@article{ author = {ahmadidarani, Ali}, title = {verse of victory}, abstract ={On the occasion of kings and commanders' victory over their opponents and congratulating the victory and success, the poets composed "victory verses". These poems which were in the form of ode can be found in divans and sometimes prose texts from the early times to the present. Although the phrase "verse of victory" has been used in various texts and some poets have mentioned it and there are several clues for distinguishing it from other types of poem, no study has been published about it and there is no trace of this kind of poems and its features and examples in dictionaries, lexicons and encyclopedias. In this paper, numerous examples of these poems, composed by the most famous Persian poets, have been collected and organized chronologically in order to answer the following questions: What are the characteristics of this kind of poem? In which form and structure has it been manifested? What is the content of it? What are its relationships with other kinds of poem like book of victory, encomium and book of war? And finally how different poets did affect and were affected by each other in these poems?}, Keywords = {Literary genres؛ Persian verse؛ panegyric ode؛ verse of victory؛ book of victory}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {13-60}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {شعر فتح (معرفی و تحلیل نوعی از شعرِ مدحی)}, abstract_fa ={شاعران به مناسبت پیروزی سلاطین و امیران بر دشمنان و در تهنیت فتح و ظفر، «شعر فتح» می‌سروده‌اند. این نوع شعر که در قالب قصیده رواج داشته است، در دیوان‌های شعر و گاهی متون منثور، از آغاز تا دوران معاصر قابل ردیابی‌ است. با آنکه ترکیب «شعرِ فتح» در متون منثور و منظوم به کار رفته است و نشانه‌هایی برای تشخیص آن، از دیگر اشعار وجود دارد؛ اما تاکنون پژوهشی درباره این نوع شعر، منتشر نشده است و در فرهنگ‌های لغت، دانشنامه‌ها و دایرهالمعارف‌ها نیز از «شعر فتح»، نمونه‌ها و ویژگی‌های آن، سخنی در میان نیست. در این مقاله نمونه‌های فراوانی از شعر فتح، سروده معروف‌ترین شاعران زبان فارسی،گردآوری و به ترتیب تاریخی، تنظیم شده است تا به این پرسش‌ها، پاسخ داده شود که ویژگی‌های این نوع شعر چیست؟ در چه قالب و ساختاری نمود پیدا کرده، چه محتوایی را در بر داشته است و مناسبات آن با نوع‌های دیگر چون فتحنامه، ظفرنامه و جنگنامه و تأثیر و تأثّر شاعران، در این نوع شعر از یکدیگر چه و چگونه بوده است.}, keywords_fa = {انواع ادبی؛ شعر فارسی؛ قصیده مدحی؛ شعر فتح؛ فتحنامه}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6073-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-6073-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {pirsoufiamlashi, zahra and hassanli, kavoos}, title = {Study of scientific research articles on "character and characterization" in contemporary fiction based on criticism}, abstract ={Rereading the history of literary studies to evaluate quality and identify the strengths and weaknesses is one of the Important scientific measures; however, the abundance and distribution of scientific research in a specific subject, makes it difficult for researchers to identify and analyze the previous issues occasionally. As a result of those difficulties, repetitive and similar articles would be written which reduce the development and activeness of scientific fields. Researchers in each fields, can prevent similar and ordinary researches by identifying and critically examining the previous researches based on a coherent and methodical plan; moreover, by understanding the needs and gaps in those areas, they are able to do efficient researches as well. Due to the necessity of such an attitude in the field of Persian literature research, the authors of this paper have decided to introduce and review all scientific articles which are in connection with character and characterization issues. Therefore, by referring to databases storing articles, the number of Persian scientific research articles that had