دوره 11، شماره 44 - ( 1397 )                   جلد 11 شماره 44 صفحات 142-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amene A, alinejad H, nematolahi H. Synthesis of interdisciplinary studies of children’s literature by considering audience. LCQ 2018; 11 (44) :117-142
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-22870-fa.html
عالی آمنه، علی نژاد حسن، نعمت الهی حلیمه. سنتزپژوهی مطالعات بین‌رشته‌ای ادبیات کودک از منظر نظریۀ مخاطب محوری. نقد ادبی. 1397; 11 (44) :117-142

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-22870-fa.html


1- هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی ، amene.aali@gmail.com
2- مدرس دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر کرج
3- دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (8852 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین میزان توجه به مخاطب ـ کودک در مطالعات بین‌رشته‌ایِ حوزۀ ادبیات کودک و پیشنهاد معیارهایی برای پژوهش‌های آینده است. به‌منظور نیل به این هدف، جایگاه مخاطب در اجزای ساختاری پژوهش، یعنی هدف، مؤلفه‌ها، روش و نمونه، توصیف و تحلیل شده است. با استفاده از روش سنتزپژوهی، 38 گزارش پژوهش بین‌رشته‌ای، شامل مقالات علمی ـ پژوهشی و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کارشناسی ارشد و دکتری که با ملاک‌های ورود به پژوهش هماهنگ بودند، به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند؛ سپس اجزای ساختاری‌ این پژوهش‌ها استخراج و در جداول توصیفی ثبت و تحلیل شدند. یافته‌های این پژوهش عبارت‌اند از: 1. سه هدف عمده در این پژوهش‌ها مورد نظر بوده است: بسامد، بازنمایی و مقایسۀ مؤلفه‌ها. مؤلفه‌های بررسی‌شده نیز در سه حوزۀ دانش روان‌شناسی و علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و فرهنگ، و اخلاق و دین قرار می‌گیرند. 2. تعداد مؤلفه‌های مربوط به حوزه روان‌شناسی و علوم تربیتی بیشتر از دو حوزه دیگر است. 3. روش پژوهش همۀ مطالعات تحلیل محتوا است. 4. نمونۀ همۀ آن‌ها نیز آثار ادبیات کودک است که با توجه به معیارهای سال انتشار و گروه سنی، نام نویسنده یا اثر خاص، نوع داستان، موضوع خاص و آثار برگزیده تعیین ‌شده‌اند و در این ‌میان، معیار سال انتشار و گروه سنی بیشترین کاربرد را داشته است. درمجموع نتایج تحلیل این یافته‌ها براساس معیار توجه به مخاطب، حاکی از توجه اندک به مخاطب‌ ـ کودک در پژوهش‌های بین‌رشته‌ای ادبیات کودک است که برای تقویت این جایگاه، پیشنهاد‌هایی در هر چهار عنصر پژوهشی ارائه‌ شده است.
متن کامل [PDF 512 kb]   (2106 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: ادبیات عامیانه
دریافت: 1397/4/17 | پذیرش: 1398/2/13 | انتشار: 1397/2/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.