1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی- گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده: (8554 مشاهده)
در این مقاله، ابتدا کوشیدهایم زمینههای موجود در نظریه پردازی ادبیات کودک را بر مبنایی عینی و منطقی در سه حوزه طبقهبندی کنیم. این حوزهها عبارتند از: نظریات مربوط به وجود ادبیات کودک، نظریات مربوط به ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و بازنگری در مفاهیم و مقولات نظریههای ادبی و روابط آنها بر مبنای ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و از هر مورد، نمونههایی ارائه کردهایم. سپس بر مبنای نمودار نقاط کانونی نظریات ادبی واندرگریفت، وضعیت نظریات ادبیات کودک را در این نمودار معین کردهایم. با مشخص کردن رابطۀ دیالکتیکی نظریه و نقد ادبی نشان دادهایم که تولید نظریۀ ادبی متکی بر نقد ادبی نیز هست و در انتها با طرح ضرورت اندیشۀ پیچیده، به امکانهای پیش روی نظریهپردازان آینده نیز اشاره کردهایم. به این ترتیب، فرانظریۀ توصیفی نظریات ادبیات کودک را ترسیم کردهایم که نمایی کلی از مسیرها و زمینههای پژوهشی حوزه ادبیات کودک را نشان میدهد.
نوع مقاله:
نظری |
موضوع مقاله:
ادبیات عامیانه دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/3/6