دوره 8، شماره 30 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 30 صفحات 80-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار زبانشناسی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
2- دانشیار گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
چکیده:   (8898 مشاهده)
کاربست تئوری نظام ارزش‌گذاری خود در قالب نظریه موقعیت‌پذیری حقیقی/داستانی مؤلّف می‌تواند تأثیر چشمگیری در ارائه رویکردی نوین به تحلیل رابطه هنرمند رمان‌نویس و قهرمان داستانی‌اش داشته باشد. در این نوشتار به تحلیل سیستم ارزش‌‌های شخصیت اول رمان مردی در تاریکی اثر پل استر (۲٠٠٨) می‌پردازیم. بر اساس مدل سیستم‌ ارزشی هرمنز، واحدهای معنایی و دلالت‌های احساسی مرتبط با آنها در روایت مؤلّف، که یک رمان‌نویس است، از خود در جریان داستان واقعی زندگی‌اش و در تقابل با قهرمانش در جهان داستانی مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، تحقیق حاضر به انگیزه‌های بنیادین تحقّق نفس و برقراری ارتباط و پیوند با دیگری و در نهایت پروفایل احساسی مرتبط با آنها در روایت شخصیت اول رمان، مورد می‌پردازد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که هنر داستان‌سرایی و فرآیند طرح داستان به مؤلّف کمک می‌کند تا به ابداع طرحی نو در خود و ترمیم ویرانه‌های زندگی‌ گذشته‌اش بپردازد. این بررسی به‌درستی تأیید کرد که موقعیت منِ داستان‌سرا توانست به طرز مؤثّری با چالش‌هایی که توسط موقعیت منِ همسر و منِ پدیدآورنده جنگ به‌وجود آمده بود مقابله کند و چشم‌انداز مثبتی را برای آینده ایجاد کند.
متن کامل [PDF 648 kb]   (2874 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: روایت شناسی
دریافت: 1393/12/12 | پذیرش: 1394/4/1 | انتشار: 1394/4/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.