دوره 8، شماره 30 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 30 صفحات 119-144 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemifar M, Gholamhosseinzadeh G. A Study of the Function of “Mind” in the Formation of Ruzbihan’s “Mystical Experiences”. LCQ. 2015; 8 (30) :119-144
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-10541-fa.html
کاظمی فر معین، غلامحسین زاده غلامحسین. تحلیل کارکرد "ذهن" در صورت‌بندی "تجربه‌های عرفانی" روزبهان. نقد ادبی. 1394; 8 (30) :119-144

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-10541-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس تهران
2- دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهران
چکیده:   (1779 مشاهده)
تحلیل کارکرد "ذهن" در صورت‌بندی "تجربه‌های عرفانی" روزبهان چکیده در مواجهه با مسئله نسبت "ذهن" عارف و "تجربه‌های عرفانی" او، دو دیدگاه عمده وجود دارد. دیدگاهی که با نام "ذاتگرایی" شناخته می‌شود بر این باور است که تجربه‌های عرفانی، دارای ذات مستقل از ذهنِ عارفِ تجربه‌گر هستند و در مقابل دیدگاهی که به "ساختگرایی" معروف است می‌پندارد که تجربه‌های عرفانی مانند دیگر وجوه شخصیتِ عارف از جهانِ ذهنی او متاثر است. این تحقیق در پی آن است که با ارائه نشانه‌های فراوان از تجربه‌های عرفانی روزبهان -که وی آنها را در کتاب کشف الاسرار خود گزارش کرده است- صحت دیدگاه ساختگرایان را در مورد متاثر بودن تجربه‌های عرفانی عارف از جهانِ ذهنی را نشان دهد. برای این منظور کارکرد "گرایش به امر محسوس و انسانی" بعنوان یکی از بنیادی‌ترین مولفه‌های سازنده جهانِ ذهنی روزبهان در صورت بندی تجربه‌های عرفانی و کیفیت رویت‌های وی مورد تحلیل قرار گرفته است. کلیدواژگان: روزبهان، تجربه عرفانی، کشف الاسرار، ساختگرایی، ذهن، امر محسوس و انسانی.
متن کامل [PDF 629 kb]   (1166 دریافت)    
نوع مقاله: نقد عملی | موضوع مقاله: نقد ساختارگرا
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۷ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code