دوره 4، شماره 15 - ( 1390 )                   جلد 4 شماره 15 صفحات 187-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sālehiniā M, Mahdavi M J. Muhtasham-e Kāshāni’s Rasāyel: an Unknown Genre. LCQ. 2011; 4 (15) :187-209
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-3070-fa.html
صالحی نیا مریم، مهدوی محمد جواد. رسایل محتشم کاشانی: ژانری ناشناخته. نقد ادبی. 1390; 4 (15) :187-209

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-3070-fa.html


1- استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد
2- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (2211 مشاهده)
محتشم کاشانی(935-996) را به سبب قصایدش که در استواری به قصاید انوری و خاقانی می‬ماند، «خاقانی ثانی» و به واسطۀ ترکیب‬بند پرشوری که در مرثیۀ امام حسین(ع) سروده، «حسان‬العجم» نامیده¬اند، اما وجه خلاقۀ سبک محتشم که چندان مورد توجه سبک شناسان و مورخان ادبی قرار نگرفته نه در غزل¬ها و قصاید بلکه در دو رساله «جلالیه» و «نقل عشاق» اوست. این دو رساله که به لحاظ ساخت روایی تغزلی و بیان تجربه های وقوعی و واسوختی منحصربه¬فردند، در تبیین مکتب وقوع و واسوخت نیز آن گونه که باید مورد توجه محققان قرار نگرفته اند. محتشم روایت منثور عشق واقع¬گرا را با غزل¬های بالبداهه (و گاه نیز برای تکمیل مطلب با قالب¬های شعری دیگر) درآمیخته و گونۀ ادبی متفاوتی ابداع کرده است. موضوع این مقاله معرفی این گونۀ ناشناخته و تبیین ویژگی-های ساختاری و سبکی این نوع روایت تغزلی در این دو رسالۀ محتشم است.
متن کامل [PDF 236 kb]   (1366 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: روایت شناسی|انواع ادبی
دریافت: ۱۳۹۱/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۱/۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۱/۱/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code