دوره 9، شماره 35 - ( 1395 )                   جلد 9 شماره 35 صفحات 117-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadvar N. The Need to Review the Method of Writing the Literary Bibliography Based on Aesthetic of Reception. LCQ 2016; 9 (35) :101-117
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12346-fa.html
دادور نغمه. کاربرد نظریۀ زیبایی‌شناسی دریافت در تدوین کتابنامه‌های ادبی. نقد ادبی. 1395; 9 (35) :101-117

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-12346-fa.html


دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (8198 مشاهده)
در آفاق پژوهش‌های ادبی فهرست‌های کتابشناسی و مقاله‌شناسی بسیاری وجود دارد که به دو صورت اجمالی و توصیفی فراهم آورده شده است. گونۀ اول تنها به ذکر اطلاعات کتابشناختی مقالات و کتاب‌ها پرداخته و نوع دوم خلاصه‌ای از محتوای اثر را نیز ذکر می‌نماید. در دهۀ اخیر و با انتشار کتاب فرهنگ سعدی‌پژوهی ژانر تازه‌ای از کتابنامه‌های ادبی شکل گرفت که جز ذکر خلاصۀ محتوای کتاب‌ها و مقالات، به داوری آنها نیز می‌پرداخت.
به زعم نگارنده امروزه پژوهشگران ادبی نیازمند گونه‌ای تازه از کتابنامه‌های ادبی هستند. چراکه اکنون با مراجعه به فهرست‌های دیجیتالی کتابخانه‌ای و سایت‌های نمایه‌ساز می‌توان به اطلاعات اجمالی و توصیفی خوبی در باب کتابها و مقالات دست یافت. همچنین به نظر می‌رسد کتابشناسی‌های دهۀ اخیر نیز به این دلیل که به تحلیل چرایی و چگونگی شکل گیری کتاب‌ها و مقالات دربارۀ یک اثر ادبی و علل توجه و بی‌توجهی به آن در طول زمان نپرداخته، قابل نقد و بازنگری است.
در جستار پیش رو ضمن ذکر پیشینۀ فهرست‌های کتابشناسی و کتابنامه‌های ادبی خواهیم گفت که چگونه می‌توان با بهره‌گیری از نظریۀ زیبایی‌شناسی دریافت، به گونه‌ای خواندنی‌تر از کتابنامه‌های ادبی دست یافت.
متن کامل [PDF 426 kb]   (3348 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: ادبیات عامیانه
دریافت: 1395/7/3 | پذیرش: 1395/8/1 | انتشار: 1395/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.