studied the character and characterization in contemporary fiction that contained these two words whether in topic or keywords were found. Afterwards, 73 articles have been found in terms of methodology, objectives and question the number and type of studied samples, used theories, results, references, etc. some data reviewed and analyzed statistically. According to the results, incomplete and ambiguous abstracts, some unfamiliar researchers with the correct structure, essay writing and research methods, uncoordinated research components and some repetitive issues and approaches and resources, are some of those studied articles problem. Paying attention to the new subjects and theories, cooperating with graduates in various majors, choosing the efficient theories and using the other research methods by researchers can help improving the research results and developing this issues as well.}, Keywords = {Character and characterization؛ Critical Study؛ Scientific research articles}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {61-100}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بررسی انتقادی مقالات علمی‌ ـ پژوهشی با موضوع «شخصیت و شخصیت‌پردازی» در ادبیات داستانی}, abstract_fa ={بازخوانی کارنامه‌ی پژوهش‌های ادبی، با هدف ارزیابی کیفی و شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های آن‌ها یکی از اقدامات علمی شایسته و مهم است؛ اما فراوانی و پراکندگی پژوهش‌های علمی در یک موضوع خاص، گاه شناسایی و تحلیل موضوعات پیشین را برای پژوهشگران دشوار می‌کند. در نتیجه‌ی این دشواری‌ها، مقاله‌هایی همگون و تکراری نگاشته و از پویایی و رشد حوزه‌های علمی کاسته می‌شود. پژوهشگران هر حوزه، با شناسایی و بررسی انتقادی پژوهش‌های پیشین می‌توانند از انجام پژوهش‌های تکراری و همسان پیش‌گیری کنند. نگارندگان این مقاله با توجه به لزوم چنین نگرشی در حوزه‌ی پژوهش‌های ادبیات فارسی بر آن شدند تا به بازیابی، معرفی و بررسی همه‌ی مقاله‌های علمی‌پژوهشی که در پیوند با یکی از موضوعات مهم و کاربردی این حوزه، یعنی شخصیت و شخصیت‌پردازی نگاشته شده‌، بپردازند؛ ازاین‌رو با مراجعه به پایگاه‌های ذخیره‌ی مقاله‌ها، آن دسته از مقاله‌های علمی‌پژوهشی فارسی را که به بررسی شخصیت و شخصیت‌پردازی در ادبیات داستانی معاصر پرداخته بودند انتخاب شدند. سپس، ۷۳ مقاله‌ی یافته‌شده از نظر روش‌شناسی، اهداف و پرسش‌ها، تعداد و نوع نمونه‌های بررسی‌شده، نظریه‌های استفاده‌شده، یافته‌ها، منابع و... بررسی و تحلیل شدند. بنابر یافته‌های این پژوهش، کاستی‌ها و اشکالات مقاله‌های یادشده را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد: ابهام و نقص در برخی چکیده‌ها، ضعف در ساختار و روش تحقیق، ناهماهنگی اجزای تحقیق و تکرار برخی موضوعات، رویکردها و منابع. توجه به موضوعات تازه و نظریه‌های نو، مطالعات بینا‌رشته‌ای و همکاری با دانش‌آموختگان رشته‌های دیگر، دقت در انتخاب نظریه‌های کارآمد و استفاده‌ از روش‌های مناسب تحقیق از قوت‌های برخی مقالات بودند.}, keywords_fa = {بررسی انتقادی؛ شخصیت؛ شخصیت‌پردازی؛ مقاله‌های پژوهشی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-829-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-829-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {HosseiniSarvari, Najme}, title = {The evolution of chivalrous character in Persian literature The case study of three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” & “Qeidar”}, abstract ={To study the excursion of presence and evolution of chivalrous characters in Persian literature, this article is examined three stories, “Samak e Ayyar”, “Dash Akol” and “Qeidar”, in terms of similarities and differences among characters and characterizations. mentioned stories have been selected because “samak e ayyar” is the first story in which the role of knights (“Ayaran”) is bolder than kings or heroes; “Dash Akol” is the first manly (“Dash Mashti”) character in modern Persian literature and “Qeidar” is the last one. This study indicates that in all three works, the distinction between protagonist and antagonist is clearly distinguished based on chivalry characteristic nevertheless the protagonist in “Samak e Ayyar” and “Dash Akol” is similar to antagonist in terms of facial features and behavioral characteristics while the antagonist of “Qeidar” is different from protagonist in this sense. Furthermore, “Amirkhani” appends the component of belief in Islam to the constitutive elements of chivalry characteristic, however, in spite of facial features, it is fully similar to “Samak e Ayyar” in terms of organizing events toward highlighting typical characteristics of chivalrous character.