دوره 7، شماره 27 - ( 1393 )                   جلد 7 شماره 27 صفحات 181-157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghanpour P. A Subtext in Symphony-e Mordegan : A Study of the Reflection of Ardabil darGozargah-e Tarikh in Abbas Maroufi’s Novel. LCQ 2014; 7 (27) :157-181
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2324-fa.html
دهقان‌پور پیمان. متن پنهان در سمفونی مردگان: بازتاب کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ در رمان عباس معروفی. نقد ادبی. 1393; 7 (27) :157-181

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-2324-fa.html


مدرس زبان و ادبیات فارسی، مؤسسه آموزش عالی غیاث‌الدین جمشید کاشانی
چکیده:   (14957 مشاهده)
اگر بخواهیم در جست‌و‌جوی متن یا متن‌هایی باشیم که رمان سمفونی مردگان (1368) براساس آن‌ها گسترش یافته است، بی­تردید یکی از آن متن‌ها، کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ تألیف بابا صفری (1299- 1382) خواهد بود. این متن در سراسر سمفونی مردگان حضور چشم‌گیری دارد و به‌شیوه‌های گوناگون در تاروپود آن تنیده شده است؛ تا آنجا که گاه به‌جای صدای عباس معروفی، آوای بابا صفری را می‌شنویم. سمفونی مردگان یک رمان تاریخی نیست؛ اما ازنظر تاریخی، روی‌دادهای سال‌های 1313 تا 1355 را در اقلیم اردبیل به‌تصویر می‌کشد. در نگاه نخست، شاید اصلی‌ترین دلیلی که نویسنده را برانگیخته تا به‌سراغ اردبیل در گذرگاه تاریخ برود، عنوان «اردبیل» در این کتاب بوده است؛ اما فراتر از این جریان، نویسنده نه‌تنها برای بازسازی روی‌دادهای تاریخی از متنی تاریخی وام می‌گیرد، حتی در مواردی شخصیت‌هایی را خلق می‌کند که برابرسازی‌شده شخصیت‌هایی واقعی بوده‌اند. در این نوشتار، لحظه‌هایی را یادآور شده‌ایم که سمفونی مردگان براساس اثرپذیری مستقیم از کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ نوشته شده است. 
متن کامل [PDF 182 kb]   (3934 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: نقد داستان معاصر
دریافت: 1393/4/22 | پذیرش: 1393/5/30 | انتشار: 1393/8/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.