Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
4
15
online
1
fulltext
fa
نقش موقعیت در شکل گیری ژانر: معرفی یک رویکرد
Rhetorical Approach to Genre
این مقاله می¬کوشد نقش «موقعیت» را در شکل¬گیری ژانرها بررسی کند. برای این منظور مفهوم ژانر در حوزه¬ی رتوریک که از فن خطابۀ غرب باستان تا حوزه-های ارتباط شناسی را در قرن بیستم در برمی¬گیرد به بحث گذاشته شده است. برخلاف رویکردهای ادبی که عمدتاً ویژگی¬های درون-متنی (فرم و محتوا) پدیدآورندۀ ژانرهای متفاوت است، در این رویکرد عوامل برون-متنی همچون موقعیت و مخاطب زیربنای تعریف ژانر است، و هر گونه تغییر در درک منتقدان از این عوامل تغییرات عمده¬ای را در تعریف ژانر به وجود می¬آورد. تا پیش از قرن بیستم مفهوم موقعیت مفهومی محدود و ایستا بود که سخنور و مخاطب نقش خاصی در شکل¬گیری آن نداشتند، و به همین دلیل ژانرهای متناسب با هر موقعیت نیز کاملاً مشخص و تعریف شده بود. حال آن¬که در قرن بیستم و با طرح نظریه¬های منتقدانی چون باختین و کارولین میلر، موقعیت و به تبع آن، ژانر به مفهومی پویا و دگرگون¬شونده تبدیل یافت که در یک فرایند ارتباطی شکل می¬گیرد و به همین دلیل، خود محصول کنش مشارکین در موقعیت است. در این مقاله، پس از پرداختن به نظریه¬های ژانر در حوزۀ فن خطابۀ یونان و روم باستان، نشان داده شده است که پیوند یافتن ژانر با کنش اجتماعی در قرن بیستم ، ژانر را به ابزاری برای تولید و بازتولید ارزش¬ها و پیش¬فرض¬های ایدئولوژیک در یک فرهنگ خاص تبدیل می¬کند و در این فرایند مولف، متن و مخاطب به طور همزمان دخیل¬اند. این رویکرد به ژانر، در مطالعات ادبی نیز پیامدهایی داشته که در پایان به برخی از آن¬ها اشاره شده است.
This article studies the role of “Rhetorical Situation” in the formation of genres. Accordingly, the article discusses the concept of genre in rhetoric which includes a variety of fields ranging from the ancient oratory to the communication studies in 20th century. Unlike literary approaches which define genre mostly on the basis of textual features (form and content), rhetorical approach defines genre according to the extra-textual features such as situation and audience. Before 20th century, the concept of “situation” was very much static and limited to some specific and clear-cut situations and the speaker and audience only had to passively respond to these situations. In 20th century, the theories of Bakhtin and Carolin Miller turned this concept into a dynamic one. According to these theorists, a genre comes to existence in a communicative process and with the participation of speaker and audience. This article first addresses the theories of genre in ancient rhetoric, and then goes on to show that the definition of genre as social action makes genre a tool for production and reproduction of social values and ideological assumptions in different cultures. Finally, the article mentions some of the consequences of rhetorical approach for literary studies.
ژانر,موقعیت رتوریکی,فن خطابه,کنش اجتماعی
Genre,rhetorical situation,oratory,Social act
88
111
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-2454&slc_lang=fa&sid=29
Dāwood
Emārati Moghadam
داوود
عمارتی مقدم
100319475328460047533
100319475328460047533
Yes
Ph.D. Student of Persian, Ferdowsi University of Mashhad
دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد