دوره 6، شماره 23 - ( 1392 )                   جلد 6 شماره 23 صفحات 124-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderi S. Metaphor, Body, and Culture: Conceptualizations of del ‘heart’, jagar ‘liver’, and cheshm ‘eye’ in Sa'di’s Bustan. LCQ 2013; 6 (23) :105-124
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5889-fa.html
قادری سلیمان. استعاره ، بدن و فرهنگ: مفهوم پردازی دل، جگر و چشم در بوستان سعدی. نقد ادبی. 1392; 6 (23) :105-124

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-5889-fa.html


دانشگاه اصفهان، دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبانشناسی
چکیده:   (10032 مشاهده)
لیکاف و ترنر ( 1989 ) مسئله خلاقیت شاعرانه را در کتاب فراترازاستدلالمحضبررسی، و دو ادعای مهم را در این زمینه مطرح کردند: 1. شاعران اغلب استعاره های مفهومی را که در شعر به کار میگیرند، با مردم عامی شریک اند. 2. خلاقیت استعاری در شعر نتیجه به کارگیری و تغییر استادانه این استعاره های مفهومی مشترک بر اثر بهرهگیری شاعران از چهار ابزار مفهومی ترکیب، پرسش، پیچیدهسازی و گسترش است. هدف اصلی این پژوهش، معرفی این شگردها و بررسی قابلیت کاربرد آن ها در تحلیل شناختی پارهای از استعاره های شعری مبتنی بر واژگان اندام های بدنی دل وچشمدر بوستانسعدی است. تحلیل دادهها نشان میدهد سعدی اغلب از استعاره های مفهومی روزمره در شعرش استفاده کرده است. بنابراین، خلاقیت این شاعر می تواند نتیجه بهره گرفتن از ابزارهای نام برده در به کارگیری استادانه استعاره های مشترک باشد. برپایه تحلیل دادهها، سعدی در آفرینش استعاره های بررسیشده بیشتر از ابزار ترکیب و کمتر از ابزار پرسش بهره برده و از ابزارهای پیچیدهسازی و گسترش به طور متوسط استفاده کرده است.
متن کامل [PDF 187 kb]   (5833 دریافت)    
نوع مقاله: نظری | موضوع مقاله: انواع ادبی|سبک شناسی|مکتبهای ادبی|نظریه ادبی
دریافت: 1391/1/11 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1392/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.