دوره 2، شماره 8 - ( 1388 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- قاسم آباد، بولوار شهید فلاحی، فلاحی 96-پلاک 15
2- مشهد-میدان آزادی-پردیس دانشگاه فردوسی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی-گروه زبان انگلیسی
3- مشهد-میدان آزادی-پردیس دانشگاه فردوسی-دانشکده ادبیات-گروه زبان انگلیسی
چکیده:   (12195 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی روایت شناختی و سبک شناختی «روایت محرم» اثر سید مرتضی آوینی در چارچوب نظریه هوش داستانی رندال (1999) است. گرچه تا کنون مطالب بسیاری در مورد منحصر به فرد بودن روایت‌های این نویسنده مطرح شده است، تا کنون هیچ پژوهش علمی‌برای اثبات ویژگی‌های خاص روایت شناختی در آثار او به عمل نیامده است. بررسی آثار آوینی بر مبنایی علمی‌و مبتنی بر نظریه‌های معتبر روایت شناختی گامی‌مؤثر در جهت فهم بهتر ویژگی‌های این آثار و استفاده از این ویژگی‌ها در شکل‌ها و موقعیت‌های دیگر خواهد بود. در این مطالعه، سازوکارهایی که در ارتقای هوش داستانی در چارچوب تحلیلی رندال دخیل هستند، و نمود آن‌ها در متن "روایت محرم" با بهره گیری از مدل روایت شناختی لبوف (2001) مورد بررسی و ارزیابی کیفی و کمی‌ قرار می‌گیرد. در این راستا بخشی از ویژگی‌های روایت شناختی نثر آوینی با ذکر مثال‌هایی از نثر وی و از منظری سبک شناختی و در قالب نمودهای زبانی تبیین می‌شود.
     

دریافت: 1388/11/21 | پذیرش: 1389/4/27 | انتشار: 1389/8/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.