Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1391
2
1
gregorian
2012
5
1
5
17
online
1
fulltext
fa
گفتمان، قدرت و زبان در قصههای بهرنگی
از دیدگاه تاریخگرایی نوین
A New Historical Study of Discourse, Power, and Language in Behrangi’s Stories
این مقاله با بررسی گفتمان، قدرت و زبان در داستان های «الدوز و کلاغ ها» و «الدوز و عروسک سخنگو»ی بهرنگی از دیدگاه تاریخ گرایی نوین ِفوکو، نشان می دهد گفتمان های چندگانه در این آثار متأثر از گفتمان های انقلابی، سیاسی، ادبی و فرهنگی عصر بهرنگی است؛ همچنین تبیین می کند چگونه بهرنگی با قصه های کودکانه، از زبان بی زبان ها، کلاغ ها و عروسک ها رابطه متقابل زبان و قدرت را به تصویر کشیده است. چرا که هرجا زبان تهدیدی برای قدرت (زن بابا) به شمار می آید، بی درنگ به سکوت و خاموشی محکوم می شود.
This paper tends to investigate discourse, power, and language in Behrangi’s “Olduz va kalagh-ha”[1] and “Olduz va aroosak-e sokhangoo”[2] under the light of Foucauldian new historicism to demonstrate that multiple discourses of the selected texts are inseparable from the political, social, literary, and cultural discourses of Behrangi’s era. The study also illustrates how Behrangi has portrayed the mutual relations between language and power by the use of objects and animal characters in his stories. As soon as language threatens power (stepmother), it is doomed to silence.
<br clear="all" />
[1] “Olduz and Crows”
[2] “Olduz and the Talking Doll”
گفتمان,تاریخگرایی نوین,قدرت,زبان,بهرنگی,میشل فوکو,ادبیات داستانی قرن چهارده
discourse,new historicism,power,language,Michel Foucault,narrative literature of 14th century
90
110
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-11279-1&slc_lang=fa&sid=29
fatemeh
mahmoudi
فاطمه
محمودی تازه کند
100319475328460047557
100319475328460047557
Yes
عضو هیئت علمی- دانشگاه ازاد