ادبیات و مسألۀ شناخت: در دفاع از شناخت‌گرایی ادبی

نویسنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
شناخت‌گرایی ادبی، چنان‌که من آن را می‌فهم، دو دعوی عمده دارد: (1) برخی از آثار ادبی می‌توانند شناختی غیرپیش‌پاافتاده را به خواننده منتقل سازند و (2) ارزش شناختی اثر ادبی، بخشی از ارزش زیبایی‌شناختی آن است. در این مقاله، من از دعوی نخست دفاع می‌کنم. برای انجام این کار، نخست به سراغ افلاطون می‌روم و طرحی را از اشکالات معرفت‌شناختی او بر آثار ادبی که از موضع ضدشناخت‌گرایانه مطرح شده‌اند به‌دست می‌دهم و با صورت‌بندی مجدد آن‌ها از چشم‌اندازی تازه، زمینه‌ای را برای پژوهش معرفت‌شناسانۀ خود فراهم می‌آورم و سپس روند و روال‌هایی را که آثار ادبی از رهگذر آن‌ها، شناخت گزاره‌ای و غیرگزاره‌ای (شامل شناخت مبتنی بر چشم‌انداز، شناخت هم‌دلانه و شناخت چگونگی) را برای خوانندگان پدید می‌آورند، شرح و بسط می‌دهم. دفاع من از شناخت‌گرایی ادبی انواع متفاوتی از شناخت را از آثار ادبی قابل حصول می‌داند اما آگاهانه و عامدانه-برخلاف نظر نوام چامسکی و مارتا نوسباوم- از برتری بخشیدن آثار ادبی بر آثار فلسفی و علمی در ارائۀ نوعی خاص از شناخت پرهیز می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Literature and the Problem of Knowledge: In Defence of Literary Cognitivism

نویسنده English

Omid Hamedani
Assistant Professor of Persian Literarure, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده English

Literary cognitivism, as I understand it, comprises two theses: (1) some literary works can convey non-trivial knowledge to readers and (2) the cognitive value of a literary work is part and parcel of its aesthetic value. In this paper, I argue for the first thesis and elaborate upon the various mechanisms by means of which literary works produce propositional and non-propositional knowledge (including perspective-based knowledge, empathic or phenomenal knowledge and ability knowledge or know-how). To do so, I give a brief sketch of Plato’s anti-cognitivist epistemological objections against the epistemic status of literary works and go on to reformulate them from a modern perspective to provide a background for my epistemological inquiry. My defence of literary cognitivism welcomes different kinds of knowledge-forming mechanisms but pace thinkers such as Noam Chomsky and Martha Nussbaum who prefer the literary discourse over the philosophical or scientific discourse in that the former might sometimes provide us with a kind of knowledge that we may not find in the latter, cautiously and deliberatey averts from making such dubious claims.

کلیدواژه‌ها English

Literary Cognitivism
Propositional Knowledge
Non-Propositional Knowledge
Plato