Literary Criticism
نقد ادبی
LCQ
Literature & Humanities
http://lcq.modares.ac.ir
1
admin
2008-0360
2538-2179
fa
jalali
1391
5
1
gregorian
2012
8
1
5
18
online
1
fulltext
fa
روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد: تحلیلی بر پایۀ سبکشناسی فمنیستی
The Feminine Style in Zoya Pirzad’s Works:
An Analysis on the Basis of Feminist Stylistics
دربارۀ ویژگی­های زبانی آثار ادبی زنان دیدگاه های گوناگونی وجود دارد. در پژوهش حاضر بر ضرورت تحلیل سبکی آثار داستانی زنان به عنوان روشی برگزیده در تحلیل ویژگی های زبانی، ادبی و اندیشگانی این آثار تأکید شده است. در ادامه، برجسته ترین وجوه سبکی آثار زویا پیرزاد، با رهیافت سبک­شناسی فمنیستی، بررسی و تحلیل شده است. یافته­های پژوهش نشان می­دهد از نخستین اثر نویسنده یعنی مجموعه داستان <em>مثل همۀ عصرها</em> تا رمان <em>عادت می کنیم</em>، در سطوح مختلف متن (واژگان، جملات و سطح گفتمان) دیدگاه زنانه نمود یافته است. سیر تحول اندیشه که به تحول زبان منجر می­شود، در آثار پیرزاد این­گونه است: در مجموعه داستان­های <em>مثل همۀ عصرها</em>، <em>طعم گس خرمالو</em> و<em> </em><em>یک روز مانده به عید پاک</em> زنان اسیر روزمرگی­اند و از خود اراده­ای ندارند؛ در <em>رمان </em><em>چراغ­ها را من خاموش می­کنم</em> جایگاه زن مورد پرسش قرار می­گیرد و در رمان <em>عادت می­کنیم</em> با تحول نقش زن به عرصۀ کنشگری و فعالیت اجتماعی، توصیفی دیگرگون از هویت زنانه در نقش فاعلی ارائه شده است.
There are several attitudes about the linguistic characteristics of literary works by female authors. The present study aims at highlighting the need for a stylistic analysis of female fictions as a method for linguistic, literary, and ideological analyses of these works. In this study, we have studied the most important stylistic aspects of Pirzad’s writings through a feminist stylistic approach. The results of the study indicate that from the first work of the author (<em>Mesl-e hameh-ye asr-h</em><em>a</em><em><sup><sup>[1]</sup></sup></em>) to the last work (<em>Ā</em><em>dat mikonim<sup><sup>[2]</sup></sup></em>), a feminist point of view has emerged at different levels of the texts, e.g. lexicon, sentence, and discourse. The changing trend of thought which leads to linguistic transformation and development in the author’s work is as follows: in <em>Mesl-e hameh-ye asr-h</em><em>a</em>,<em>Ta’m-e gass-e khormalu,</em><sup><sup>[3]</sup></sup><em>Yek ruz mandeh be eid-e p</em><em>a</em><em>k,</em><sup><sup>[4]</sup></sup> the women are engaged in routines and have no intentionality of their own, while in <em>Cher</em><em>a</em><em>gh-h</em><em>a</em><em> r</em><em>a</em><em> man kh</em><em>a</em><em>moosh mikonam</em>,<sup><sup>[5]</sup></sup> the women status is challenged, and in <em>A</em><em>dat mikonim</em>, due to the role of women in social activities, a different description of female identity as the agent of change is presented. <br clear="all" /> [1]. <em>Like All Evenings</em> [2]. <em>We Will Get Used to It</em> [3]. <em>The Acrid Taste of Persimmon</em> [4]. <em>One Day before Easter</em> [5]. <em>I Turn off the Lights</em>
سبک شناسی فمنیستی,سبک زنانه,داستان ایرانی,زویا پیرزاد
feminist stylistics,female style,Persian fiction,Zoya Pirzad
333
2
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-29-11279-7&slc_lang=fa&sid=29
ali
dasp
سید علی
دسپ
100319475328460047574
100319475328460047574
No
دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
Naser
Nikoubakht
ناصر
نیکوبخت
100319475328460047575
100319475328460047575
Yes
Tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
Said
Bozorg Bigdeli
سعید
بزرگ بیگدلی
100319475328460047576
100319475328460047576
No
Tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
Mojtaba
Monshizadeh
مجتبی
منشی زاده
100319475328460047577
100319475328460047577
No
Allameh Tabatabaie university
دانشگاه علامه طباطبایی