دوره 8، شماره 31 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 31 صفحات 167-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F, Hesampour S. When the writer becomes text: Textualised Subject in the short story of “The Ruined Story” written by Aboutorab Khosravi.. LCQ. 2015; 8 (31) :167-183
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-12337-fa.html
کریمی فرزاد، حسامپور سعید. وقتی نویسنده، متن می‌شود: متنی‌شدن سوژه‌ در داستان «داستان ویران»، نوشته‌ی ابوتراب خسروی. نقد ادبی. 1394; 8 (31) :167-183

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-12337-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (2155 مشاهده)
توجه به ابعاد هستی شناسانه ی متون ادبیات داستانی، تحلیلی است هم برای تبیین ویژگی های ادبی متن، و هم راهی برای شناخت بهتر انسان در جامعه ای که داستان در زمینه ی ان جامعه روی میدهد. در پژوهش های هستی شناختی انچه بررسی می شود، نوع تعامل انسان، به عنوان سوژه، با متن و با دیگران است. درحقیقت سوژه شدن، گذار از سوژه شدگی، نتایج این گذار و چگونگی انجام گرفتن چنین فرایندهایی، مبنای تحلیل هستی شناسانه از انسان، در فلسفه ی معاصر است. چنین تحلیلی بر یکی از متون ادبیات داستانی ایران از نویسنده ای که به عنوان یک داستان نویس پسامدرن شناخته می شود، می تواند موارد پیش گفته را در ادبیات و جامعه ی امروز ایران بررسی و مشخص کند. آنچه در این مقاله به ان پرداخته شده، چگونگی متنی شدن، ویژگی های این فرایند و نتایج حاصل از آن، برمبنای متن «داستان ویران»، نوشته ی ابوتراب خسروی است. بر این اساس سوژه در ادبیات پسامدرن (ایران)، سوژه ای متنی است. سوژه ی متنی، ماهیتی پیشینی ندارد، بلکه تابع موقعیت سوژه در متن است. پی آیند این وضعیت، کاسته شدن از ویژگی های ذهنیِ سوژه و افزایش خصیصه های عینی آن است.
متن کامل [PDF 455 kb]   (1037 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: نقد داستان معاصر
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱
* نشانی نویسنده مسئول: شیراز

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code