}, Keywords = {chivalrous character؛ characterization؛ Samak e Ayyar؛ Dash Akol؛ Qeidar}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {101-124}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تطوّر شخصیّت جوانمرد در داستانهای فارسی (بررسی سه داستان سمک عیّار، داش آکل و قیدار)}, abstract_fa ={در مقالۀ حاضر به‌منظور بررسی سیر حضور و تحوّل شخصیّت جوانمرد در ادبیّات داستانی فارسی، سه داستان سمک عیّار، «داش آکل» و قیدار از لحاظ شباهت‌ها و تفاوت‌های شخصیّت و شخصیّت‌پردازی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. انتخاب سه داستان یادشده بر این مبناست که سمک عیّار، اوّلین اثر داستانی فارسی است که نقش عیّاران در آن پررنگ‌تر از شاهان و پهلوانان است؛ «داش آکل»، اوّلین شخصیّت داش‌مشدی در ادبیّات داستانی نوین فارسی و قیدار، آخرین آنهاست. این بررسی نشان می‌دهد که در هر سه اثر، تفاوت قهرمان و ضدِقهرمان، به روشنی بر مبنای صفت جوانمردی مشخّص می‌شود، با این تفاوت که ضدِقهرمان داستان «داش آکل» و سمک از لحاظ خصوصیّات ظاهری و رفتاری شبیه به قهرمان است و ضدِقهرمان داستان قیدار از این نظر نیز با قهرمان تفاوت دارد. علاوه بر این امیرخانی، مؤلّفۀ اعتقاد به اسلام را به عناصر سازندۀ صفت جوانمردی اضافه کرده‌است امّا جز این، قیدار، صرف نظر از خصوصیّات ظاهری، از لحاظ سامان‌دهی رویدادها در جهت برجسته‌کردن خصوصیّات شخصیّت نوعی (تیپ) جوانمرد، کاملاً شبیه به سمک عیّار است.}, keywords_fa = {شخصیّت جوانمرد؛ شخصیّت‌پردازی؛ سمک عیّار؛ داش آکل؛ قیدار}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7917-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7917-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {ghorbanpoorarani, hossei}, title = {Schematic , structural, rhetorical and conceptual analysis of titles of contemporary Persian poem books (1300 – 1359 )}, abstract ={.The title of each book is the first instrument for acquainting the reader with the content and author of the book .It is clear that there's a mutual relation between historical , social and political events of each era with literary events and it affects directly on poets' mind and language .In this study ,we present lots of contemporary poem books , and describe the important literary, historical ,social and political events of each era ,and find a relation between the poem book titles and dominant events regardless of the book content and show this mutual effect in the structure ,content and rhetoric .In general , in terms of structure , titles change from one word and noun group into several sentence and even alphabet letters .In terms of rhetoric , the literal and apathetic titles of the book change into creative ,poetic and empathetic titles .As a result , amphibology and abstraction are created .In terms of content ,the extremist patriotic and static titles change into social ,religious ,political and revolutionist idealism .Finally , lots of meaningless words are created .}, Keywords = {"Poetics"؛ " book title "؛ " structure"؛ "rhetoric"؛ "content"}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {125-150}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {بلاغت نام‌گذاری در کتابهای شعر فارسی معاصر (1300 تا 1395): تحلیل بوطیقای ساختاری، بلاغی، محتوایی}, abstract_fa ={عنوان هر کتاب نخستین دریچۀ آشنایی خوانندۀ کتاب با محتوا و نویسندۀ آن است. پر واضح است که بین حوادث تاریخی و جریان‌های سیاسی و اجتماعی هر دوره با جریان‌های ادبی، رابطۀ متقابل وجود دارد و بر ذهن و زبان شاعران اثر مستقیم می‌گذارد. در این نوشتار، سعی شده است با ارائۀ تعداد زیادی از کتب شعر معاصر و همچنین بیان