیرون گذاشت. به این دو منظور، رمان پاگرد از محمدحسن شهسواری را در جستجوی اصلی‌ترین سازه‌های روایت و روابط ساختاریِ حاکم بر آنها، به رسم ساختارگرایان تحلیل کرده‌ایم؛ ولی به رغم ساختارگرایان بر این نکته تأکید کرده‌ایم که روایت‌گونگی اگرچه تابعی از کلان‌ساختار روایی است، اما در هر داستان به شکل و شدتی دیگر پدیدار می‌شود.}, keywords_fa = {داستان,پیرنگ,روایتگونگی,روایتشناسی ساختارگرا,رمان پاگرد}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11548-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11548-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2014} }