Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1388
9
1
gregorian
2009
12
1
2
8
online
1
fulltext
fa
پوچ انگاری منفعل در "بوف کور"
Passive Nihilism in “Boof e koor”
چکیده: نیست انگاری راوی در بخش اول "بوف کور" و وجوه تشابه آن با نیست انگاری نیچه، موضوعی است که پیش از این از سوی نگارندگان این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در عین حال که پیروی راوی از نیچه در این اثر هدایت قابل انکار نیست، این نیست انگاری با آن چه که نیچه آن را "نیست انگاری فعال" معرفی می کند و در عملِ "زرتشت" متجلی می شود، تفاوت زیادی دارد. وجوه تمایز راوی از زرتشت را می توان در بخش دوم بوف کور - که در واقع بخش عملی نیست انگاری این کتاب است – مورد مطالعه و بررسی قرار داد. این مقاله به معرفی وجوه تمایز و افتراق "زرتشت" و "راوی" بوف کور می پردازد و "نیست انگاری منفعل" را به خصوص در بخش دوم این کتاب بررسی خواهد کرد و یادآور می شود که اگر چه راوی استدلال نیچه را در ذهن خود مرور کرده، آن را می پذیرد و در بخش اول کتاب، نابودی "دختر اثیری" را در ذهن خود می پروراند، نفوذ عمیق این دختر - که در واقع جلوه ای از دنیای ماوراست – در کنار انفعال راوی مانع از آن می شود که او بتواند در عمل، تأثیر حضور "لکاته" را – که نماد اجتماعی دختر اثیری است- از زندگی خویش بزداید.
Passive Nihilism in “Boof e koor” By: Dr. Sayed Kazem Moosavi Fatemeh Homayoon Abstract: Nihilism in the beginning part of “boof e koor” and its similarity with Nietzsche’s nihilism is an issue that has already been explored by writers of this paper. Despite the fact that Nietzsche’s influence is not deniable in Hedayat’s work, this nihilism radically different from what Nietzsche recognizes as “active nihilism” and is realized in Zarathustra. The distinction between the Narrator and Zarathustra can be investigated in the second part of “Boof e koor”, which is in fact the practical nihilism of this book. This paper unearths the similarity and distinction dimensions between Zarathustra and the Narrator of Boof e koor and explores “passive nihilism” especially in second part of this book. The paper also argues that although the Narrator has mentally reviewed Nietzsche’s argument, he approves of it, and, in the first part, thinks about killing the celestial girl; this girl's deep influence - that is in fact a realization of the extraterrestrial world- and narrator's passion deter him from being able to practically obliterate influence of the prostitute’s presence, that is the social symbol of the celestial girl, from his life.
"نیست انگاری فعال","نیست انگاری منفعل","راوی","زرتشت"
"Active/Passive Nihilism","Narrator","Zarathustra"
111
140
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-3427&slc_lang=fa&sid=29
sayed kazem
moosavy
سید کاظم
موسوی
100319475328460047457
100319475328460047457
Yes
shahrekord. kilumetre 2 jade saman. sanduq posty 115. goruhe zaban va adabiate farsy.
شهرکرد. کیلومتر 2 جاده سامان. دانشگاه شهرکرد. صندوق پستی 115. دانشکده ادبیات. گروه زبان و ادبیات فارسی
fatemeh
homayoon
فاطمه
همایون
100319475328460047458
100319475328460047458
No
fars. marvdasht. sanduq posty 73715-696
فارس. مرودشت. صندوق پستی 73715-696. فاطمه همایون