Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1396
2
1
gregorian
2017
5
1
10
37
online
1
fulltext
fa
تحلیل شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای آن براساس نظریه زیباییشناسی دریافت
Nima's poetry in the trend of history and interpretation:
Analyzing the interpretations of "AY ADAMHA" poem in the perspective of Aesthetic Reception Theory
<span style="font-family:b lotus;">آیزر و یائوس تحت تأثیر مکتب پدیدارشناسی، نظریه دریافت و زیباییشناسی دریافت را ارائه کردند. آنها معتقدند متنهای ادبی معنای ذاتی یا ثابتی ندارند و این خواننده است که با خوانش خود، معنا را کشف میکند. آیزر کوشید تا فرایند کشفِ معنا توسط خواننده را قاعدهمند کند. او در ابتدا با مطرح کردن بحث شکافها و خلأهای موجود در متنهای ادبی، خوانندگان را به مشارکت در تولید معنا سوق داد. از نظر آیزر، خوانندگان با پُر کردن شکافها و نانوشتههای متنها، به آنها حیاتی دوباره میبخشند. حذف و برجستهسازی، فرضیهسازی، استراتژی خواندن/ خواننده و افق انتظارات دیگر فرایندهایی است که آیزر و یائوس با طرح و بسط آنها، راه را برای تشریح فرایند کشف معنا هموار کردند. در این جستار، شعرِ «آی آدمها» و تفسیرهای متعدد آن از منظر فرایندهای زیباییشناسی دریافت بررسی و تحلیل شده است. به همین منظور، ضمن معرفی و طبقهبندی تفسیرهای متعدد این شعر، فرایند درک خوانندگان تحلیل و فضاهای خالی متن تشریح شده است. </span><br>
<br>
Influenced by Phenomenology, Iser and Jaus propounded Aesthetic Reception Theory. They believe that literary texts have no potential or fixed meanings, and it is the reader who discovery the meaning by his reading. Iser attempts to formulize the meaning discovery process primarily, by presenting the Gaps and Blanks in literary texts, he makes the readers participate in interpretation the texts as much as the producer of the same texts. In Iser viewpoint, by filling the blanks in literary texts, readers revive those texts. Then by presenting and expanding Omission and Highlighting, Hypothesizing, reading/reader strategy, and expectation horizons, Iser and Jaus pave the way for explaining the meaning discovering process. This paper attempts at analyzing the poem, AY ADAMHA, and its various interpretations in the light of Aesthetic Reception processes. Therefore, considering the introducing and classifying the various interpretations of this poem, readers Reception is analyzed, and the blanks of the texts is scrutinized
«آی آدمها», زیباییشناسی دریافت, نظریه دریافت, نیما یوشیج, ولفگانگ آیزر.
AY ADAMHA,Aesthetic Reception Theory,Nima yoshij,Wolfgang Iser
135
162
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-10254-1&slc_lang=fa&sid=29
اسماعیل
شفق
1003194753284600128193
1003194753284600128193
No
استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان
ali
azarpira
علی اصغر
آذرپیرا
1003194753284600128194
1003194753284600128194
Yes
PhD student of Persian language and literature
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان