دوره 10، شماره 38 - ( 1396 )                   جلد 10 شماره 38 صفحات 171-212 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

emarati moghaddam D, Emarati Moghaddam D. From Epoche to Poetic Inventions: A critical Survey of Phenomenology-Based Studies in Persian Literary Researches.. LCQ. 2017; 10 (38) :171-212
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-3304-fa.html
عمارتی مقدم داوود، عمارتی مقدم داوود. از «اپوخه» تا نوآوری های شاعرانه: آسیب شناسیِ کاربستِ روشِ پدیدارشناسی در مطالعات ادبیِ فارسی. نقد ادبی. 1396; 10 (38) :171-212

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-3304-fa.html


1- مشهد-بلوار دانشجو- دانشجو24- پلاک 27-طبقه سوم
2- استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نیشابور
چکیده:   (1037 مشاهده)
مقاله‌ی حاضر بر آن است تا با بررسیِ پژوهش‌های مبتنی بر رویکردهای پدیدارشناسانه در حوزه‌ی زبان فارسی، کاستی‌های بنیادین این دسته از پژوهش‌ها را روشن سازد. برای این منظور، مقالات پژوهشیِ یک دهه‌ی اخیر که در نشریات دانشگاهیِ کشور منتشر شده‌اند و مدعیِ کاربستِ روش پدیدارشناسانه بوده‌اند، گردآوری شده و شیوه‌ی استفاده‌ی آنان از روش پدیدارشناسی، با آن‌چه سردمداران این مکتب، خصوصاً ادموند هوسرل ، در نظر داشته‌اند، مورد مقایسه قرار گرفته است. مقالات مورد بررسی به لحاظ نحوه‌ی به کارگیری روش پدیدارشناسانه، به سه دسته قابل تقسیم‌اند: 1- مقالاتی که با استفاده از یکی از رویکردهای پدیدارشناختی، به تفسیر و خوانش یک اثر یا تعدادی از آثار ادبی پرداخته‌اند. 2- مقالاتی که رویکرد پدیدارشناسی را با مضامین موجود در اشعار یک شاعر یا دیدگاه‌های نظریِ یک شاعر قابل مقایسه دانسته‌اند. 3- مقالاتی که کاربرد اصطلاح پدیدارشناسی در عنوان یا متن آن‌ها، کاملاً «تزیینی» است، و دستاوردهای مقاله عمدتاً بر اساس به کارگیریِ رویکردهای دیگری حاصل شده است. در پایان، نشان داده شده است که به دلایلی از جمله بدفهمیِ مبانیِ نظری و روش شناختیِ رویکرد پدیدارشناسی، بسنده کردن به شباهت‌های ظاهری میان اصطلاحات خاص این رویکرد و مضامین موجود دراشعار شاعران و نیز آراء نظریِ آن‌ها، کاربرد نادرست رویکرد پدیدارشناسانه در خوانش و تفسیر آثار ادبی، و مهم‌تر از همه، فقدان درک صحیح از مفهوم «چارچوب نظریِ پژوهش» ، این دسته از پژوهش‌ها کاستی‌ها و بدفهمی‌های بنیادینی را به بار آورده است که با آن‌چه بنیانگذاران این رویکرد در پی دست‌یابی به آن بودند، فاصله‌ی زیادی دارد.
متن کامل [PDF 475 kb]   (547 دریافت)    
نوع مقاله: مروری | موضوع مقاله: روش شناسی تحقیق ادبی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۲
* نشانی نویسنده مسئول: نیشابور

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code