دوره 14، شماره 53 - ( 1400 )                   جلد 14 شماره 53 صفحات 116-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zanjanbar A H. A Comparison of "Identification" Methods of Three Children's Stories with the Common theme of Color Pencil: From the Perspective of Cultural Semiotics. LCQ 2021; 14 (53) :73-116
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-46556-fa.html
زنجانبر امیر حسین. مقایسۀ «هویت‌یابی» در سه داستان کودک با موضوع مشترک مدادرنگی: از منظر نشانه‌‌شناسی فرهنگی. نقد ادبی. 1400; 14 (53) :73-116

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-46556-fa.html


گروه ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران جنوب، ایران ، mosafer_e_barfi@yahoo.com
چکیده:   (4026 مشاهده)
از شگردهای داستان­های کودک جهت عینی­سازیِ روابط انتزاعی، استفاده از استعارۀ «رنگ» است. از آنجا که از یک طرف استعارۀ «تغییر رنگ» در سه داستانِ قرمز: داستان یک مدادشمعی، روزی که مدادشمعی­ها دست­ از کار کشیدند و مداد بنفش بر «انقلاب هویت» دلالت دارد و از طرف دیگر دو داستان اولی امریکایی و داستان مداد بنفش ایرانی است، لذا این مقاله داستان­های مذکور را انتخاب کرده تا دیدگاه دو گفتمان فرهنگی مذکور را دربارۀ معنای «هویت آرمانی» مقایسه کند. در همین راستا، برآن است که به‌روش تحلیلی­توصیفی و در چارچوب «نظام­­های معنایی لاندوفسکی» به سه پرسش پاسخ دهد: با توجه به اینکه سه مـــتن مذکور کودک را به­ هویت­یابی تشویق می­کنند، هرکدامشان چه تفسیری از هویت ایدئال دارند؟ و چگونه کودک را به­ آن فرامی­خوانند؟ ایدئولوژیِ پنهان در هر متن کدام نهادهای مرتبط با سوبژکتیویته را غیریت­سازی و کدام را غیریت­زدایی می­کند؟ پژوهش حاضر برای نخستین­بار در ایران، پارادایم هویت­یابی را در داستان­های کودک بررسی می­کند. از منظر نـشــانه­شناسیِ فرهنگی هر متن به­مثابۀ یک فرهنگ است و ترجمه­ها ایدئولوژیِ نهفته در متون را از سپهر نشانه­ایِ مبدأ به سپهر نشانه­ایِ مقصد انتقال می­دهند. بی­توجهی مترجمان متون کودک به تسرّی شیوۀ هستی ­ـ در ـ جهانِ دو متن ضرورت تحقیق را انکارناپذیر می‌نماید.
متن کامل [PDF 1146 kb]   (1244 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نقد نشانه شناختی
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1399/12/15 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.