دوره 11، شماره 44 - ( 1397 )                   جلد 11 شماره 44 صفحات 50-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanli K, zadehhasan N. A study in Criticism and Interpretation Mohammad Hoghooghi's Approaches. LCQ 2018; 11 (44) :29-50
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-29475-fa.html
حسن لی کاووس، زاده حسن نسرین. شیوه‌های محمد حقوقی در نقد و تحلیل شعر معاصر. نقد ادبی. 1397; 11 (44) :29-50

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-29475-fa.html


1- هیأت علمی دانشگاه شیراز
2- دانشجوی دانشگاه شیراز ، n.za515@yahoo.com
چکیده:   (9201 مشاهده)
بازخوانی کارنامه نقد منتقدان با هدف ارزیابی کیفی و شناسایی فرازوفرودهای آن­، یکی از اقدامات مهم در شناسایی سیر تحول نقد ادبی است. محمد حقوقی از شاعران نوگرا و از منتقدان تأثیرگذار در جریان‌های شعر معاصر ایران است و کارنامه‌ای پربرگ‌وبار دارد.  نگارندگان این مقاله با توجه به لزوم بررسی کارنامه نقد حقوقی که از پیش‌گامان نام‌دار نقد نو در ایران است، آثار انتقادی‌ او را به‌شیوه تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی بررسی کرده و به تبیین ویژگی­های نقد او پرداخته­اند. حقوقی در نقدهای خود بیش از هرچیز به ویژگی­های صوری و شکل­شناختی اثر توجه کرده و عمده نقدهای او بر سه رأس «زبان و بیان»، «فضا و اندیشه» و «شکل و ساخت» استوارند که از آن­ها می­توان با عنوان «مثلث نقد محمد حقوقی» یاد کرد. این گرایش­های صورت­گرایانه و دل‌بستگی به تشکل و ساخت، باآنکه معمولاً بر عناصر هنری اثر پرتو می‌افکند، گاهی نیز برخی از تحلیل­های او را در تأویل‌های ظاهرگرا محدود می‌کند و باوجود نزدیک شدن به مرز نقد نو و علمی، در مواردی هم دچار کاستی‌هایی می‌‌شود که ارزش واقعی اثر ادبی را نشان نمی­دهد.
 
متن کامل [PDF 471 kb]   (2306 دریافت)    
نوع مقاله: مروری تحلیلی | موضوع مقاله: ادبیات عامیانه
دریافت: 1397/10/26 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1397/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.