حوادث مهم تاریخی و جریان‌های سیاسی و اجتماعی و ادبی هر دوره، بین عناوین کتب شعر- بدون توجه به محتوای کتاب- و جریان‌های حاکم رابطه‌ای را کشف‌کرده و این تأثیر متقابل، در سه حوزۀ ساختار و بلاغت و محتوا نشان داده‌ شود. به طور کلّی در حوزۀ ساختار، عناوین از ساختارهای یک کلمه‌ای، و گروه‌های اسمی به ساختارهای چند جمله‌ای و حتّی حروف تغییر شکل می‌دهند. در حوزۀ بلاغت، با گسترش مجلّات و تحت تأثیر بیانیّه‌های شعری و متغیّر ترجمه، عناوین کتاب از حالت خشک و بی‌روح به عناوین شاعرانه، عاطفی و خلّاق بدل می‌شوند که نهایتاً به انتزاع و ابهام می‌‌انجامد. در حوزۀ محتوا هم، محتوای عناوین از ایستایی و وطن‌دوستی افراطی به آرمان‌خواهی اجتماعی و سیاسی و آرمان‌خواهی مذهبی و انقلابی تغییر شکل می‌دهد و نهایتاً به تکثّر و بی‌معنایی و تفنّن و بازی با کلمات کشیده می‌شود.}, keywords_fa = {"بوطیقا"؛ "عنوان کتاب"؛ "؛ "ساختار'؛ " بلاغت" محتوا"}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4638-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4638-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {Keshani, Leil}, title = {"Two [or more] layering" in Persian allegorical novels}, abstract ={Abstract In the field of Persian contemporary fiction, there are novels with realistic context in which some of the elements are unrealistic. The structural feature of these novels distinguishes them from other types of novels. These features include "double layered meaning", "floating between reality and unreality", "fitting with political and historical situations". These features are so much so these novels could be classified as a subgenre of the Persian fiction. The question of this study is analyzing the common element of "double layering". So, the Pragmatics has been used, because it has been Practical for a better understanding of these novels. Political-historical event effect has been said in creation of this work with analysis of said novels with attention to four characteristics of time, place, sender and reader. As a result, the common element of “multi-layer” in contemporary Persian allegorical novels makes us classify these novels under a sub-genre. This element also makes us distinguish allegorical novels from the other types of novel. This type of novel is also a modern phenomenon which is in conformity with the needs and necessities of modern life that are directly related to political events.}, Keywords = {Keywords: allegorical novel؛ two [or more] layering؛ Pragmatics}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {151-178}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {«دو [یا چند]لایگی» در رمان‌های تمثیلی فارسی}, abstract_fa ={چکیده در ادبیات داستانی معاصر رمان‌هایی هست که زمینۀ واقعگرایانه دارند؛ اما برخی از عناصر آن‌ها غیرواقعی است. این رمان‌ها ضمن شباهت‌هایی به حکایات تمثیلی، با قصه‌های تمثیلی در ادبیات کهن فارسی تفاوت‌های زیادی دارند. ویژگی‌های ساختاری و موقعیتی متمایزکنندۀ رمان‌های مذکور آن‌ها را از دیگر گونه‌های رمان جدا می‌کند؛ ازجمله دو[یا چند]لایگی معنایی، شناوری میان واقعیت و غیرواقعیت، تناسب با موقعیت‌های سیاسی و تاریخی و مانند آن. این ویژگی‌ها آن قدر هست که بتوان آن‌ها را در شمار یک زیرگونۀ ادبی رمان فارسی جای داد. مسألۀ این پژوهش بررسی عنصر مشترک «دولایگی» است. براین‌اساس از کاربرد‌شناسی بهره گرفته شده که به دلیل ویژگی‌های متناسب با فهم این رمان‌ها کارآمده بوده است. بنابراین ضمن تحلیل رمان‌های مذکور با توجه به چهار مولفۀ زمان، مکان، فرستنده و گیرنده، تأثیر رخدادهای تاریخی-سیاسی در آفرینش این آثار بازگو شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد عنصر مشترک «دولایگی» در رمان‌های تمثیلی معاصر فارسی که در عین حال ویژگی متمایزکنندۀ آن‌ها از دیگر گونه‌های رمان است، ما را بر آن می‌دارد تا این رمان‌ها را ذیل یک زیرگونۀ ادبی قرار دهیم. نیز این گونه از رمان پدیده‌ای است نوظهور و همسو با نیازها و ضرورت‌های زندگی معاصر که با رخدادهای سیاسی ارتباط مستقیم دارند.