دوره 3، شماره 9 - ( 1389 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 89-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaffari S. Pseudo-Postmodernism: A Critique of Metafictional Techniques in Bivatan. LCQ 2010; 3 (9) :73-89
URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11592-fa.html
غفاری سحر. پسامُدرنِ تصنعی: نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن. نقد ادبی. 1389; 3 (9) :73-89

URL: http://lcq.modares.ac.ir/article-29-11592-fa.html


تهران کوی دانشگاه تهران
چکیده:   (6271 مشاهده)
شگردهای چاپی و نوآوری در شیوه روایت، رمان بیوتن را به یک فراداستان شبیه کرده است: فراداستان، یکی از شایع ترین انواع داستانهای پسامدرن، داستانی است خود-ارجاع که با فنون گوناگون، نظیر اتصال کوتاه، بینامتنیت، فرجام های چندگانه، افشای صنعت، و غرابت در حروف چینی نحوه برساخته شدن خود را افشا می کند. در نگاه اول چنین به نظر می رسد که بیوتن نیز یک فراداستان است؛ بدین معنا که نویسنده سعی کرده با بازیگوشی های چاپی ورود به داستان ارائه ی چند فرجام برای داستان چاپ علامت های مختلف در حاشیه ی متن داستان را به تقلید از رمان های پسامدرن غرب وارد حیطه ی پسامدرنیسم کند ولی با تحلیل متنی شگردهای به کاررفته در این داستان و با استفاده از آرای برایان مک هیل و پتریشیا وُ، دو نظریه پرداز مطرح پسامدرنیسم، معلوم می شود که این رمان نتوانسته وارد حیطه پسامدرنیسم شود.زیرا شرط اول و اساسی ورود به پسامدرنیسم فقدان یک نظریه یا ایدئولوژی آوانگارد است اصلی که به تمامی در بیوتن نقض شده.
متن کامل [PDF 273 kb]   (2830 دریافت)    

دریافت: 1389/8/24 | پذیرش: 1389/8/25 | انتشار: 1389/8/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.