دوره 2، شماره 7 - ( 1388 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 37-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadi Amjad F. A New Historical Study of Gender, Power, and Language In David Mamet's Glengarry Glen Ross. LCQ. 2009; 2 (7) :37-58
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-6198-fa.html
فاضل اسدی امجد. جنسیت، قدرت و کاربرد زبان از دیدگاه تاریخ‌‌گرایی نوین در گلنگری گلن راس اثر دیوید مَمِت. نقد ادبی. 1388; 2 (7) :37-58

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-6198-fa.html


دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده:   (2710 مشاهده)
در بین نمایشنامه نویسان، فیلمنامه نویسان و کارگردانان معاصر دنیا و به خصوص آمریکا، نام دیوید مَمِت بی تردید در زمرهء بهترین و مشهورترین آنان قرار می گیرد. این مقاله به تحلیل و بررسی نمایشنامهء گلنگری گلن راس، معروفترین اثر مَمِت و برندهء جایزهء پولیتزر می پردازد. اسلوب و رویکرد ادبی به کار گرفته شده در این مقاله، تاریخ گرایی نوین و تمرکز بر تئوریها و نظریات میشل فوکو می باشد. در تحلیل مباحث درونی نمایشنامه، به بررسی ردپای نظام سرمایه داری آمریکا و چگونگی اعمال قدرت این نظام بر اقشار مختلف جامعه خواهیم پرداخت. همچنین نقش قدرت و گفتمان غالبی که در اختیار صاحبان قدرت در هر نهاد قرار دارد را مورد مداقه قرار می دهیم. از طرف دیگر، جایگاه جنسیت و ریشه یابی مفهوم آن و گفتمان رایج مربوط به اعتقاد و گرایش دیوید مَمِت در این رابطه تشریح می گردد. بعلاوه بررسی دلایل عدم حضور زن در این نمایشنامه به عنوان یک کاراکتر مؤثر و پررنگ، تحلیل ارتباط مستقیم قدرت و جنسیت و چگونگی آشکار شدن این ارتباط در درگیریها و کنش و واکنش های اجتماعی و شغلی هدف دیگر این مقاله می باشد. و در آخر، به تشریح کاربرد و نحوهء استفادهء دیوید مَمِت از زبان به عنوان ابزاری جهت بسط و نمایش هنرمندانهء موارد مذکور خواهیم پرداخت
متن کامل [PDF 214 kb]   (1743 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۷/۱۲/۲۰ | پذیرش: ۱۳۸۸/۴/۳۱ | انتشار: ۱۳۸۸/۱۲/۷
* نشانی نویسنده مسئول: تهران

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code