}, keywords_fa = {کلیدواژگان: رمان تمثیلی؛ دو [یا چند] لایگی؛ کاربردشناسی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1930-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1930-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {Zarei, Rouhollah}, title = {A Critical Study of M. Rastegar Fasa’i\'s Anvā’e nasre Farsi (Persian Prose Types)}, abstract ={The present paper makes an attempt to evaluate and criticize a colossal Persian prose textbook in Iranian universities which has gone to a sixth edition over the last sixteen years. In about seven hundred pages of Anvā’-e nasr-e Farsi (Persian Prose Types), the author of the book, M. Rastegar Fasa’i, attempts to cover all aspects of Persian prose. In his endeavor, he sometimes enters English prose, a field in which he has little knowledge and as a result he makes mistakes. In terms of documentation, too, the work is poor and it reminds one of students theses that are botched up in a hurry. The present author pinpoints many mistakes and typos in this book and offers suggestions to revise the book for the better and believes that by a good copyediting which is not obviously carried out yet, the work can turn into a useful source for students and scholars.}, Keywords = {Persian Prose؛ English Prose؛ Mansour Rastegar Fasa’i}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {179-189}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تأملی بر کتاب انواع نثر فارسی نوشتۀ منصور رستگار فسایی}, abstract_fa ={مقاله حاضر به بررسی کتاب انواع نثر فارسی نوشته منصور رستگار فسایی می‌پردازد. در این کتاب درسیِ حدوداً 700 صفحه ای، نویسنده تلاش می‌کند همه زوایای نثر از جمله نثر غربی را پوشش دهد. با وجود این کتاب دارای کاستی‌ها و اشتباهاتی به ویژه در حوزه ادبیات انگلیسی است. این کاستی‌ها که از اولین چاپ در سال 1380 شروع شده و تا چاپ ششم در سال 1395 ادامه می‌یابد، هرگز رفع نگردیده‌اند. ایراداتی که بر کتاب وارد است از شیوه طرح مطالب شروع می‌شود و به محتوی منجر می‌گردد. در این جستار مشکلات و کاستی ها با ذکر راههایی برای اصلاح پیشنهاد می‌شوند. با توجه به رویکرد انتشارات سمت در تهیه کتب درسی، نویسنده حاضر نتیجه می‌گیرد بدون رفع کاستی‌های کتاب اهداف نویسنده کتاب و ناشر برآورده نمی‌شود. با داوری و ویراستاری مجدد کتاب، که آشکارا تاکنون به درستی انجام نگرفته است، می‌توان امیدوار بود که اثر به انسجام بهتری برسد و دانشجویان و پژوهشگران بهره لازم را ببرند.}, keywords_fa = {انواع نثر فارسی؛ منصور رستگار فسایی؛ نثر انگلیسی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2308-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2308-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {}, title = {Loss of Rubies and the Brisk Trade of Pottery}, abstract ={The purpose of researches published in scientific journals has always been to solve a problem of a specific field of knowledge. Recently an article titled:” Rhetorical and Stylistic Critique of Hafiz’s Quatrains”, has been published in a journal. The title is really astonishing as many years ago Late Amin Riahi has proved in his book “Golgasht” that the quatrains brought in Hafiz’s Divan do not belong to him. Now it is not clear why Hafiz, who had never been known for writing quatrains, be criticized and then it is decided that he did not have enough skill for writing them. It is the very surprising title that encourages us to continue reading the article. After reading the text, one will find that it is incorrect interpretation of the authors that cause them to find fault with the quatrains, that by chance are not Hafiz’, and to pass a judgment that is against him but at the same time is unfairly favored by the authors. The purpose of this research is to present a fundamental and content assessment of the said article and specifying its shortcomings and weaknesses that are clearly evident in it.