Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1387
12
1
gregorian
2009
3
1
2
5
online
1
fulltext
fa
تأملی در مثنوی معنوی با رویکرد منطق مکالمهای باختین1
A Reflection on Masnavi with Bakthin's Dialogism Approach
نظریه پردازان ادبی معاصر، از چشم انداز های مختلفی ژانرهای ادبی را نقد و بررسی کرده اند. در این میان میخاییل باختین2، نظریه پرداز بزرگ روس، جایگاه ویژه ای دارد. وی با تأکید بر اصطلاح کلیدی «منطق مکالمه»3 در میان انواع ادبی، به ویژه رمان و آن هم رمان های داستایفسکی، آن ها را واجد ماهیت گفت وگویی و چندآوایی می داند. در چنین رمان هایی، صدای راوی بر فراز صداهای دیگر قرار نمی گیرد، بلکه صدایی در کنار صداهای دیگر به شمار می آید. در میان متون کلاسیک ادب فارسی، مثنوی معنوی از معدود آثاری است که مناظرات و گفت وگوهای شخصیت های داستانی – تمثیلی آن با مؤلفه هایی که باختین برای منطق مکالمه ای برمی شمرد به طور تأمل برانگیزی مطابقت و همخوانی دارد. این مقاله طرح و شرح این موضوع خواهد بود.
The contemporary literary theorists have examined different literary genres from different viewpoints. Among them Mikhael Bakhtin, a distinguished Russian literary critic, is a standout. Highlighting his key concept of dialogism, Bakhtin from among different literary genres describes the novel, specially Dastayovski's novels as possessing dialogic or Polyphonic quality. In such novels, the voice of the narrator isn’t dominant but is beside other voices. Among Persian literary classic texts, Masnavi – ye Manavi is one of the few texts in which the debates and dialogues between its story allegorical characters is considerably conformable to the components Bakhtin considers for dialogism. We raise and describe this conformability in this article.
مثنوی مولوی,منطق مکالمه,چندآوایی,تکآوایی,طنز و هزل,دیگری
Molavi,Masnavi,Dialogism,polyphony,Monologism,Satire and Facetiae,The Other
147
173
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-10241-1&slc_lang=fa&sid=29
Habibollah
Abbasi
حبیبالله
عباسی
1003194753284600313210
1003194753284600313210
Yes
Tarbiyat Moallem University
دانشگاه تربیت معلم تهران
Farzad
Baloo
فرزاد
بالو
1003194753284600313211
1003194753284600313211
No
PhD student of Persian language and literature, Shahid Beheshti University
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی