دوره 12، شماره 46 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 46 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekoei R, Hasanli K, Hesampoor S. Investigating the Features and Validity Limitations of Types of Focalization in Creating Suspense and Surprise in the Novel Bamdad-e Khomar. LCQ. 2019; 12 (46)
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-30747-fa.html
نکوئی رضا، حسنلی کاووس، حسام پور سعید. بررسی امکانات و محدودیت‌های روایی انواع کانونی‌سازی‌ در ایجاد تعلیق و غافلگیری در رمان بامداد خمار. نقد ادبی. 1398; 12 (46)

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-30747-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، nekoeireza@yahoo.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (685 مشاهده)
کانونی­سازی­ها با امکانات و محدودیت­های روایی خود از مهم­ترین عناصر در ایجاد تعلیق و غافلگیری به­شمار می­­روند. در این مقاله، با رویکردی مبتنی‌بر سنت­های صوری و محتوایی در تحلیل گفتمان روایی، به‌دنبال بررسی و یافتن امکانات و محدودیت­های روایی انواع کانونی­سازی در ایجاد تعلیق و غافلگیری و بیان دلیل زیبایی­شناسی استفاده از یک کانونی­سازی غالب در رمان بامداد خمار هستیم. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که کانونی­سازی­های بیرونی و درونی به‌صورت متناوب از امکانات و محدودیت­های روایی خاص و مشترکی در توزیع اطلاعات روایی استفاده می­کنند که تعلیق و غافلگیری را در در این رمان به‌وجود می‌آورند. براین‌اساس، امکانات روایی آغاز از میانه، تعلیق اشیاء، روایت درونه­ای و پیرنگ باز، مختص کانونی­سازی بیرونی و امکانات و محدودیت­های روایی روایت رمان به‌شیوه­ی داستان­های موازی، نقض نهی، کشمکش درونی، کانونی­سازی درونی چندگانه، تک­گویی نمایشی، محدودیت مکانی کانونی­ساز و تعلیق پس از غافلگیری، مختص کانونی­سازی درونی هستند. همچنین، طرح پرسش‌های تلویحی در صحنه­ی آغازین رمان و بخش­های دیگر آن، هم­سازه­اندیشی، پیشواز زمانی، بازگشت به گذشته، کشمکش بیرونی و کشمکش در مکالمه، امکانات روایی مشترک کانونی­سازی­­های بیرونی و درونی در ایجاد تعلیق هستند. در این رمان، غافلگیری فقط در حوزه‌ی کانونی­سازی درونی صورت می‌گیرد؛ زیرا فقط این کانونی­ساز با تغییر ناگهانی فرآیند توزیع اطلاعات روایی به خواننده‌ یا هریک از کنشگرهای رمان اطلاعات اضافی می‌دهد. همچنین، کمک به تسریع غلبه‌ی جهت­گیری ایدئولوژیکی کانونی­ساز درونی با همکاری شگردهایی مانند فرآیند همدلی، یکی از مهم‌ترین دلایل زیبایی‌شناسی استفاده‌ی بیشتر از کانونی­سازی درونی در رمان بامداد خمار است.
     

دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول