Volume 10, Issue 39 (2017)                   LCQ 2017, 10(39): 7-12 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotoohi Rudmajani M. Two Decades with literary Theory In Iran. LCQ. 2017; 10 (39) :7-12
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-3218-en.html
Persian literature Depart. Ferdowsi University. Mashhad. Iran
Abstract:   (1524 Views)
اگر به کارنامۀ ده سالۀ فصلنامۀ نقد ادبی بنگریم در همان نگاه نخست درمی‌یابیم که در میان 336 مقالۀ ‏منتشر شده در 39 شماره، سهم نوشتارِ نظری و تحلیلی ناچیز است. حتی مقاله‌های مروری - که یک موضوع یا ‏مفهوم ادبی را در مطالعات ادبی به طرزی روشمند و راهگشا بررسیده باشد - چندان نمودی ندارد. جای ‏مقاله‌های مؤثر در مباحث نظری، فلسفۀ ادبیات، مفهوم‌سازی در ادبیات، دوره‌بندی تاریخیِ مفاهیم ادبی، ‏گونه‌شناسی، جریان‌شناسی و مانند آن سخت خالی است. در واقع بخش عمدۀ مقالاتی که به سامانۀ فصلنامۀ ‏نقد ادبی ارسال می‌شود به شیوۀ مطالعۀ موردی ‏‎(case study)‎‏ در علوم اجتماعی و روانشناسی است. رویه چنان ‏است که نویسندۀ مقاله بر اساس یک روش یا چارچوب نظری، متن ادبی (شعر کوتاه، دفتر یا دیوان شعر، داستان ‏کوتاه، رمان) را موضوع بازآزمایی دقیق قرار داده و توصیفی مطابق آن روش یا رویکرد از متن «مورد مطالعه» ‏ارائه می‌کند. چنین نوشتاری را در نقد ادبی به دشواری می‌توان پژوهش اصیل در شمار آورد؛ زیرا حاوی یک ‏مفهوم، اندیشه یا روش تازه و اصیل نیست. بلکه بر اساس یک چارچوب شناخته شده، توصیفی معین از متن ارائه ‏می‌دهد و مفهومی از پیش دانسته را در یک متن می‌جوید. دستاورد اینگونه نوشتارها فراتر از «بازیابی» آن مفهوم ‏شناخته شده در یک متن نیست. ‏
Full-Text [PDF 216 kb]   (665 Downloads)    
Article Type: Theoretical | Subject: Literary Theory
Received: 2018/01/26 | Accepted: 2017/11/22 | Published: 2018/01/26

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA code