فارغ التحصیل / دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (7638 مشاهده)
گفتمانِ تبلیغاتی در دنیای کنونی دیر زمانی است که به جای اشاره صریح به پیام تبلیغاتی، استفاده غیرمستقیم و ضمنی از مفهوم مورد نظر را برای موفقیت در هدف، در پیش گرفته است. دلالت ضمنی به موضوع تبلیغ، خوانشگر را با سطوح مختلف نظام نشانهای دیداری مواجه خواهد کرد و موجب تعامل هر چه بیشتر او خواهد شد. هدف این مقاله بررسی کاربردها و جلوههای حضور استعاره در سطوح نظامهای نشانهای دیداری و درک قابلیتهای آن برای معناآفرینی در پوسترهای عاشورایی به عنوان رسانهای تبلیغاتی است، به همین منظور نمونههای مختلفی از پوسترهای عاشورایی خلق شده در سالهای اخیر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش با دو سؤال اصلی مواجه شدهایم؛ آیا تحلیل سطوح مختلف نظامهای نشانهای دیداری در طراحی پوسترهای عاشورایی کاربرد دارد و چگونه عناصر بصری، کلامی و نیز تعامل آنها با یکدیگر، سبب ظهور جلوههای گوناگون استعاره در پوسترها میشوند. طی بررسیهای انجام شده این نتیجه حاصل گشت که استعاره در هر سه سطح نظام نشانهای دیداری قابلیت ظهور دارد و کارکرد متفاوت استعاره در هر یک از این سطوح که به سبب نحوه چیدمان عناصر و ماهیت آنان شکل گرفته است، منجر به نمایان شدن وجوه مختلفی از استعاره، ایجاد خوانشهای گوناگونی از سوی مخاطب در این ارتباط و بروز معانی مختلفی از گفتمان موجود در پوسترهای عاشورایی میگردد. درک هر یک از این مفاهیم امکان قیاس بین جنبههای ظهور استعاره در سطوح مختلف نظام نشانهای دیداری و بررسی قابلیتهای هر یک از این سطوح برای معنابخشی به اثر و گفتمان استعاری را فراهم میکند.
نوع مقاله:
نقد عملی |
موضوع مقاله:
بلاغت|نقد نشانه شناختی دریافت: 1391/5/24 | پذیرش: 1392/2/12 | انتشار: 1392/6/1