}, Keywords = {: critique؛ Hafiz؛ quatrain}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {191-197}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {تغابن لعل و روز بازار خزف (نقدی بر یک نقد)}, abstract_fa ={هدف از تحقیق و پژوهش در مجلات پژوهشی، گشودن گرهی از گره‌های علمی در یک زمینه است. اخیراً مقاله‌ای با عنوان «نقد بلاغی و سبکی رباعیات حافظ» شده‌است که عنوان مقاله اعجاب‌آفرین بود، نویسندگان نه تنها گرهی نگشوده‌اند که گرهی بر یک رشته سر راست زده‌اند؛ سال‌ها پیش مرحوم امین ریاحی در کتاب گلگشت اثبات کرده-بودند که رباعی‌‌هایی که در دیوان حافظ آمده از او نیست. حال مشخص نیست حافظی که رباعی‌سرا نبوده‌است، چرا باید به محکمه نقد برود و بعد حکم صادر شود که حافظ رباعی‌سرای خوبی نبوده‌است؟! عنوان مقاله به خاطر همین اعجاب‌انگیزی میل انسان را برای خواندن ادامه مطالب مضاعف می‌کند. وقتی به متن رجوع شود، مشخص می‌شود دریافت نادرست نویسندگان باعث شده به همان رباعی‌هایی که از‌قضا از حافظ نیست، ایرادهای واهی گرفته‌شود تا حکمی به ناحق که مطلوب نویسندگان است، علیه حافظ صادر شود. سعی نگارنده نقد بنیادین و محتوایی مقاله مذکور و ذکر سستی‌ها و کاستی‌هایی است که آن مقاله مشحون از آن‌هاست}, keywords_fa = {نقد؛ حافظ؛ رباعی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2605-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2605-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {mansouri, maji}, title = {New plagiarism with the old way}, abstract ={In the twenty-eighth edition of the scientific research chapter of the Shiite studies at Sistan and Baluchestan University, an article titled "The Necessity of Correction of the Amir Khosrow Dehlavi Court" (Autumn 1395: Eighth, Pages 91-106), by Dr. Gholamreza Mustaali Parsa and Hamid Reza Hafezian, has been published. Which is almost the whole of this article in a very fresh and sketchy manner from the author of the article entitled "Review of the Amir Khosrow Dehlavi Court of the Ghazlaty Based on Certain Handwritten Manuscripts" published in the University of Isfahan's Phonographic Journal (Fall 2013: Fifth, pp. 69-86), Theft Has been. Given that the editorial method of this article may be helpful for journalists of various publications, such as the editor and the judge, as well as the students' guide to professors. In this article, the method of plagiarism has been criticized.as well as the students' guide to professors. In this article, the method of plagiarism has been criticized.}, Keywords = {Plagiarism؛ Textual Journal؛ Subcontinent Studies}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {199-210}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {سرقت ادبیِ جدید با روشِ کهن}, abstract_fa ={در شمارۀ بیست و هشتم از فصلنامۀ علمی پژوهشیِ مطالعات شبه‌قاره دانشگاه سیستان و بلوچستان مقاله‌ای با عنوان «ضرورت تصحیح دیوان امیرخسرو دهلوی» (پاییز 1395: سال هشتم، صص 91- 106)، نوشتۀ دکتر غلامرضا مستعلی پارسا و حمیدرضا حافظیان به چاپ رسیده است که تقریباً کلّ این مقاله به شیوۀ بسیار تازه و ماهرانه‌ای از مقالۀ نگارنده با عنوان «بررسی دیوان غزلیات امیرخسرو دهلوی بر اساس چند دستنویس معتبر» که در فصلنامۀ متن‌شناسی دانشگاه اصفهان منتشر شده (پاییز 1392: سال پنجم، صص 69- 86)، سرقت شده است. با توجه به اینکه شیوۀ منتحلان این مقاله برای متولیان نشریات گونه‌گون، اعم از سردبیر و داور و نیز استادان راهنمای دانشجویان، ممکن است راهگشا باشد. در این مقاله، روش سرقت ادبیِ مذکور، نقد و بررسی شده است.با توجه به اینکه شیوۀ منتحلان این مقاله برای متولیان نشریات گونه‌گون، اعم از سردبیر و داور و نیز استادان راهنمای دانشجویان، ممکن است راهگشا باشد. در این مقاله، روش سرقت ادبیِ مذکور، نقد و بررسی شده است.}, keywords_fa = {سرقت ادبی؛ نشریه متن شناسی؛ نشریه مطالعات شبه قاره}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11485-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11485-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {}, title = {Such a Reflection of The Moon in The Water; A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"}, abstract ={Such a Reflection of The Moon in The Water; A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"Such a Reflection of The Moon in The Water; A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"Such a Reflection of The Moon in The Water; A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"}, Keywords = {Such a Reflection of The Moon in