Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
9
35
online
1
fulltext
fa
مطالعهای در انتساب رسائل سعدی
Authorship Attribution Study on Sa''di''s Rasa''el
رسائل سعدی، به شش نوشتار مجزا اطلاق میشود که معمولا در کلیات شیخ به چاپ میرسند و همگی به نثر نوشته شدهاند. از زمان اولین تلاشها برای چاپ نسخۀ مصحح علمی کلیات سعدی، پرسش از انتساب این رسائل موضوعی مهم بوده است. محققان مختلف نیز به سهم خود به این موضوع پرداخته و پاسخهایی به آن ارائه کردهاند. در این مقاله قصد بر اینست که با استفاده از روشهای سبکسنجی و انتساب تالیف، مبتنی بر تحلیلی کمّی، با مقایسۀ این رسائل و گلستان، پاسخی برای پرسش انتساب این رسائل ارائه کنیم. در این مقاله، با استفاده از دو نوع تحلیل مبتنی بر دو شاخص متفاوت، تلاش شده تا پاسخی دقیق به مساله ارائه شود. روش اول استفاده از منحنیهای خصیصهنمای مندنهال است. روش دوم استفاده از الگوئی برای توصیف کمّی شاخص تکرار واژگان در متن است. نتیجۀ حاصل به طورکلی با حدس فروغی دربارۀ انتساب این رسائل هماهنگ است. سه رساله (نصیحه الملوک، عقل و عشق، و انکیانو) به قلم خود سعدی هستند. تقریرات ثلاثه و در تقریر دیباچه حتما نوشتۀ فرد دیگری هستند. مجالس نیز، اگرچه به قلم سعدی نیستند، اما احتمال اینکه سخنان شفاهی وی بر منبر باشند زیاد است.<br>
Rasā’el are the six prose pieces by Sa’dî which are usually published in his oeuvre. Since the first attempts to publish the scientific edition of his oeuvre, the question of these writing’s authorship was central to the topic. Different researchers have done some study on these six treatises and given some answers to the problem of their authorship attribution. It is meant in this dissertation, to quantitatively analyze the Rasā’el using stylometry and authorship attribution techniques and compare it with Golestān - the known work of Sa’dî. We have used two different techniques to do our analysis. The first technique used is characteristic curves proposed by Mendenhall. The second is a quantitative model to explain the repetition and distribution of vocabulary in each piece of writing. Ultimately, our answers fit with the Forughî’s guess about these writings. Three of these writings (Nasîhat ul muluk, Aql o eshq, and ankîyāno) are surely written by Sa’dî. Taqrîrāt-e salāse and dar taqrîr-e dîbāche are not written by Sa’dî. Majāles-e panjgāne’s author isn’t Sa’dî, but it is possible that the content is Sa’dî’s speeches for people.
رسائل سعدی,سبکسنجی,انتساب تالیف,منحنی مندنهال,تکرار واژگان
Sa'di's Rasael,Stylometry,Authorship Attribution,Mendenhall curves,vocabulary repetition
71
99
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-3975&slc_lang=fa&sid=29
Arash
Poorakbar
آرش
پوراکبر
1003194753284600122923
1003194753284600122923
Yes
Phd student / University of Tehran
دانشجوی دکترا / دانشگاه تهران