جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخ‌‌گرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت معلم تهران
2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی
چکیده
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید مَمِت بی تردید در زمرهء بهترین و مشهورترین آنان قرار می گیرد. این مقاله به تحلیل و بررسی نمایشنامهء گلنگری گلن راس، معروفترین اثر مَمِت و برندهء جایزهء پولیتزر می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کار گرفته شده در این مقاله، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوریها و نظریات میشل فوکو می باشد. در تحلیل مباحث درونی نمایشنامه، به بررسی ردپای نظام سرمایه داری آمریکا و چگونگی اعمال قدرت این نظام بر اقشار مختلف جامعه خواهیم پرداخت. همچنین نقش قدرت و گفتمان غالبی که در اختیار صاحبان قدرت در هر نهاد قرار دارد را مورد مداقه قرار می دهیم. از طرف دیگر، جایگاه جنسیت و ریشه یابی مفهوم آن و گفتمان رایج مربوط به اعتقاد و گرایش دیوید مَمِت در این رابطه تشریح می گردد. بعلاوه بررسی دلایل عدم حضور زن در این نمایشنامه به عنوان یک کاراکتر مؤثر و پررنگ، تحلیل ارتباط مستقیم قدرت و جنسیت و چگونگی آشکار شدن این ارتباط در درگیریها و کنش و واکنش های اجتماعی و شغلی هدف دیگر این مقاله می باشد. و در آخر، به تشریح کاربرد و نحوهء استفادهء دیوید مَمِت از زبان به عنوان ابزاری جهت بسط و نمایش هنرمندانهء موارد مذکور خواهیم پرداخت

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

A New Historical Study of Gender, Power, and Language In David Mamet's Glengarry Glen Ross

نویسندگان English

Fa'zel Asadi Amjad 1
Yasser Zolfiqari 2
1 Tarbiat Moallem un.
2 Master of English language and literature
چکیده English

Among contemporary playwrights, screenplay writers, and film directors, David Mamet is undoubtedly one of the best and most famous, especially in America. This study tries to analyze Glengarry Glen Ross, the best-known work of Mamet, which received Pulitzer Prize. We have chosen New Historicism as our main approach and we resort to Foucault's views and ideas in order to have a richer conceptual framework. The main concern of this paper is to analyze the concept of gender identity, the direct interrelation between power and sexuality, and the trace of this interrelation in social and business challenges. This study also discusses the traces of American capitalism as a circulating and dominant discourse and the way it exercises its power over different classes. Furthermore, it tries to give an account of David Mamet's attitude on gender roles. Finally, the paper deals with the question of language as a means of linking and signifying gender and power.

کلیدواژه‌ها English

Discourse
New Historicism
power
Institution
gender
Language