دوره 8، شماره 29 - ( 1394 )                   جلد 8 شماره 29 صفحات 31-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi oliayi S. Influential Worldsin the Genesisof an Artwork: Social History, Art History, the History of theArtist. LCQ. 2015; 8 (29) :31-52
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-10178-fa.html
احمدی علیایی سعید، محمودی فتانه. جهان‌های تأثیرگذار در تکوین اثر هنری: تاریخ جامعه، تاریخ هنر، تاریخ هنرمند. نقد ادبی. 1394; 8 (29) :31-52

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-10178-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه مازندران
2- معاون آموزشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران
چکیده:   (2322 مشاهده)
اثر خلاقانه، محصول تعامل تنگاتنگی است که میان بخش ناخودآگاه و خودآگاه ذهن برقرار می-شود. هنرمند به واسطه‌ی داده‌های انتزاعی و ذهنی به درک شهودیِ بدیعی از جهان پیرامون نائل می‌گردد و با یاری ابزارها و اسلوب‌های از پیش آموخته،‌ اثر هنری شکل می‌گیرد. در این مجال، قصد اصلی رسیدن به الگویی برای نقد تکوینی اثر هنری است. چه ساحت‌هایی در شکل‌گیری اثر هنری تأثیرگذار هستند؟ هر یک از ساحت‌های مورد نظر چه مؤلفه‌های جزئی‌تری در خود دارند؟ به دلیل وسعت بحث، نظریه «ناخودآگاه» فروید به عنوان دیدگاه نظری مقاله انتخاب شده است. یافته-های نظری نشان می‌دهند، فرآیند خلق اثر توسط هنرمند محصول سه تاریخ متفاوتی است که به صورت توامان در ذهن وی اندوخته می‌شوند و با توجه به هر یک، امور مقدماتی معیّنی تکوین می-یابد. تاریخ جهان پیرامون مؤلف، که ناخودآگاه جمعی و خودآگاه جمعی را شکل می‌دهد. تاریخ هنر که اهمیت خود را در خوانش‌های بینامتنی آشکار می‌کند و تاریخ شخصی هنرمند که خودآگاه و ناخودآگاه فردی وی را ایجاد کرده و نقش به سزایی در تکوین «فردی‌بودنِ» متن هنری دارد. در حقیقت این مقاله قصد دارد با نگاهی روانکاوانه به نظریاتی که با سه تاریخ فوق‌الذکر مرتبط هستند، یک مدل از فرآیند تکوین اثر هنری به دست دهد.    
واژه‌های کلیدی: ناخودآگاه، متن، تاریخ، تکوین
متن کامل [PDF 378 kb]   (2290 دریافت)    
نوع مقاله: نظری | موضوع مقاله: نظریه ادبی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code