دوره 8، شماره 31 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 31 صفحات 39-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Algooneh Juneghani M. A research on the structure of the artistic text from Yuri Lotman's perspective‎. LCQ 2015; 8 (31) :15-39
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7569-fa.html
آلگونه جونقانی مسعود. پژوهشی در بابِ ساختارِ اثرِ هنری از چشم‌اندازِ یوری لوتمن ‏. نقد ادبی. 1394; 8 (31) :15-39

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-7569-fa.html


استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
چکیده:   (10347 مشاهده)
لوتمن با الهام از نگرش‌های زبان‌شناختی دوسوسور و یِلْمْزلِف و تکیه بر روش‌شناسی ساختارگرا نظریات بکر و ‏بدیعی در بابِ چگونگی تحلیلِ ساختارِ اثر هنری به دست می‌دهد. او با طرحِ موضوعِ «هنر به مثابۀ نظامِ نظام‌ها» نشان ‏می‌دهد که اثر هنری نوعی «نظامِ الگوسازِ ثانوی» است که بر اساسِ الگوی اولیۀ زبان شکل می‌گیرد. با این همه، اثر ‏هنری از آن‌جایی که اطلاعاتِ بیشتری را در فضای محدودتری می‌گنجاند، نسبت به زبانِ معمول ساختار پیچیده‌تری ‏دارد. بنابراین مقالۀ پیش رو می‌کوشد ضمنِ بررسی خاستگاه‌های نظری اندیشۀ لوتمن، استدلال‌های وی را در این باره ‏بررسی و تحلیل کند. در این بررسی مشخص می‌شود که در اثر هنری، تمامی فرم‌ها قابلیتِ آن را دارند که سمانتیره یا ‏دلالتمند شوند. بر این اساس، در اثر هنری چندین نظام به طور هم‌زمان فعّال می‌شوند؛ تنش و برخورد بین این نظام‌ها ‏موجبِ تشدید یا تقویتِ دلالتمندی اثر و در نتیجه غنای آن می‌شود. در پایان این بررسی، نگارنده با طرحِ موضوع ‏‏«انتظام معنایی» یا «بازی مدلول‌ها» می‌کوشد نکته‌ای هرچند مختصر در حوزۀ نشانه‌شناسی شعر پیش روی نهد.‏
متن کامل [PDF 609 kb]   (3455 دریافت)    
نوع مقاله: نظری | موضوع مقاله: نقد نشانه شناختی
دریافت: 1394/6/1 | پذیرش: 1394/8/4 | انتشار: 1394/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.