دوره 4، شماره 16 - ( 1390 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 126-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Mazandarani M R, Gobanchi N. An Analysis of the Dramatic Elements of Theater of the Absurd in Gholam Hossein Saedi’s Plays. LCQ 2011; 4 (16) :105-126
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8425-fa.html
صالحی مازندرانی محمدرضا، گبانچی نسرین. واکاوی مفهوم تئاتر پوچی اروپا در نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی. نقد ادبی. 1390; 4 (16) :105-126

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-8425-fa.html


1- استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چمران اهواز
2- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه چمران
چکیده:   (10583 مشاهده)
این مقاله قصد دارد به میزان تأثیرگذاری جلوه های ادبی و نمایشی تئاتر پوچی (اَبزورد) بر سبک نمایشنامه نویسی ایران بپردازد. غلامحسین ساعدی یکی از نمایشنامه نویسان شناخته شده ایرانی است که برخی از مهم ترین تمهیدات تئاتر نو را در سبک نویسندگی خود به کار گرفته است. نگارنده در این پژوهش درپی آن است که چگونگی بازتاب مفهوم پوچی را در نمایشنامه های نوگرای غلامحسین ساعدی نشان دهد؛ نویسنده¬ای که مستقیم و غیرمستقیم از این نوع تئاتر تأثیر پذیرفته است. ضمن اینکه با توجه به مهم ترین شاخص های تئاتر پوچی، از میزان و نحوه تأثیرپذیری نمایشنامه¬های ساعدی از این¬گونه تئاتر و نمایشنامه نویسان سنتی و مدرن تحلیلی ارائه خواهد کرد. تأثیرپذیری ساعدی از نمایشنامه نویسان مدرن بیش از سنت گرایان بوده که نشان دهنده همگامی ساعدی با آنان در بیان مسائل روزمره و مطرح جهان در تئاتر است.
متن کامل [PDF 266 kb]   (3679 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: نقد نمایشنامه
دریافت: 1390/4/23 | پذیرش: 1390/9/23 | انتشار: 1390/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.