Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1393
8
1
gregorian
2014
11
1
7
27
online
1
fulltext
fa
بازتاب اندیشه سیاسی رشیدالدین فضلالله همدانی در ساختار زبانی مکاتبات وی
The Reflection of Rashid al-Din Fazlolah Hamedani’s Political Ideas in the Linguistic Structure of his Letters
رشیدالدین فضلالله همدانی هنگامی از سوی غازانخان به مقام وزارت رسید که ایران در اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی بهسر می­برد. او دلیل این نابسامانی را شیوه غلط کشورداری مغولان می­دانست و کوشید تا با بهره­گیری از نظام اندیشگانی ایرانشهری، حکومت ایلخانی را به قدرتی مرکزی بدل کند. بخشی از کوشش رشیدالدین برای ایجاد تغییرات سیاسی در زبان نوشته­های او نمایان است. رشیدالدین با بهکارگیری ساختارهای خاص زبانی، مفاهیم سیاسی را در چارچوب نظام اندیشگانی ایرانشهری برساخت. نگارندگان در این مقاله با بهره­گیری از ابزارهای زبانی­ای مانند نامیدن، برگزیدن واژه، انتخاب فعل و استعاره­های مفهومی، به نحوه شکل­گیری سه مفهوم سیاسیِ پادشاه، رعیت و دین در مکاتبات رشیدالدین پرداختهاند. رشیدالدین در انتخاب نوع القاب، اصطلاحات و واژگان برای حاکمان مغول به پادشاهان پیشین ایرانی چشم داشته است. او با این شیوه بیان، حکومت ایلخانی را حکومتی ایرانی جلوه داده و چیرگی صحرانشینان مغول بر سرزمین ایران را توجیه کرده است. بررسی نوع افعال موجود در نامه­ها نیز نشان می­دهد رشیدالدین در تحولات اجتماعی، نقش فاعلی برجستهای برای رعیت قائل نیست. افعالی که او برای رعیت بهکار میبرد، بیشتر شامل افعال اسنادی، تصریفهای فعل «داشتن» و جملههای شبهمجهول است که نقش فاعلی بسیار کم­رنگی دارند. رشیدالدین فضلالله، دین را بهعنوان ابزاری برای بخشیدن اقتدار بیشتر به حکومت ایلخانی بهکار می­برد؛ به همین دلیل حاکم نومسلمان ایلخانی را «پادشاه اسلام»، «حامی بلادالله» و «حارس عبادالله» می­نامد.
When Gazan Khan appointed Rashid al-Din Fazlolah Hamedani the vizier, Persia was in a critical state. As Rahidal-Din believed that this crisis is because of Mongol’s political ideas, he tried to transform Ilkhanate Government into a central power with the use of Iranshahri ideas. Some of his attempts to make political changes can be found in the linguistic structure of his letters. With specific use of language, Rashid al-Din tries to deconstruct political concepts according to Iranshahri ideas. With the use of some language tools such as naming, word choice, verb choice, and conceptual metaphors, this research studies three political concepts, namely, king, people, and religionin Rahidal-Din’s letters. He uses pre-Islamic Iranian kings’ names for Mongols in order to give Mongols an Iranian identity and to justify their domination in Iran. The study of verbs shows that Rashid al-Din gives weak social role to people. He mostly employs linking verbs for people. He also uses religion as a tool to improve Ilkhanate’s power. Therefore, he calls a newly-converted Mongol king, “king of Islam,” “supporter of Allah’s land” and “supporter of Allah’s servants.”
رشیدالدین فضلالله همدانی,سوانح الافکار رشیدی,پادشاه,رعیت,دین,اندیشه ایرانشهری
Rashid al-Din Fazlolah Hamedani,Savaneh Al-Afkar Rashidi,king,People,religion
183
199
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-4910&slc_lang=fa&sid=29
Mohsen
Roodmajani
محسن
رودمعجنی
100319475328460052551
100319475328460052551
Yes
Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
Adbdullah
Radmard
عبدالله
رادمرد
100319475328460052549
100319475328460052549
No
Associate Professor of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد
Mahnaz
Mohammadzade
مهناز
محمدزاده
100319475328460054940
100319475328460054940
No
M.A.Student of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد