Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
6
23
online
1
fulltext
fa
بررسی خلاقیتهای شعری حافظ در مفهومسازی عشق
An Analysis of Poetic Creativity of Hafiz in Conceptualization of LOVE
نظریه استعاره شناختی معتقد است که زبان عادی و زبان ادبی، از جهاتی در مفهوم سازی مفاهیم شبیه هم و از جهاتی متفاوتند. مقاله حاضر، در صدد پرداختن به خلاقیت های حافظ در تصور مفهوم عشق در چارچوب این نظریه است. مفهوم عشق در شعر حافظ به کمک راهبردها یا ابزارهای شناختی رایجی چون استعاره، تصویر، مجاز و جاندارپنداری مفهوم سازی می شود، اما به نظر می رسد حافظ شیوه های خلاقانه تری را در استعاره های شعری عشق به کار برده است. به منظور کشف شاخص های تأثیرگذار در مفهوم سازی متفاوت عشق، دو سوال مهم مطرح می شود: مفهوم سازیِ شعری عشق چه تفاوتی با مفهوم سازی عادی و رایج آن در زبان فارسی دارد؟ و، کدامیک از شاخص های چهار گانه کوچش(2010) در آفرینش خلاقیت استعاری در شعر حافظ نقش پررنگ تری دارد؟ بررسی داده های تحقیق نشان می دهد که عشق در زبان حافظ، مانند زبان های دیگر و مانند زبان فارسی از مفاهیم آتش، سفر، مستی، و غیره به عنوان حوزه مبدأ کمک می گیرد. اما مفهوم سازی آن از نظر چهار شاخص گسترش، تفصیل، زیرسؤال بردن، و تلفیق، با زبان عادی فرق دارد. به نظر می رسد آنچه باعث می شود زبان شعر، از زبان عادی متمایز شود، کاربرد خلاقانه مفهوم سازی های استعاری، جاندارپنداری، استعاره های تصویری و مجاز مفهومی باشد. همچنین از میان چهار شاخص مطرح در استعاره های مفهومی شعری، تلفیق و تفصیل بیشترین و زیرسوال بردن کمترین کاربرد را داراست.همچنین حافظ از استعاره های تخیلی نو در مفهومسازیِ عشق بسیار بهره برده است.
Cognitive Metaphor theory claims that in conceptualization of different concepts, ordinary and poetic languages are the same in some aspects, though different in other ones. This paper aims to an analysis of creativity of Hafiz in LOVE concept. In Hafiz poetry, LOVE is conceptualized by different, though related, conceptual mechanisms of metaphor, image, personification and metonymy. However, it seems that Hafiz has used more creative mechanisms in the conceptualization of LOVE. To find distinguishing influential factors in LOVE conceptualization, two important questions are raised: what is the difference between common metaphors of LOVE in Persian and those in Hafiz poetry? And among four mechanisms proposed by Kövecses (2010), which one is more influential in artistic creativity and novelty of Hafiz poetry? Close analysis of poems consisting LOVE concept shows that Hafiz language contains the same kind of conceptualization as ordinary languages of Persian and other languages. In other words, LOVE has been conceptualized as FIRE, JOURNEY, RAPTURE, etc. However, its conceptualization is different from that in ordinary language, because the poet has creatively used four poetic mechanisms of extension, elaboration, questioning, and combining which are less frequent in ordinary language. It seems that, as it is predicted by cognitive linguists, what distinguishes literary language from ordinary language is creative use of metaphorical conceptualizations, personification, image metaphors and conceptual metonymies. Besides, among four distinguishing mechanisms, combining and elaboration seems to be the most and questioning is the least effective factor in poetic conceptualization of LOVE. Moreover, Hafiz has used many creative, novel conceptual metaphors of LOVE along with conventional ones.
استعاره مفهومی,استعاره تصویری,مجاز مفهومی,شعر حافظ
conceptual metaphor,image metaphor,conceptual metonymy,Hafiz Poetry
59
82
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-1000-9529&slc_lang=fa&sid=29
شیرین
پورابراهیم
100319475328460049863
100319475328460049863
Yes
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
مریم سادات
غیاثیان
100319475328460049862
100319475328460049862
No
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور