مرکز زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (6144 مشاهده)
امروزه یکی از مهمترین رویکردها در نقد ادبی، رویکرد مطالعات فرهنگی است که با هدفِ بررسیِ فرهنگ به عنوان متنی با قابلیت رمزگشایی، به بررسی زندگی روزمره میپردازد. بررسی ادبیات، سینما، موسیقی، تلویزیون، مکانهای زندگی همچون کافیشاپها، مراکز خرید، کافینتها، انواع کلوپها و به طور کلی همه امور مرتبط با زندگی روزمره، موضوع کار و علاقه در مطالعات فرهنگی است. تأثیر این رویکرد در مطالعاتِ مرتبط با نقد ادبی منجر شده است تا بررسی فرهنگ به عنوان متن اعم از ادبیات، سینما، تئاتر و غیره به حوزه نقد ادبی نیز وارد گردد و این دو حوزه بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند. در این پژوهش تلاش شده است تا با اتخاذ رویکرد مطالعات فرهنگی در زمینه بررسی متون فرهنگی، به یکی از حوزههای زندگی روزمره، یعنی سینما قدم گذاریم. هدف از انتخاب سینما به عنوان موضوع کار نیز بیانگر اهمیت این رسانه در شکلدهی به هویت و ذهنیات مخاطبان در جریان بازنمایی واقعیات است. از آنجا که پیامهای رسانهای در چارچوبی گفتمانی شکل میگیرند، این پیامها اموری ایدئولوژیک هستند نه طبیعی و انعکاس صرفی از واقعیات بیرونی، که به آن اشاره دارند. وظیفه نشانهشناس در این مرحله طبیعتزدایی از این پیامها و بسیاری از کلیشههای ساخته شده توسط رسانهها و دستیابی به ایدئولوژی نهفته در متن است. به منظور دستیابی به این مهم، تلاش شده است تا با به کارگیری روش تحلیل نشانهشناسانه و یافتن نشانههای موجود در این متن، علاوه بر معانی آشکارِ آن، به معانی ضمنی آن و به قولی به ایدئولوژی موجود در متن دست یابیم. در این پژوهش فیلم «بدون دخترم هرگز» به عنوان نمونه کاملی از بازنمایی و کلیشهسازی فرهنگ «دیگری» از سوی هالیوود بررسی میشود.
نوع مقاله:
نقد عملی |
موضوع مقاله:
نقد نشانه شناختی دریافت: 1387/1/23 | پذیرش: 1387/2/23 | انتشار: 1387/3/25