دوره 10، شماره 37 - ( 1396 )                   جلد 10 شماره 37 صفحات 106-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi M, Salhinia M, Amin Yazdi A. A Descriptive Metatheory of Children's literature: Classification and Description of the Research Fields in the Theory of Children's Literature. LCQ 2017; 10 (37) :89-106
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-833-fa.html
یدالهی شاه‌راه رویا، مهدوی محمد جواد، صالحی نیا مریم، امین یزدی امیر. فرانظریۀ‌ توصیفی ادبیات کودک: طبقه‌بندی و توصیف زمینه‌های پژوهشی در نظریۀ ادبیات کودک. نقد ادبی. 1396; 10 (37) :89-106

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-833-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی- گروه زبان و ادبیات فارسی
چکیده:   (8541 مشاهده)
در این مقاله، ابتدا کوشیده‌ایم زمینه‌های موجود در نظریه‌ پردازی ادبیات کودک را بر مبنایی عینی و منطقی در سه حوزه طبقه‌بندی کنیم. این حوزه‌ها عبارتند از: نظریات مربوط به وجود ادبیات کودک، نظریات مربوط به ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و بازنگری در مفاهیم و مقولات نظریه‌های ادبی و روابط آن‌ها بر مبنای ماهیت و مسائل خاص ادبیات کودک و از هر مورد، نمونه‌هایی ارائه کرده‌ایم. سپس بر مبنای نمودار نقاط کانونی نظریات ادبی واندرگریفت، وضعیت نظریات ادبیات کودک را در این نمودار معین کرده‌ایم. با مشخص کردن رابطۀ دیالکتیکی نظریه و نقد ادبی نشان داده‌ایم که تولید نظریۀ ادبی متکی بر نقد ادبی نیز هست و در انتها با طرح ضرورت اندیشۀ‌ پیچیده، به امکان‌های پیش روی نظریه‌پردازان آینده نیز اشاره کرده‌ایم. به این ترتیب، فرانظریۀ توصیفی نظریات ادبیات کودک را ترسیم کرده‌ایم که نمایی کلی از مسیرها و زمینه‌های پژوهشی حوزه ادبیات کودک را نشان می‌دهد.
متن کامل [PDF 556 kb]   (3164 دریافت)    
نوع مقاله: نظری | موضوع مقاله: ادبیات عامیانه
دریافت: 1395/9/14 | پذیرش: 1396/3/1 | انتشار: 1396/3/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.