دوره 15، شماره 60 - ( 1401 )                   جلد 15 شماره 60 صفحات 228-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemipour G, Joukar M, taherian Z. Lived experience: Its nature, Types and Role in the Process of Literary Creativity. LCQ 2022; 15 (60) :175-228
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62320-fa.html
قاسمی پور قدرت، جوکار منوچهر، طاهریان زینب. تجربۀ زیسته؛ ماهیت، گونه‌ها و نقش آن در فرایند خلاقیّتِ ادبی. نقد ادبی. 1401; 15 (60) :175-228

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-62320-fa.html


1- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، gh.ghasemipour@yahoo.com
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1257 مشاهده)
تجربۀ زیسته اصطلاحی گسترده، مناقشه‏برانگیز و گاه مبهم است که در علوم مختلف مورد توجه پژوهشگران بوده‌ است. در حوزۀ مطالعات ادبی با آن‌که گاه جسته و گریخته اشاراتی به این مفهوم دیده می‌شود، اما تا کنون به‌طور جدی مورد توجه قرار نگرفته ‌است. بررسی تجربۀ زیسته و نقش آن در فرایند خلاقیت ادبی، در تببین مفاهیم شاعرانه بسیار اهمیت دارد، زیرا هم برای درک بهتر شعر راهگشاست و هم می‌تواند معیاری برای بررسی موفقیت و یا عدم موفقیت یک شعر یا دورۀ ادبی در اختیار ما قرار دهد. علاوه بر این مشترک ‌بودن تجربۀ زیستۀ خواننده و شاعر، می‌تواند به درک بیشتر و هم‌ذات‌پنداری خواننده با شعر کمک کند که همین امر راه را برای نقد خواننده‌محور از منظر تجربۀ زیسته، نیز هموار می‌کند. در این پژوهش با روش تحلیلی‌ ـ ‌انتقادی سعی شده است مفهوم تجربۀ زیسته و گونه‏های آن تبیین شود؛ سپس برای فهم دقیق‌تر نقش تجربۀ زیسته در فرایند خلاقیت ادبی، الگویی نظام‌مند برای آن تعریف و ترسیم شود. در همین راستا تجربۀ زیسته به انواعی ازقبیل تجربۀ زیستۀ شخصی، تجربۀ زیستۀ خاص و تجربۀ زیستۀ عام تقسیم شده است که هرکدام زیرمجموعه‌هایی دارد. یافته‏های این پژوهش علاوه بر تببین مفهوم تجربۀ زیسته و نقش آن در فرایند خلاقیت ادبی، نشان می‏دهد که تجربۀ زیسته یکی از عناصر بنیادینِ آثارِ ادبی و به‌ویژه شعر است که توجه به آن می‏تواند برای درک هستی شعر، چگونگی شکل‏گیری آن، منابع الهام شاعران و... مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 653 kb]   (570 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نظریه ادبی
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.