Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
2
5
online
1
fulltext
fa
بنمایه: تعاریف، گونهها، کارکردها و...
Motif: Definitions, Types, Functions and …
اختلاف در فهم و کاربردِ اصطلاحات رایج در حوزۀ ادبیات داستانی، از مشکلاتی است که گاه مانع از فهم درست و مشترک داستان و تحلیل دقیق آن می شود. با اینکه بسیاری از این اصطلاحات به فرهنگ ها راه یافته و بر زبان اهل تحقیق جاری است، هنوز در کاربرد آن اجماعی وجود ندارد. همین امر، تشخیص و تمایز عناصر داستانی و در نتیجه، تحلیل داستان ها را در عمل با مشکل روبه رو ساخته است. نویسنده در این گفتار، قصد دارد یکی از پرکاربردترین اصطلاحات حوزۀ روایت شناسی، یعنی بن مایه را با تأکید بر «نقش مایۀ آزاد» و «نقش مایۀ مقیّد» بازنگری کند. برای این منظور، اهمّ تعاریف موجود در فرهنگ ها را نقد می کند، درجۀ رسایی و نارسایی آن ها را نشان می دهد و تعاریف مورد نظر خود را عرضه می کند. همچنین، انواع بن مایه را در داستان های سنّتی فارسی طبقه بندی، و کارکردهای چهارگانۀ آن را در روایت تبیین خواهد کرد. بن مایه، اصطلاحی است ساختاری-معنایی که بیشتر با عناصر ساختاری داستان ارتباط می یابد نه صرفاً با جنبه های معنایی آن.
One of the problems which prevent a correct or common comprehension of a fiction and its precise analysis is the diversity which exists in understanding and using the common terms in fiction domain. Although most of these terms have been listed in dictionaries and used by researchers, there is no unanimity about their usage. Due to this matter, distinction of fiction's elements and the analysis of narratives confront some difficulties. In this paper we intend to revise one of the most common terms in narratology i.e. motive, focusing on dependent motive and independent motive. Hence it is necessary to criticize the most important definitions in dictionaries for motive, to show their credibility and the degree of their expressiveness and to present our definitions. Also, all types of motives in traditional Persian fictions will be categorized and their four functions in narration will be explained. In our point of view, motive is a structural – semantic term that is related more to structural elements of a story than to its semantic aspects.
روایتشناسی,بنمایه,بنمایۀ آزاد,بنمایۀ مقیّد,روایت داستانی,کارکرد
Narratology,Motive,Dependent Motive,Independent Motive,Fictional Narrative,Function
7
40
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10281-1&slc_lang=fa&sid=29
Mohammad
Parsanasab
محمّد
پارسانسب
1003194753284600313197
1003194753284600313197
Yes
Tarbiyat Moallem University
تهران، خیابان مفتح جنوبی، دانشگاه تربیت معلم، گروه زبان و ادبیات فارسی