دوره 4، شماره 16 - ( 1390 )                   جلد 4 شماره 16 صفحات 7-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khodayar I, Yuosofiyan M J, Elhamian M. The Dramatic Potentials of Prose Debates from a Dialogic Prespective: Prose Debates of Constitutional Era in Iran and the Domain of Persian Language in Central Asia. LCQ. 2012; 4 (16) :7-36
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-6908-fa.html
خدایار ابراهیم، یوسفیان کناری محمدجعفر، الهامیان مریم. قابلیت‌های نمایشی مناظره‌های منثور با رویکرد گفت‌وگومحور. نقد ادبی. 1390; 4 (16) :7-36

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-6908-fa.html


1- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
3- کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (2718 مشاهده)
یکی از گونه های ادبی منثور رایج در زبان فارسی، مناظره است. در مناظره¬های منثور، دو یا چند شخصیت به شیوۀ گفت وگونویسی، موضوعات گوناگون را به میان می کشند و در نهایت، نگارنده با نوعی جمع بندی از زبان آن ها به نتیجۀ مورد نظر می رسد. ساختار این نوع مناظره‏ها بیشتر بر گفت¬وگونویسی استوار بوده و از توصیف و تحلیل های داستان گونه به دور است. در دورۀ مشروطه، به این نوع مناظره ها واژۀ «چیزنویسی» یا شیوه «تئاترنویسی» اطلاق شده است. نزدیکی ساختار ظاهری و اسلوب گفت وگونویسی در این گونۀ ادبی و گونۀ نمایشنامه، این سؤال را به ذهن متبادر می کند که آیا امکان خوانش نمایشی از مناظره¬های منثور وجود دارد؟ لحن و زبان نمایشی، کنش نمایشی گفت¬وگومحور، کشمکش، زمان و مکان از جنبه های نمایشی قابل شناخت از گفت وگوست که در این مقاله بررسی شده¬اند. دستاورد این مقاله، معرفی الگویی گفت وگومحور برای بررسی جنبه¬های نمایشی مناظره‏هاست. این الگو بر اساس مقایسۀ تطبیقی دیالوگ در نمایشنامه و گفت¬وگو در مناظرۀ منثور و شناخت نقاط مشترک این دو گونه ادبی با یکدیگر پیشنهاد شده است.
متن کامل [PDF 298 kb]   (2046 دریافت)    

دریافت: ۱۳۹۰/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
* نشانی نویسنده مسئول: تهارن

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code