دوره 8، شماره 31 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 31 صفحات 90-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
چکیده:   (11726 مشاهده)
مانیفست و تلقی از آن در گفتمان شعر مدرن و پسامدرن فارسی چکیده بین منتقدان، صاحب نظران و شاعران در زمینۀ شعرنوی فارسی سه تلقی نسبت به مانیفست (که گاه بیانیه نیز گفته شده) وجود دارد. نخست متونی که معمولاً از دیدگاه‌ها و اصول ادبی و هنری برگرفته و با امضای فرد یا افرادی، تحت عنوان مانیفست، بیانیه یا سایر عناوین مشابه منتشر شده‌اند. دوم متون منتشرشده‌ای که تحت عنوان‌های یادشدۀ پیشین منتشرنشده، لکن به علت محتوای ویژه، به عنوان بیانیۀ جریانی خاص شناخته شده‌اند. سوم اشعاری که به علت فرم یا محتوای خاص، بیانیۀ جریان شعری یا شاعری خاص تلقی شده اند. این پژوهش پس از ارائۀ ریشه‌شناسی واژۀ مانیفست، هفت ویژگی برای مانیفست ارائه و نمونه‌های شاخص تلقی‌های سه‌گانه را معرفی کرده و سپس نقد،تحلیل و ریشه‌یابی ایجاد این سه تلقی را در شعر مدرن و پسامدرن فارسی(از نیما تاکنون) انجام داده است. کلمات کلیدی شعر معاصر فارسی، گفتمان شعری، مانیفست نویسی، توضیح دهندگی
متن کامل [PDF 576 kb]   (4743 دریافت)    

دریافت: 1394/2/5 | پذیرش: 1394/7/14 | انتشار: 1394/10/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.