The Water, A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {211-215}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {آن باده همان است اگر شیشه دگر شد؛ نقدی بر مقالۀ «تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی»}, abstract_fa ={نگارنده چند سالی است که به مبحث انواع ادبی علاقه خاصی پیدا کرده است؛ ازاین‌رو هرازگاهی به جست‌وجو و مطالعۀ مقالات و کتاب­های تازه­منتشرشده در این حوزه می‌پردازد. وی در جریان همین جست‌وجوها با مقاله «تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی» (1395)2 مواجه شد و با اندکی تورق در این مقاله دریافت که ظاهراً این مطالب را پیش از این، در مقاله­ای دیگر نیز خوانده است. با مراجعه به آن مقاله، شک نگارنده به یقین تبدیل شد. این مقاله گزارشی است از کندوکاو در مقالۀ «تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی» و ذکر موارد مقتبس آن از مقالۀ «مناظره در ادب فارسی» (شوشتری، 1389).3    }, keywords_fa = {تأملی در تحول مناظره از درخت آسوریک تا اشعار نیمایی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4630-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-4630-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} } @article{ author = {Vaezzadeh, Abbas}, title = {Such a Reflection of The Moon in The Water; A Critique of The "Plan for Classifying Literary genres in The Classical Period"}, abstract ={Plagiarism is one of the most immoral damages in our academic research studies that is growing today . The purpose of this article is to investigate plagiarism in academic articles (as the most prominent representative of academic research) , and in particular reporting and tracking of plagiarism in two academic articles in the field of literary genre studies . For this purpose, at first evidences of plagiarism in these two articles are shown ; and in the following, undertakers and propellants for doing plagiarism in research articles are expressed ; and eventually, strategies for prevention of plagiarism and retraction of pirated articles in journals are offered. this article focuses on the inhibiting role of plagiarism checker software (in pre-publication), review articles by researchers and experts to study history (perspicacious eyes) is written in different fields of study, and retraction of published articles, as practical solutions in this regard stresses .}, Keywords = {Pathology research؛ Research ethics؛ Reference؛ Academic article؛ Genre}, volume = {10}, Number = {39}, pages = {217-222}, publisher = {Tarbiat Modares University}, title_fa = {همچو عکس ماه اندر آب جو؛ نقدی بر مقالۀ «طرحی برای طبقه بندی انواع ادبی در دورۀ کلاسیک»}, abstract_fa ={ارجاع نویسی و مستندسازی امروزه یکی از ملزومات اصلی و مسلّمات تحقیق محسوب می شود. از همین رو کتاب های روش تحقیق از یک سو و مجلات علمی- پژوهشی از سوی دیگر، تأکید و حساسیت فراوانی بر این امر دارند. در یکی از کتاب های روش تحقیق در این باره می خوانیم: سیل مقاله ها در همایش ها و نشریات دانشگاهی و در پی آن تألیف مقالات همسان و همانند، کار دانشگاهیان را دشوار کرده است. برای پژوهشگر دانشگاهی، شناخت اطلاعات اصیل و استناد به صاحب اصلی اندیشه و منابع دست اول یک ضرورت مسلم است (فتوحی، 1393: 219). نگارنده در حین مطالعۀ مقالاتی در حوزۀ مطالعاتی خود (انواع ادبی)، متوجه مشابهت هایی بین مطالب یک مقالۀ علمی- پژوهشی با مقالۀ متقدّم بر آن شد؛ مطالب مشابهی که نشانه ای مبنی بر اقتباس مشروع و مستند آن ها از منبع متقدم وجود ندارد. نویسندۀ مقالۀ «طرحی برای طبقه بندی انواع ادبی در دورۀ کلاسیک» (1388) در «بخش اول» مقالۀ خود - که به طبقه بندی انواع شعر فارسی اختصاص دارد – نظرات و ایده هایی را در این خصوص مطرح کرده است که پیش از آن در مقالۀ «انواع ادبی در شعر فارسی» (پورنامداریان، 1386) مطرح شده است، اما هیچ اشاره و ارجاعی به آن نداشته است.}, keywords_fa = {آسیب شناسی تحقیق؛ اخلاق پژوهش؛ ارجاع نویسی؛ مقالۀ علمی- پژوهشی؛ انواع ادبی}, url = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-616-en.html}, eprint = {http://lcq.modares.ac.ir/article-29-616-en.pdf}, journal = {Literary Criticism}, issn = {2008-0360}, eissn = {2538-2179}, year = {2017} }